Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Kan du prosentregning?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Se resultatene: Kan du prosentregning?
Pøsj, selvsagt. Innlysende spør du meg 64 34,04%
Enkelt-penkelt. Jeg kan sette opp og forklare hvorfor også 84 44,68%
Nja... jeg kan formelen 22 11,70%
Hm? Jeg husker det var noe med x. Og noe med...100? :gruble_ 10 5,32%
Prosentregning? :skrekkoggru: er ikke det noe sånne mattegreier 8 4,26%
hæ? 0 0%
Deltakere: 188. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-10, 14:10   #41
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du prosentregning?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg tenkte kanskje at den første vipper litt sånn "neimen, kan ikke alle det?"-ish

Ah, så det er en slags kombinasjon av "er flink i prosentregning, men har dårlig menneskekunnskap"?

Gammel 15-10-10, 14:11   #42
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av cuyahoga, her.

Ja.

Og det skulle bare mangle, utdanning og stilling tatt i betraktning.

Signerer denne..

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 14:15   #43
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ah, så det er en slags kombinasjon av "er flink i prosentregning, men har dårlig menneskekunnskap"?

Griseflaks at jeg krysset av på nummer to! (Denne dagen blir bare bedre og bedre.)

Gammel 15-10-10, 14:17   #44
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Selvsagt. Jeg både kan det og forstår gangen i det.

me too!

(men slutter aldri å bli forundret over hvor mange det er som ikke har snøring. Traff til og med en ungdomsskolelærer i matematikk som ikke kunne regne ut merverdiavgiften på en vare)

Gammel 15-10-10, 14:20   #45
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jepp. Hadde vært litt flaut om jeg ikke kunne det.

Hah! Jeg er ikke det minste flau over å ikke kunne det. Men så har jeg aldri studert noe matte-/ingeniør-ish, eller jobbet med tall (annet enn 12-gangen).

Jeg tenkte kanskje at den første vipper litt sånn "neimen, kan ikke alle det?"-ish

Akkurat samme man kan si om orddeling, ja?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 14:21   #46
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Nah, jeg er ganske dårlig på det. Jeg var flink til å pugge formler og sånt på barne- og ungdomsskolen, men jeg var elendig på tekstoppgaver og andre ting som krevde logisk tenkning. Så i praksis holder ikke mattekunnskapene mine mål i det hele tatt. Det er pinlig. Men jeg vet ikke om jeg orker å gjøre noe med det på nåværende tidspunkt.

Her mener jeg kanskje at mye av feilen ligger. Ja - det finnes en formel for prosentregning. Men formler er da vel håpløst å gå rundt å huske på. Det går ikke.

Prosentregning må forklares sånn at man forstår hva det er. I det øyeblikket at man har skjønt at det er deler av et hele og angriper det deretter trenger man ikke lenger å huske noen formel for å få til prosentregning. Dvs har man glemt formelen så kan man bare gjenskape den.

Gammel 15-10-10, 14:32   #47
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Glemmer ikke prosentformelen - Kapital ganger prosent delt på hundre er lik et eller annet som jeg har glemt hva de kalte. Men cluet er Kapital ganger Prosent - altså K ganger P, Kåpe. Og jeg liker jo kåper.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 14:33   #48
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk, kristine, endelig noen som snakker så man forstår!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 14:33   #49
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Prosentregning som formel... nei, det er jo bare prosentregning, ikke en håpløs formel å pugge. Det er bare prosentregning...

Gammel 15-10-10, 14:34   #50
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Mulig jeg shopper for lite, men jeg kan ikke huske på at det jeg kjøper på salg nå ikke har vært merket med salgsprisen. Før derimot, så var ofte klærne bare merket med ordinær pris og hengt på et stativ hvor det sto en plakat med "30% rabatt".

De gjør ikke det når f.eks. Indiska har 30 % på alle ordinære varer i butikken bare akkurat i går.

