Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"
Opprinnelig lagt inn av kie, her.
Vi pleier jo å reagere når noen avviser vitenskapelige funn. Allikevel, når KJ gjør det, så er det tydeligvis mange som synes hun har rett.
Jeg tar meg i å lure på om vi ville ha reagert på samme måte om damen sa at jorden var flat. Det ville i alle fall vært langt enklere for en del å protestere mot uten å bli beskyldt for hårsårhet og ansvarsfraskrivelse.
KJ er dyktig på noen områder, men når det gjelder å innse begrensningen i egen kompetanse synes jeg hun feiler stort. Da har jeg mer sans for f.eks. Jillian Michaels, som i tillegg til å være tøff og tydelig, påpeke kaloriregnskapet osv. faktisk gjør hjemmeleksa si og samarbeider med endokrinologer, setter seg inn i forskning osv. før hun uttaler seg om genetikk. Noe som naturlig nok medfører at hun ikke sier noe så stappteit som det KJ presterte.
Ja, beklager altså. Jeg klarer ikke å bli personlig fornærmet over KJ sitt utspill. Så da henger jeg meg heller opp i at noen går ut og sier noe så dumt som at genetikk er irrelevant, og at halve Norge ser ut til å ha mistet kritisk sans og synes hun har rett. Det er rett og slett pinlig å være vitne til.
Jeg synes det er et stykke fra å påstå at jorden er flat, til å uttale at mye av dagens fedmeepidemi skyldes at folk i Norge (og andre land) spiser for mye (og feil) og beveger seg for lite. Dagens unge har en rekke mye mer stillesittende aktiviteter enn tidligere generasjoner, og vaner som legges tidlig henger ofte med oss videre inn i voksen alder. Jeg kan være med på at ordene til KJ kunne vært andre, men at hun har rett i en del av det hun sier? Ja, det er jeg sikker på. Jeg kjenner ikke til hvem KJ samarbeider med eller hvilken vitenskapelig forskning hun har lest.
Lærde strides både om genetikk og forbrenning, og det er (relativt) klart at en del overvektige (sterkt overvektige) er det som et resultat av biologi. At mange i tillegg er det som et resultat av et litt feilslått kaloriregnskap synes jeg faktisk også det må være greit å påpeke. Jeg tror det er en bjørnetjeneste for alle de av oss som hadde hatt godt av å trimme mer og spise sunnere at man _antar_ at det er noe galt med hode eller hormonspeil når vekten har blitt for høy. DET tror jeg er skikkelig passiviserende.
Selv opplever jeg ofte at folk både slutter med kolesterolsenkende -og blodsukkerregulerende medisiner etter å ha lagt om kostholdet og livsstilen, så at riktig mat og bevegelse er viktig er det liksom ingen tvil om.
Jillian Michaels jobber med en konsept som fokuserer på vekttap i form av en "Quick Fix". Det strider mot alt man vet om langvarig vekttap og en sunn og varig måte å redusere vekten på. Tror kanskje ikke The biggest Looser-konseptet heller er veien å gå, og der fokuserer de vel hvertfall ikke særlig mye på hvordan psyken har spilt en rolle når det gjelder den enorme vektøkningen deltagerne har hatt?
Flere reagerte forøvrig på at KJ brukte ordet "feit". Jeg er enig. Jeg reagerer veldig negativt på det, og husker flere tråder her inne der det er blitt referert til "feitebukser" og "feiteklær" i de ulike klesbutikkene med str for store damer. Nedlatende.