|
|||||||
| Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
| Se resultatene: Kan du prosentregning? | |||
| Pøsj, selvsagt. Innlysende spør du meg |
|
64 | 34,04% |
| Enkelt-penkelt. Jeg kan sette opp og forklare hvorfor også |
|
84 | 44,68% |
| Nja... jeg kan formelen |
|
22 | 11,70% |
| Hm? Jeg husker det var noe med x. Og noe med...100? :gruble_ |
|
10 | 5,32% |
| Prosentregning? :skrekkoggru: er ikke det noe sånne mattegreier |
|
8 | 4,26% |
hæ?
|
|
0 | 0% |
| Deltakere: 188. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
geskjeftig
|
Sv: Kan du prosentregning?
De gjør ikke det når f.eks. Indiska har 30 % på alle ordinære varer i butikken bare akkurat i går.
|
|
|
#4 |
|
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan du prosentregning?Enkelt, penkelt med prosentregning. Jeg er vant til å regne med moms på jobben som er 25% både frem og tilbake, så da bytter jeg lett ut med andre tall ved behov. Men bruker bestandig regnemaskin da, ikke i hodet. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
i vesterled
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan du prosentregning?Ja. :mattelærer: |
|
|
|
|
|
#6 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Kan du prosentregning?Jeg kan prosentregning. Og jeg kan forklare det for andre.
|
|
|
|
#8 |
|
flisespikker
|
Ah, så det er en slags kombinasjon av "er flink i prosentregning, men har dårlig menneskekunnskap"?
|
|
|
#9 |
|
Leser
|
Griseflaks at jeg krysset av på nummer to!
|
|
|
#10 |
|
heimføing
|
Hah! Jeg er ikke det minste flau over å ikke kunne det. Men så har jeg aldri studert noe matte-/ingeniør-ish, eller jobbet med tall (annet enn 12-gangen).
Akkurat samme man kan si om orddeling, ja? |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Kan du prosentregning?Jeg kan prosentregning ja. Husker en gang på butikken da jeg var ca 10, en dame kom forvirret bort til pappa og lurte på hvor mye 20% var. Sånn generelt.
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Kan du prosentregning?Jeg kan det godt nok til å vite at dessverre kan ikke alle det. Jeg kan det også godt nok til å synes at det er merkelig at voksne folk ikke kan det, for det er både enkelt, nyttig og grunnleggende barneskolepensum, men jeg er også ikke lenger så naiv at jeg tror "folk flest" kan det man lærer på barneskolen. Jeg var det tidligere, jeg trodde faktisk at de som ikke kunne det var unntakene. Så tok jeg meg inn på internett-verden, og oppdaget en annen virkelighet...
|
|
|
#13 |
|
kamerat
|
Sv: Kan du prosentregning?Oui, oui, og jeg er til og med språkviter.
|
|
|
#14 |
|
Textrovert
|
Sv: Kan du prosentregning?Nah, jeg er ganske dårlig på det. Jeg var flink til å pugge formler og sånt på barne- og ungdomsskolen, men jeg var elendig på tekstoppgaver og andre ting som krevde logisk tenkning. Så i praksis holder ikke mattekunnskapene mine mål i det hele tatt. Det er pinlig. Men jeg vet ikke om jeg orker å gjøre noe med det på nåværende tidspunkt.
|
|
|
#15 |
|
Off the map.
|
Her mener jeg kanskje at mye av feilen ligger. Ja - det finnes en formel for prosentregning. Men formler er da vel håpløst å gå rundt å huske på. Det går ikke.
|
|
|
#16 |
|
Textrovert
|
Jeg er helt enig. Jeg er sikker på at jeg hadde forstått matte dersom det i undervisningen hadde blitt lagt ved på 1) hva skal vi med denne kunnskapen og 2) hvordan kan man forklare tankegangen bak formlene.
|
|
|
#17 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Kan du prosentregning?Jeg kan det. *liker salg*
Legg til mattelærer på ungdomsskolen (i 3 år) som overhodet ikke klarte å lære fra seg så er grunnlaget for matte på vidergående ikke-eksisterenede og man får store huller i kunnskapen. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Kan du prosentregning?Glemmer ikke prosentformelen - Kapital ganger prosent delt på hundre er lik et eller annet som jeg har glemt hva de kalte. Men cluet er Kapital ganger Prosent - altså K ganger P, Kåpe. Og jeg liker jo kåper. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Kan du prosentregning?Prosentregning som formel... nei, det er jo bare prosentregning, ikke en håpløs formel å pugge. Det er bare prosentregning...
|
![]() |
|
|