Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Prikker og PM-er

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-10, 14:15   #41
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Prikker og PM-er

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, den ble litt kjapp, ser jeg. Det var ment som en kommentar spesifikt til det med å "svare på" (røde) prikker via PM - det har jeg hørt at noen har fått sure reaksjoner på. Og så satt det kanskje også litt i bakhodet at jeg så en tråd her om dagen om det å få PM-er fra folk som ikke har skrevet noen innlegg på forumet. Jeg tror ikke det er særlig mange som er generelt motstander av PM, nei, det var ikke det jeg mente - men jeg kan forsåvidt forstå at en PM fra noen man ikke kjenner og/eller ikke liker kan føles mer påtrengende enn en kommentar i en tråd. (Eller en prikk, for den del.)

Ok, takk for oppklaring.

Så det er ikke feil å sende en "Takk for handelen, det var fine klær"-PM til noen man har kjøpt klær av, altså. Neida, jeg skjønte vel egentlig det, men nå følte jeg bare et behov for å dobbeltsjekke. Du vet, jeg har lært at man skal ha stor tiltro til din presisjon og tydelighet, så når den kolliderte med min oppfatning, ble jeg usikker på om det var noe jeg ikke hadde fått med meg.

Gammel 15-10-10, 14:18   #42
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Du vet, jeg har lært at man skal ha stor tiltro til din presisjon og tydelighet, så når den kolliderte med min oppfatning, ble jeg usikker på om det var noe jeg ikke hadde fått med meg.

Hehe. Jeg er ikke helt tilregnelig i dag, tror jeg, så det går litt fort i svingene. Burde sikkert lagt en advarsel i signaturen min eller noe sånt.

Gammel 15-10-10, 14:19   #43
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Vanligvis svarer jeg tilbake på rødprikking, men da via grønn prikk. Sist jeg gjorde det, fikk jeg pm av vedkommende også, det synes jeg var å ta litt i. Og det er kanskje litt dumt å bruke pm da, for pm har man jo ikke lov til å oute, vel. Var i grunnen litt fristet, da. (og regner med en rød prikk til bare for å skrive dette )

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 14:19   #44
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg blir stressa av PM-er og tenker alltid: Hva er det nå jeg har gjort?

Eventuelt: Hva er det nå jeg har kjøpt?

Jeg kommuniserer sjelden med andre medlemmer utover i trådene (med unntak av i kjøp/salgs-øyemed, obviously). Tror ikke jeg ville synes det var spesielt invaderende med en pm, så lenge det ikke var sjikane eller usakligheter.

Jeg gir prikker når det passer i mine øyne. Svært sjelden røde. Men noen ganger kan det være praktisk å gi en kjapp tilbakemeding via grønnprikk.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 14:20   #45
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

SF;

Er du veldig glad for at det er fredag i dag?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hehe. Jeg er ikke helt tilregnelig i dag, tror jeg, så det går litt fort i svingene. Burde sikkert lagt en advarsel i signaturen min eller noe sånt.

Hvem er dette, og hvor har du gjort av Skilpadda?

Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 14:21   #46
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hvem er dette, og hvor har du gjort av Skilpadda?

Det er sånt som skjer når jeg kombinerer "overarbeidet og stresset" med "euforisk på grunn av ny jobb". Det kommer neppe til å skje særlig ofte, så bare ta det med ro.

Gammel 15-10-10, 14:22   #47
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg blir stressa av PM-er og tenker alltid: Hva er det nå jeg har gjort?

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Eventuelt: Hva er det nå jeg har kjøpt?

Eller: Å nei, er det noe jeg har glemt å betale?

Jeg gir ofte tilbakemeldinger via prikk i stedet for PM ettersom det er mer lettvint - noen færre klikk. Dessuten er PM-boksen min nesten alltid full.

