Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Kan jeg finne ut hvem som leverer nettet jeg er koblet på?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-10, 08:29   #1
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan jeg finne ut hvem som leverer nettet jeg er koblet på?

Jeg er koblet på et trådløst nettverk, men vet ikke hvem som er leverandøren. Kan jeg finne ut det bare ved å klikke litt her og der?
(Altså om det er Telenor, Get, Nextgentel osv)

Gammel 14-10-10, 08:32   #2
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg finne ut hvem som leverer nettet jeg er koblet på?

Kan du ikke bare sjekke regninga?

Neida - sjekke her
http://www.ipadresse.no/

Gammel 14-10-10, 08:46   #3
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje det ikke er mitt nett?

Gammel 14-10-10, 09:30   #4
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Synes denne er mye bedre: http://www.moanmyip.com/

;-)

Gammel 14-10-10, 09:58   #5
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Jeg sitter i spisesalen på et hotell. Nå rødmer jeg.

Gammel 14-10-10, 09:59   #6
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Og jeg har selvsagt spurt hotellet om hvilket nett jeg jobber på. Men jeg tenkte til en senere anledning; Kan man finne ut hvem som er nettleverandør uten å spørre noen?

Gammel 14-10-10, 10:28   #7
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du kjører Speed Test, herfra, så står leverandør og ip-adresse nede til venstre.
De har en app til ippån også, men får man ikke med den opplysningen.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 10:34   #8
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har nett fra Canal Digital Kabel TV, og det sier også SpeedTest.net at jeg har.

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

http://www.ipadresse.no/

Denne forteller meg noe annet, antakelig det lokale selskapet som drifter kabel-tv-nett her i byen?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

;-)

Mulig, men den opplyser ikke leverandør av nettet.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 14:21   #9
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

http://www.db.ripe.net/whois

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 14:28   #10
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

;-)

Og det er marked for den slags nettsider også?!

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 15:39   #11
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg har nett fra Canal Digital Kabel TV, og det sier også SpeedTest.net at jeg har.

Denne forteller meg noe annet, antakelig det lokale selskapet som drifter kabel-tv-nett her i byen?

Mulig, men den opplyser ikke leverandør av nettet.

Joda, den gjør det. F.eks. nå fikk jeg opp info-en:
Your Host Name

xxxxxx.static.bluecom.no

Med andre ord er nettleverandør Bluecom. Hjemme fikk jeg opp XXXX.broadpark.no - mao. NextGenTel.

Gammel 15-10-10, 10:28   #12
Gwen
Midtsommerprinsesse

Gwen sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Begge to viser riktig.

Hvis du vil gjøre det på den tunge og nerdete måten kan du kjøre cmd og kommando ipconfig. Da ser du IP-adressen du er koblet mot internett med "as we speak". Deretter går du på websiden www.ripe.net og søker opp IP-adressen. Du vil få oppslag på hele navnet og kontaktinfo til leverandøren som har fått tildelt IP-blokken akkurat den IP-adressen er hentet fra.

Hilsen IP-leverandøren Gwen

Gammel 15-10-10, 14:07   #13
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gwen, her.

Begge to viser riktig.

Hvis du vil gjøre det på den tunge og nerdete måten kan du kjøre cmd og kommando ipconfig. Da ser du IP-adressen du er koblet mot internett med "as we speak". Deretter går du på websiden www.ripe.net og søker opp IP-adressen. Du vil få oppslag på hele navnet og kontaktinfo til leverandøren som har fått tildelt IP-blokken akkurat den IP-adressen er hentet fra.

Hilsen IP-leverandøren Gwen

Via ipconfig vil de fleste få opp en ip-adresse som gjelder for lokalnettverket, f.eks. 192.168.x.x eller 10.0.x.x. IP-adressen som eksponeres mot nettet vil være den bredbåndsruteren har.

Riktignok vil også ip-adressen som man kan se ved å besøke websider være "feil" - en del, spesielt i bedrifter, kan ha et oppsett der all trafikk går gjennom en proxy, og det kan da være adressen til denne som blir utgangspunktet.

Gammel 15-10-10, 20:05   #14
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Jeg har falt av for lenge siden, men takk for hjelp.

Gammel 16-10-10, 01:26   #15
Gwen
Midtsommerprinsesse

Gwen sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Via ipconfig vil de fleste få opp en ip-adresse som gjelder for lokalnettverket, f.eks. 192.168.x.x eller 10.0.x.x. IP-adressen som eksponeres mot nettet vil være den bredbåndsruteren har.

Riktignok vil også ip-adressen som man kan se ved å besøke websider være "feil" - en del, spesielt i bedrifter, kan ha et oppsett der all trafikk går gjennom en proxy, og det kan da være adressen til denne som blir utgangspunktet.

Jeg opplever som oftest å få opp adressen som står i ruteren via ipconfig, men skjønner at det nok ikke gjelder alle steder.

Gammel 16-10-10, 11:44   #16
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gwen, her.

Jeg opplever som oftest å få opp adressen som står i ruteren via ipconfig, men skjønner at det nok ikke gjelder alle steder.

Med IPv4, som vi primært benytter i dag, er det ikke IP-adresser nok til at alle kunne ha hatt egen ip-adresse.

Det man typisk vil få opp er f.eks.:
Connection-specific DNS Suffix . :
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::d9b:22f3:75e8:3204%12
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.23
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1

Her er da 192.168.1.23 en ip-adresse pc-en har fått tildelt av ruteren. Ruteren har lokalnettverks-ip-adressen 192.168.1.1. IP-adressen mot Internett er noe helt annet.

Gammel 16-10-10, 13:22   #17
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg har falt av for lenge siden, men takk for hjelp.

Du har et "nettverk" innafor routern din. Dette nettverket er privat og vil som regel gi deg en IP-adresse ala 10.0.0.4. I det du passerer routeren din på tur ut i det store internettet, vil internettleverandøren din (ISP) la deg lease en IP som gjør det mulig for deg å komme på internett. Dette er en typisk 128.56.09.01 adresse. Feks.

Altså man har en "innafor" og "utafor" IP-adresse. Kun den offentlige (type 128.56.09.01) vises for omverden og dette er adressen de etterspør når man blir spurt om IP-adresse.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:02.