Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

It Gets Better; i lys av regnbueavatarene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-10, 15:52   #21
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: It Gets Better; i lys av regnbueavatarene

Smiley'er kan være skumle, tydeligvis. Greit å få oppklart.

Jeg er veldig for at man snakker om tema når ungene tar dem opp. Det er det jeg har gjort (som f.eks. da ungene var 2 1/2-3 og var sammen med meg på badet mens jeg sto i dusjen - og plutselig kom spørsmålet om hvordan babyer kom inn i magen til mammaen. Var bare å begynne å forklare mens jeg skyllet ut sjampoen. ). Nå har akkurat homofili kommet opp ganske mye de siste par årene uten at jeg helt har visst hvorfor. Jeg er glad for det nå, for det viser seg at "homo" er et veldig vanlig skjellsord på skolen til ungene og jeg gjør alt jeg kan for å motvirke akkurat den trenden.

Gammel 10-10-10, 15:54   #22
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er helt flotters at man tar opp tema bevisst jeg, fordi ungene møter jo fordommene ute i samfunnet, selv i det tilfellet det ikke rammer dem selv.

Her om dagen fortalte jeg sønnen min som ble veldig sjokkert at noen mener at kvinner er dummere enn menn og at det er greit å være urettferdig mot kvinner (sånn i forhold til Taliban og slikt).

Gammel 10-10-10, 15:58   #23
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Joda, men jeg synes i hvert fall det er vanskelig å få ungene skikkelig i tale når det er jeg som tar initiativet. Det har en tendens til å gå inn det ene øret og ut det andre da. Når de spør er de mye mer interessert i det jeg har å si.

Jeg er nok preget av at jeg generelt synes det er vanskelig å få til gode, nære samtaler i hverdagen.

Gammel 10-10-10, 16:00   #24
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg er nok preget av at jeg generelt synes det er vanskelig å få til gode, nære samtaler i hverdagen.

Jepp, samme her. Men jeg trøster meg med at man trenger på en måte ikke så mange av dem. Det er ikke "nødvendig" med slike samtaler hver dag, eller hver uke, for den del. Og så tror jeg jo også at selv om ungene ikke nødvendigvis er fryktelig interessert hver gang du forteller, eller kan redegjøre for innholdet i det uken etter, så henger det kanskje igjen litt likevel. Om ikke annet, så et inntrykk av at du gjerne snakker med dem om viktige ting og forklarer ting de ikke umiddelbart forstår.

Gammel 10-10-10, 16:17   #25
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barna tar homofili veldig naturlig, synes jeg. I podens klasse er det ei jente med to mødre og barna fikk info om det i første klasse. Da var de litt sånn, "Ja, ok :leker videre: .

Vi har hatt mer samtaler om venner som har skilte foreldre faktisk, det syntes min gutt var rart. "Bor han ikke hos mammaen sin hele tiden? "

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 16:21   #26
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Hos oss har de største "problemene" vært knyttet til religion, etter noen episoder i 1. klasse med en av de beste venninnene til Frøkna, som kommer fra et aktivt kristent hjem og hadde store problemer med å akseptere det når Frøkna sa at hun ikke trodde på Gud. Derfor har det blitt mye prat om toleranse; å akseptere at det vi mener er sant ikke trenger å være sant for andre, og at det er helt greit. Jeg var ganske frustrert ei stund da toleransen så ut til å bare gå en vei og var i ferd med å ta det opp med foreldrene, men så ble dette tema på skolen og da gikk det seg til.

Gammel 10-10-10, 18:35   #27
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her har det sjelden vært tema, ettersom fire av de voksenpersonene utenom familien ungene er mest knyttet til er lesbiske, og tre av de andre barnevaktene er det. Da blir det liksom ikke noe som diskuteres, det bare er sånn. Bortsett fra et obligatorisk spørsmål om hvordan jenter har sex, så klart, når niåringen først var i det nysgjerrige hjørnet.

Gammel 10-10-10, 20:16   #28
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg er for lat til å skifte til regnbueavatar. Men har slengt ut lenka til bloggen på facebook. Vet at noen har godt av å lese, mens andre vil sette pris på at jeg bryr meg. Andre igjen vil vel "tenke sitt", men sånn er det nå med ei brokete venneliste.

Vi har ikke tatt opp homofili som tema enda, det har heller ikke blitt spurt om. Kanskje vi skal finne ei bok eller noe som tar opp temaet om årene går uten at vi "snubler" over det.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 20:25   #29
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Bortsett fra et obligatorisk spørsmål om hvordan jenter har sex, så klart, når niåringen først var i det nysgjerrige hjørnet.

...sier du at vi ikke kommer unna med bare å forklare at vi lager barn hos legen?

Gammel 10-10-10, 20:32   #30
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så reklamen for noen dager siden, og synes det er et flott initiativ. Derav den skjeve, schtøgge heimesnekra regnbuen i avataren :bidrar:

Vi hadde nettopp en samtale om homofili rundt middagsbordet, da jentene lurte på om det var sant at gutter kunne være kjærester med gutter. Samtalen beveget seg fort videre til danske prøverørsforsøk når de da lurte på om de kunne få baby, og ebbet ut et eller annet sted rundt om de ønsket smertelindring eller ei når de skulle føde en gang i fremtiden.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 20:51   #31
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

...sier du at vi ikke kommer unna med bare å forklare at vi lager barn hos legen?

