Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"
Opprinnelig lagt inn av mkj, her.
Gla'feit vil jeg ikke kalle meg, men jeg er kanskje en av de som går under hverdagsfeitingene. Altså mine 10-12 kg for mye de kommer av at jeg spiser sjokolade og potetgull i sofaen i stedet for å knaske et eple og løpe meg en tur. Jeg kan ikke peke på hverken poteten, ris, kneippbrød eller noe sånt. Men rett og slett utrolig dårlige valg jeg tar nesten hver dag.
Dette er jeg helt enig i altså. Jeg syns det er litt snålt å gå løs på poteter og ris når en spiser massevis av sjokolade. Første skritt må være å klare å kutte ned på sjokkis og potetgull, tenker jeg. Og klarer man det så er det vel for de fleste ikke så farlig med en potet når det passer seg sånn.
En annen ting forresten: Er det noen her som har dokumentasjon på at det er helseskadelig å være hverdagsfeit? (da tenker jeg 10-12 kg over den vekta man egentlig ønsker seg)
Jeg har lest et sted (husker ikke hvor) at en faktisk må være ganske overvektig før det har negative effekter på helsa. Nå kan en jo alltids si at det er negativt for psykisk helse å veie 10-12 kg ekstra, men om det ikke har fysiske effekter uansett kunne en jo gå løs på det problemet med terapi. Jeg tror nemlig det er en risiko for å sette i gang en uheldig jojo-slankeprosess dersom en stresser og kaver med å slanke seg noen få kg, går opp igjen, må gå ned osv. I såfall kan det være negativt å begynne med slanking om en "bare" er hverdagsfeit.
Jeg syns dette er en god unnskyldning for å la være! *har fullt av kake i kjøleskapet*