Gammel 15-10-10, 14:22   #48
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Vanligvis svarer jeg tilbake på rødprikking, men da via grønn prikk. Sist jeg gjorde det, fikk jeg pm av vedkommende også, det synes jeg var å ta litt i. Og det er kanskje litt dumt å bruke pm da, for pm har man jo ikke lov til å oute, vel. Var i grunnen litt fristet, da. (og regner med en rød prikk til bare for å skrive dette )

Er det ikke lov å oute en pm? Hvor står det?

Jeg outer en pm uten å blunke om jeg mener det trengs altså.
Selvsagt outer jeg ikke en pm om noen skriver til meg og er knust og trenger hjelp med ett eller annet. Men sånn ellers - om noen maser på meg på pm eller ter seg ufint eller fortsetter en diskusjon som går i en tråd på pm eller noe i den stilen så kan jeg fiiiint finne på å smelle svaret i en tråd. :brünhilda:

Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 14:24   #49
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Vi har ikke noen generell regel mot å oute PM-er, nei. Vi har en regel mot å oute personlige opplysninger, men det spiller ingen rolle hvor man selv har fått disse opplysningene fra.

Gammel 15-10-10, 14:25   #50
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Er det ikke lov å oute en pm? Hvor står det?

Jeg outer en pm uten å blunke om jeg mener det trengs altså.
Selvsagt outer jeg ikke en pm om noen skriver til meg og er knust og trenger hjelp med ett eller annet. Men sånn ellers - om noen maser på meg på pm eller ter seg ufint eller fortsetter en diskusjon som går i en tråd på pm eller noe i den stilen så kan jeg fiiiint finne på å smelle svaret i en tråd. :brünhilda:

Nei, jeg vet ikke, bare noe jeg trodde.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 14:26   #51
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Klart det er lov å oute PM-er. Og så har alle lov å si om de syntes det var rimelig å oute den eller ei.

Holdningen her på FP er mer det at man kan gjøre hva man vil, men man må regne med at folk sier i fra hvordan de reagerer på deg og hva du gjør.

Gammel 15-10-10, 14:27   #52
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en gang, for lenge siden, fått en PM som svar på en rød prikk, og syns det var, ikke invaderende, men masete. Personen ville inn i en omstendelig dialog om hvorfor hun hadde sagt det sånn og hva hun mente etcetc., og jeg orket rett og slett ikke drive og mase med en jeg oppfattet som ganske tett...

Gammel 15-10-10, 14:31   #53
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Så jeg har endt opp med å føle at lange utredninger på rødprikk rett og slett nærmer seg det å slenge dritt til noen for så å løpe som en gal til døren og slamre den etter seg. For meg forsterkes følelsen ettersom jeg syns at rødprikkere har problemer med å skille sak og person siden de kommer med nedsettende personkarakteristikker i rødprikkekommentarene sine.

Jeg syns det er synd hvis rødprikking blir brukt til nedsettende personkarakteristikker. Hvis jeg hadde fått en slik, som ganske sikkert hadde vært ufortjent , så hadde jeg outet den i diskusjonen for å spørre hva avsenderen vil oppnå med sånt.

Min erfaring er at det er lite sladring og tull på bakrommet her. Mest reale medlemmer som kaller en spade for en spade, og som tåler å bli stilt til veggs hvis man argumenterer for dårlig.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 15:06   #54
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har da hevnprikket jeg.
Var det ikke Milfrid da?

Nå demrer det en eller annen krangel om en rød prikk og noe greier her. Husker ikke detaljene jeg, men det er jo forskjell på å være generell motstander av å kommunisere på pm og på å påtvinge noen kommunikasjon på pm.

Jeg har bedt en bruker ganske nylig om å la meg være i fred og ikke blitt respektert på dette - jeg er jo ikke motstander av pm av den grunn. Jeg syns bare en som ikke respekterer en grense sånn er grenseoverskridende.