:lykkelig eier av ny garderobe:

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 14:35   #51
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, noe slikt. Nærmest litt nerdete kanskje

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 14:38   #52
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, jeg kan da det. Men jeg er generelt svak i matte, og liker å ha kalkulatoren min tilgjengelig.

Gammel 15-10-10, 14:40   #53
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns ikke at det er "barebare" med prosenter, og jeg har tatt litt matte.

Altså - det er relativt enkelt med de problemene som m^2 nevner i første innlegg, men andre typer prosentregning syns jeg er litt mer (dog ikke hinsides) komplekst.

Om en vare koster 80 kroner uten moms, så koster varen 100 med moms (om momsen er 25%). Det klarer de fleste å regne ut. Men momsen utgjør 20% av prisen på varen. Som jo er litt forvirrende.

Som i så mange andre situasjoner her i livet: Ha tunga rett i munnen og i rett munn!

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 14:40   #54
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ja, noe slikt. Nærmest litt nerdete kanskje

Bra jeg valgte det andre valget da. Som jeg gjorde fordi jeg har måttet innse at langt fra alle kan det, selv om det burde være grunnleggende kunnskap. Jeg har altså tilegnet meg litt bedre menneskekunnskap, og til og med evnet å stemme rett i forhold til det

Gammel 15-10-10, 14:42   #55
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Her mener jeg kanskje at mye av feilen ligger. Ja - det finnes en formel for prosentregning. Men formler er da vel håpløst å gå rundt å huske på. Det går ikke.

Prosentregning må forklares sånn at man forstår hva det er. I det øyeblikket at man har skjønt at det er deler av et hele og angriper det deretter trenger man ikke lenger å huske noen formel for å få til prosentregning. Dvs har man glemt formelen så kan man bare gjenskape den.

Jeg er helt enig. Jeg er sikker på at jeg hadde forstått matte dersom det i undervisningen hadde blitt lagt ved på 1) hva skal vi med denne kunnskapen og 2) hvordan kan man forklare tankegangen bak formlene.

Dette var helt, HELT fraværende i alle den matteundervisningen jeg fikk. Og jeg var ikke dårlig i matte på skolen. Jeg klarte å pugge nok til at jeg klarte meg på prøver (stort sett M på ungdomsskolen, 3 i første gym), men jeg skjønte jo ikke hva jeg holdt på med i det hele tatt.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 14:43   #56
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Enkelt-penkelt, det er overraskende mange som ikke kan prosentregning. (Ikke her inne, men i samfunnet generelt).

Gammel 15-10-10, 14:48   #57
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

De gjør ikke det når f.eks. Indiska har 30 % på alle ordinære varer i butikken bare akkurat i går.

Gammel 15-10-10, 14:50   #58
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg syns ikke at det er "barebare" med prosenter, og jeg har tatt litt matte.

Altså - det er relativt enkelt med de problemene som m^2 nevner i første innlegg, men det er jo også en annen type prosentregning som tross alt er litt mer (om ikke hinsides) komplekst.

Om en vare koster 80 kroner uten moms, så koster varen 100 med moms (om momsen er 25%). Det klarer de fleste å regne ut. Men momsen utgjør 20% av prisen på varen.

Som i så mange andre situasjoner her i livet: Ha tunga rett i munnen og i rett munn!

Om ikke barneskole, så er det i alle fall grunnskolekunnskap, akkurat det der vet jeg vi dillet med på ungdomsskolen, og allerede da syntes jeg det var en selvfølgelighet...

(Og jeg har egentlig slett ikke "tatt litt matte" sånn utover normal skolegang. Ikke sånn som enkelte på dette forumet)

Gammel 15-10-10, 15:01   #59
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Unnskyld, nå var jeg slem.

Og veldig, veldig heldig, som tilfeldigvis hadde gavekort i lomma da jeg gikk forbi det skiltet.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 15:05   #60
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enkelt penkelt. Har alltid regnet mye prosent i jobbene mine (og kunne det godt før det også).

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:04.