Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Det målegreiene til Skatteetaten finnes jo ikke rettferdig

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-10, 13:57   #41
Albertine
Passiv

Standard

Sv: Det målegreiene til Skatteetaten finnes jo ikke rettferdig

Så, så. Ting er oppklart, trenger ikke spinne videre på det.

Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 14:20   #42
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Man må da kunne få lov til å spørre om hva som helst her inne uten å måtte stå skolerett og forsvare sine spørsmål i forhold til yrke og utdanning.

Utsagnet til enkelte i denne tråden minner meg om 11-åringers ufine oppførsel mot hverandre i prepuberteten.

Nå har Albertine og jeg skværet opp.
Men det er da mange ganger jeg har fått spørsmål "Burde du ikke kunne ditten og datten som lege?" Og så har jeg svart at nei, det hører ikke til faget eller ja, det burde jeg, men jeg er trøtt som en strømpe i dag.

Jeg er uenig i kritikken din og tar den ikke til meg. Og å bruke "enkelte" er passiv-aggressivt så det holder.

Gammel 15-10-10, 14:25   #43
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Nå har jeg sendt inn - og brukt kalkulatoren, og jeg ender opp med en likningsverdi på 34,3 prosent av siste verdivurdering. Det var jo litt høyt, eller? Men verdivurderingen er to år gammel, tviler dog på at det har steget så mye. Burde man få ny verdivurdering da?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 14:39   #44
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Nå har jeg sendt inn - og brukt kalkulatoren, og jeg ender opp med en likningsverdi på 34,3 prosent av siste verdivurdering. Det var jo litt høyt, eller? Men verdivurderingen er to år gammel, tviler dog på at det har steget så mye. Burde man få ny verdivurdering da?

Så lenge du har masse gjeld og ikke får formueskatt så er det ikke noe poeng i tydeligvis, for da gjør det inne noe utslag fra eller til.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 14:46   #45
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva skjer senere med det vi oppgir nå? Blir tallene regulert etterhvert? Kan vi ende opp med å få for høy verdi når vi en gang (om noen) har betalt ned kåken?

Eller om jeg ikke bryr meg om at verdien på min kåk er satt for høyt, og så selger jeg neste år til en som kjøper her uten å låne? Blir h*n da heftet med for høy verdi og dermed for mye i skatt?

Ja, hypotetiske eksempler, altså.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 14:51   #46
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Ja, banken eier jo forsåvidt mer enn meg av huset så det spiller vel ingen rolle foreløpig.

Jeg regner med at man kan regulere tallene etter hvert - det kan jo hende man bygger på eller noe?

Gammel 15-10-10, 14:57   #47
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg sporer tilbake til utregningshodepine, og spør: Er det stuerent å bruke BOA fra en tre år gammel takst?

Burde vi klage når verdien likningsverdienestimeres til omtrent 1/3 av den taksten vi fikk da? Eller har det null og niks å si for oss, all den tid vi har mye gjeld? Innen gjelda tar igjen likningsverdien, vil også renovasjon ha ført til at den gamle taksten er helt på jordet.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 14:59   #48
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg sporer tilbake til utregningshodepine, og spør: Er det stuerent å bruke BOA fra en tre år gammel takst?

Burde vi klage når verdien likningsverdienestimeres til omtrent 1/3 av den taksten vi fikk da? Eller har det null og niks å si for oss, all den tid vi har mye gjeld? Innen gjelda tar igjen likningsverdien, vil også renovasjon ha ført til at den gamle taksten er helt på jordet.

Det er samme som hos oss det, men siden vi har mer enn to bunnfradrag (1,4 mill) i gjeld så spiller det ingen rolle. Det er jo ikke sånn at det er fastsatt ofor alltid, blir det feil senere og har noen konsekvenser, så klager vi da.

Gammel 15-10-10, 15:02   #49
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Godt at det er flere som tenker som meg. Og at jeg slipper å krype omkring med målebånd.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 15:03   #50
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Hele greia virker litt på trynet, spør du meg. Det var en artikkel i lokalavisen om to hus på omtrent samme størrelse, et fra det lokale snobbestrøket og et fra et mer "vanlig" strøk. "Snobbe-huset" hadde en markedsverdi på 5 millioner mer enn det andre, likevel ble likningsverdien lavere.

Jeg brukte også den gamle taksten, forresten. Ikke noe kryping her.