En mer åpenbar hevnprikk har jeg aldri sett. Jeg husker ikke hvorfor jeg i utgangspunktet rødprikket deg, men det må ha handlet om biler, for prikken din gikk på at jeg hadde en Cortina.

Jeg hevnprikker med søte grønne prikker, jeg. Tipper de svir mer enn røde. Ellers er oiting ok. Og prikker en fin ting, og enklere enn pm.

Gammel 15-10-10, 15:17   #55
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av SF sin rødprikk

Jeg kan altså ikke få sagt hva for en idiotisk ting jeg mener du kommer med. Nå igjen.

Noe sier meg at årsaken til tråden er funnet?

Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 15:19   #56
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Ikke før vi får se hvilket innlegg det er prikket til, da.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 15:25   #57
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er et poeng. Det får HI velge selv om hun vil si hva var.

Jeg så det ikke før nå, ellers hadde jeg sagt det før. Jeg poengterer at dette altså er en kommentar som går på det som ble skrevet i innlegget, samt en tidligere tråd. Det er ikke en personlig tilbakemelding.

Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 17:02   #58
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Det er dette innlegget jeg blir rødprikket av Smilefjes med flere og hvor Smilefjes sendte kommentaren over her. Men altså - jeg var ikke ute etter å ta Smilefjes i denne diskusjonen. Jeg er mer interessert i prinsippene og hva folk tenker om dem.

Men Smilefjes (eller andre som rødprikker): Siden du likevel tok dette fram så tar jeg sjansen på å spørre: Hva ønsker du å oppnå ved å rødprikke? Jeg tenker generelt, men du må selvsagt gjerne svare spesielt om det passer deg bedre. Er det ønsket/håpet "forbedring" hos den du prikker? Å bare gjøre oppmerksom på at du syns det innlegget var teit? At det i seg selv er litt deilig å rødprikke? Annet?

For jeg ser jo til min overraskelse () at enkelte her sier at de har hatt nytte av å bli rødprikket. Det har gjort at de har tenkt seg mer om.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 17:07   #59
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Nytte av rødprikking er vel ikke det vanligste, men det hender vel? Noen ganger ser folk nærmere på sine egne formuleringer, eller får med seg en vinkling de ikke hadde tenkt på før, etter å oppleve at noen reagerer kraftig på det de sier. Om den kraftige reaksjonen kommer i form av en rødprikk eller et svar i tråden burde jo ikke spille så stor rolle.

Selv kan jeg ikke si jeg har hatt så mye nytte av rødprikkene jeg har fått. Eller, forresten, noen av dem har vært underholdende, da.

Gammel 15-10-10, 17:18   #60
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har en gang, for lenge siden, fått en PM som svar på en rød prikk, og syns det var, ikke invaderende, men masete. Personen ville inn i en omstendelig dialog om hvorfor hun hadde sagt det sånn og hva hun mente etcetc., og jeg orket rett og slett ikke drive og mase med en jeg oppfattet som ganske tett...

Jeg fikk også en sånn på et annet forum. Den er gammel og anonym, så jeg tar sjansen på å kopiere den inn:

Sitat:

rødprikk
og da lurer jeg på hvorfor du rødprikket MEG??
det eneste jeg har sagt i den tråden er at jeg er opprørt over hvor mye "dissing" det er her inne. man kan jo ikke ha en mening uten å bli spytta på jo... jeg er ikke den eneste som synes dette, derav hovedinnlegget.
dette syns jeg var dårlig gjort jeg altså...

Jeg følte meg ikke veldig kallet til å gå inn i en diskusjon, for å si det sånn.

Når det gjelder temaet så kjenner jeg at jeg blir litt sånn *gjesp*. Jeg bryr meg ikke så mye om rykte og poeng og ene med det andre. Men jeg synes kanskje ikke det mest sjarmerende er å framstå som en engel offentlig, mens man på bakrommet via PM eller rødprikker tar fram de mørkere sidene av seg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:52.