Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kosttilskudd for barn

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-10, 15:07   #11
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kosttilskudd for barn

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Det som er med vitamin A og D er at dei motvirker kvarandre. Eit høgt inntak av vitamin A vil derfor forsterke ein vitamin D mangel, og omvendt.

Gah! Så høyt inntak av både A og D vil gi mangel på begge? Hvilke kjemiske prosesser tenker du på? Kan du fortelle mer?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Angående vitamin D - jeg hadde mangel. Jeg brukte nesten et år på å få opp nivået til normalt med 60 mcg tilskudd per dag så det skal litt til å overdosere. På vinteren er mengden vi tar opp fra sola også nesten 0.

Ikke sant! Egenproduksjon av D-vitamin er jo vanskelig når sola ikke får skinne på våre hvite og svært mottakelige D-vitaminproduserende kropper. Forøvrig mener jeg altså at det har skjedd en endring i anbefalinger. Såvidt jeg vet har forskning mer og mer poengtert at vi trenger mer D-vitamin enn vi faktisk får i oss. Det må jo blant annet være derfor det nå er greit å beriker enkelte matvarer med D-vitamin, kanskje særlig tatt i betraktning av at vi fremdeles ikke folatberiker mel, selv om det sannsynligvis kan forhindre forsterskader som ryggmargsbrokk.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:05.