Gammel 15-10-10, 15:09   #51
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lasermåler er forøvrig genial om en får lånt noe sånt. Da er oppmåling gjort på et blunk. Skyter fra ene veggen til den andre og samme motsatt vei, og etter 1 sekund har du størrelsen på rommet. Så har man en håndtverker nabo eller i familien så har de mest sannsynlig en sånn en om de er snekker eller elektriker i alle fall.

Gammel 15-10-10, 15:12   #52
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke et kvekk jeg. Den likningsverdien jeg får oppgitt nå er flere hundre tusen mer enn hva som står i likningspapirene mine fra i fjor, men det er kanskje ikke samme tall?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 15:15   #53
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Min er også mer enn før, ca fire hundre tusen mer hvis jeg ikke tar feil. Ja, ja.

Gammel 15-10-10, 15:18   #54
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min ble faktisk 630' mer.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 15:24   #55
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg skjønner ikke et kvekk jeg. Den likningsverdien jeg får oppgitt nå er flere hundre tusen mer enn hva som står i likningspapirene mine fra i fjor, men det er kanskje ikke samme tall?

Det er nok samme tall ja.... Spesielt om man har et gammelt hus med lav likningsverdi kan den komme til å øke ganske så kraftig på. Vår blir doblet feks og det dreier seg om mange 100 000 kroner. Likevel er den godt under 1/4 av det som er antatt salgsverdi i dag.

Gammel 15-10-10, 15:25   #56
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg oppga BOA-tallene som stod i prospektet på 90-tallet en gang (Forutsatt at jeg husker dem riktig da, og det er jo ikke sikkert.) Var det feil?

Ben "kommer jeg i fengsel?" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 15:31   #57
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg oppga BOA-tallene som stod i prospektet på 90-tallet en gang (Forutsatt at jeg husker dem riktig da, og det er jo ikke sikkert.) Var det feil?

Ikke hvis du oppgav at det var BOA du oppgav og ikke P-rom.

Forøvrig er jeg spent på om det er mange flere som får samme overraskelse som oss. Vi har nemlig kjøpt hus for såpass kort siden at P-rom var oppgitt i taksten som hører til. Den viser seg å være høyere enn den vi selv har målt oss frem til. Vi har målt et P-rom areal som ligger 4% under det som er oppgitt. Mulig det kommer mange rettsaker og saker til eierskifteforsikringsselskapene fremover.

Gammel 15-10-10, 15:32   #58
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Har du ikke gjort om på noe som helst i huset? Ikke bygget garderobeskap eller gjort om på noen av rommene i det hele tatt? Da skal det jo stemme. Vi kunne ikke bruke vår, for vi har faktisk fått noen kvm mindre enn salgsoppgaven fra 1997 pga. at vi har bygget inn kott under trappa og bygget walk-in-closet på soverommet vårt og dette skal ikke regnes med.

Gammel 15-10-10, 16:43   #59
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Ikke hvis du oppgav at det var BOA du oppgav og ikke P-rom.

Jeg tror ikke RF-1282, som jeg har levert på Altinn, skiller på det, så det du sier gir ingen mening.

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Har du ikke gjort om på noe som helst i huset? Ikke bygget garderobeskap eller gjort om på noen av rommene i det hele tatt? Da skal det jo stemme. Vi kunne ikke bruke vår, for vi har faktisk fått noen kvm mindre enn salgsoppgaven fra 1997 pga. at vi har bygget inn kott under trappa og bygget walk-in-closet på soverommet vårt og dette skal ikke regnes med.

Men dette spiller da fint liten rolle så lenge jeg uansett er under grensen for å betale formueskatt som følge av det. Jeg tror ikke vi får noen kommunal eiendomsskatt her med det første heller.

Jeg ser ikke poenget med å bruke energi på å finne ut om jeg trenger et nytt tall når jeg allerde har et tall fra 90-tallet som ser helt fint ut og som oppfyller vilkårene på skatteetatens informasjonssider. Dette akter jeg ikke å legge noe arbeid i før jeg kan få noe igjen for det altså.

Ben "skal bygge om hele leiligheten til walk-in-closet" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 18:51   #60
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Har du ikke gjort om på noe som helst i huset? Ikke bygget garderobeskap eller gjort om på noen av rommene i det hele tatt? Da skal det jo stemme.

Vanlige skap og sånn teller vel ikke til fratrekk? Jeg har ikke giddet å sette meg inn i detaljene; leiligheten vår er fra 2000 og alle tegninger med mål lå i FDV-permen fra den gangen. Men vi har jo feks bygget en stor reol (fastmontert) i stuen som tar noen kvm av gulvet, men det kan da ikke spille noen rolle vel? *gidder ikke sjekke*

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:48.