Den der ryker når de forstår at sex ikke bare er for å lage barn.

Gammel 10-10-10, 20:53   #32
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg ser veldig frem til vi skal ta opp heterofili som et tema i hjemmet.

Vi er litt der.

"Pappan te Guli e ein pappa giiiis, akkulak som pappa gis te peppa!"

(Pappan til Guri er en pappa gris, akkurat som pappa grisen til peppa"

Så her er det mye snakk om "pappa gris"

(Heldigvis er pappan til Guri en sprek fyr, så han godtar å bli kalt pappa gris. )

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 20:56   #33
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Barna tar homofili veldig naturlig, synes jeg. I podens klasse er det ei jente med to mødre og barna fikk info om det i første klasse. Da var de litt sånn, "Ja, ok :leker videre: .

Vi har hatt mer samtaler om venner som har skilte foreldre faktisk, det syntes min gutt var rart. "Bor han ikke hos mammaen sin hele tiden? "

Det er ingen av barna rundt oss som har reagert heller, hverken i gata eller i barnehagen.

Eneste ene nabojenta sa var:
"Åh, han er heldig, jeg også vil ha to mammaer, for mammaer er så mye koooosligere enn pappaer"

(Dagen etterpå mente hun dog at hun gjerne ville ha to pappaer, for mammaene var så kjeftete...)

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 21:22   #34
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har snakket om homofili. Det har falt seg naturlig da vi har venner med kjærester av samme kjønn, vi har vært i homofilt bryllup og deltatt i homoparaden flere ganger. Jentene er ikke spesielt opptatt av det, da de ikke synes det er noe spennede eller spesielt anderledes all den tid de er vokst opp med våre venner.
De har fått med seg at ikke alle synes det er greit at man selv skal velge hvem man vil være kjæreste med, og det sjokkerer spesielt 7-åringen. Hun synes det er helt vilt at noen skal blande seg bort i det og være ekle mot andre av den grunn, hun har selvsagt helt rett.

Jeg er tilhenger av å prate om det meste, og vi gjør det. Det er noe med å sette ord på ting, få en del begreper på plass og ikke minst øke forståelsen for hva som skjer rundt en.

Sist redigert av Heiko : 10-10-10 kl 22:42.
Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 21:44   #35
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Mazungen har homofil fadder som akkurat giftet seg. Nå bor de i England og det er en stund siden hun traff dem, men det ble nevnt at de giftet seg og hun har sett bilder. Det er et ikke tema

Vi snakker egentlig ikke om homofili. De gangene det har vært tema har det vært fordommer mot homofili vi har snakket om.

For et par tre år siden hadde vi en samtale som gikk omtrent slik:

Maz: Du skjønner det er ikke alle som synes det er ok at to jenter gifter seg med hverandre, eller to gutter.
Mazungen: Det er skikkelig slemt. Det må dem få bestemme selv.

Ferdig med det temaet.

For en måned tid siden var vi i byen nåt det var skeive dager, og kommer det et tog med musikk ser en på. Da må en forklare litt. Forklaringen er jo mere sånn at det heldigvis nå helt ok. Det har ikke alltid vært slik.. Å ta opp homofili har aldri falt meg inn

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 12:37   #36
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

I dagens Savage Love åpner med et brev fra en leser som er vonbroten over at Savage beskylder kristne for å fremme homohat og mobbing som fører til selvmord.

Absolutt verdt å få med seg svaret til Savage her; dette er ting som er relevant i Norge også. Generelt: Barn får med seg holdninger og meninger selv om de ikke er eksplisitt uttalt, og spesifikt: Stem iallefall ikke på politikere som er på linje med innskriveren her.

Ben "fuck their feelings" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 12:42   #37
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

I dagens Savage Love åpner med et brev fra en leser som er vonbroten over at Savage beskylder kristne for å fremme homohat og mobbing som fører til selvmord.

Absolutt verdt å få med seg svaret til Savage her; dette er ting som er relevant i Norge også. Generelt: Barn får med seg holdninger og meninger selv om de ikke er eksplisitt uttalt, og spesifikt: Stem iallefall ikke på politikere som er på linje med innskriveren her.

Ben "fuck their feelings" Murphy

Veldig veldig bra svar. Fuck their feelings.

Gammel 13-10-10, 13:14   #38
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Kjempefint prosjekt!

Vi hadde en samtale om homofili her om dagen - vi kjørte hjem, og eldste lurte på hva Te Amo betydde, siden den sangen kom på radioen. Jeg sa det betyr jeg elsker deg, "men hun synger om en jente jo" sa eldste. Jeg spurte om hun syns det var rart, men etter å ha tenkt seg om kom hun frem til at hun syns det var rarere at det ikke var noen andre sanger der de sang om å være forelsket i en av samme kjønn.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 13:19   #39
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan jo være et godt påskudd for å introdusere barna for de noe kjønnsstereotypiforvrengende tekstene til Stephin Merritt, kristine. (Eller til Elton Johns Nikita, for den del. )

Gammel 22-10-10, 17:39   #40
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

President Obama har spilt inn en video til It Gets Better:

Og de linker til posjektet fra The White House Blog.

Savage kommenterer på CNN.

Ben "Pledge today!" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:03.