Sv: Kosttilskudd for barn
Opprinnelig lagt inn av Urt, her.
Det som er med vitamin A og D er at dei motvirker kvarandre. Eit høgt inntak av vitamin A vil derfor forsterke ein vitamin D mangel, og omvendt.
Gah! Så høyt inntak av både A og D vil gi mangel på begge? Hvilke kjemiske prosesser tenker du på? Kan du fortelle mer?
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Angående vitamin D - jeg hadde mangel. Jeg brukte nesten et år på å få opp nivået til normalt med 60 mcg tilskudd per dag så det skal litt til å overdosere. På vinteren er mengden vi tar opp fra sola også nesten 0.
Ikke sant! Egenproduksjon av D-vitamin er jo vanskelig når sola ikke får skinne på våre hvite og svært mottakelige D-vitaminproduserende kropper. Forøvrig mener jeg altså at det har skjedd en endring i anbefalinger. Såvidt jeg vet har forskning mer og mer poengtert at vi trenger mer D-vitamin enn vi faktisk får i oss. Det må jo blant annet være derfor det nå er greit å beriker enkelte matvarer med D-vitamin, kanskje særlig tatt i betraktning av at vi fremdeles ikke folatberiker mel, selv om det sannsynligvis kan forhindre forsterskader som ryggmargsbrokk.
|