Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tar du deg nær av tabloide artikler?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-10, 12:04   #1
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tar du deg nær av tabloide artikler?

Nå er jeg klar over at jeg stiller meg selv veldig laglig til for hugg, men jeg puster med magen og gjør det likevel.

Det slår meg igjen og igjen når jeg leser debatter på FP at det er flere som tar seg nær av tabloidisering som egentlig ikke retter seg mot dem. Jeg er veldig klar over at det er veldig mye av det som skrives i pressen som blir (over)forenklet og tabloidisert, og at hvis det er noe jeg ”kicker på” og føler meg truffet av i et avisoppslag, så må jeg lese det en gang til og kanskje til og med innhente tilleggsinformasjon, før jeg tar innholdet i artikkelen alt for mye inn over meg. Og at det innimellom er ting som skrives på en (litt for) enkel måte, som kan ha en kjerne av sannhet i seg som det kan være lurt å ta inn over seg, selv om man egentlig mener at hovedbudskapet er superteit.

Og hva er i så fall årsaken til at man reagerer som man gjør? Er det fordi man er ”flink pike” og helst vil gjøre alt perfekt? Eller handler det om deler av selvbildet som man har jobbet steinhardt for å bygge opp, og så opplever man at fundamentet ikke tåler å bli pirket i?

Jeg vet at de gangene jeg reagerer så handler det om at artikkelen gir meg dårlig samvittighet. Og at jeg må kjenne etter om dårlig samvittighet faktisk er en adekvat reaksjon på innholdet i artikkelen eller ikke. Innimellom er det noe som får meg til å ta meg selv litt i nakken, andre ganger skjønner jeg, hvis jeg får tenkt meg grundig om, at det faktisk ikke er jeg som er målgruppen for artikkelen. Selv om det ved første, andre og tiende gangs lesning kan virke slik.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 12:07   #2
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du deg nær av tabloide artikler?

Jeg tar meg ikke nær av det, men det irriterer meg. Jeg føler jeg blir "lurt" for innformasjon. Den overforenklingen som tablodisering er, gjør komplekse problemstillinger til karikaturer som skriver om enkle løsninger. Det er som å høre taxisjåfører diskutere politikk - de kunne nok ha gjort det bedre enn Støre, sjø!

Gammel 19-10-10, 12:08   #3
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det har hendt at jeg har gjort det. Da har det angått avisoppslag om ufrivillig barnløshet, og typisk påstander om at de det rammer kan takke seg sjøl fordi de (altså kvinnene) ventet for lenge med å få barn etc. Det er på ett plan sant, og akkurat den kritikken gjelder egentlig ikke meg, men jeg vet at det sårer så mange. Jeg kjenner også at jeg fortsatt kan bli irritert når mediene kaller det kunstig befruktning og ikke assistert.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 12:11   #4
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kan ikke komme på at jeg har tatt meg nær av det, blir ofte veldig skuffet da jeg oftest kjøper dagblad/vg fordi noe på forsiden virker spennende, men det er jo aldri det. Lettlurt?

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 12:14   #5
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg blir ofte litt sur av det, men tar meg sjelden nær av det. Så er det kanskje noe med hvor godt det treffer også, hvor stor selvtillit man har på punktet det rammer. Margit Veas omsorgssviktuttalelser og uttalelser om at babymat på glass omtrent er det godes fiende treffer jo meg mer enn Kari Jaquessons feit-uttalelser, og dermed klarer jeg lettere å avfeie det siste enn det første.

Gammel 19-10-10, 12:15   #6
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Ikke nær av det, men irritert ja.

Nå har jeg fått det hele litt på avstand. Men jeg har vært mye irritert på ting som har blitt skrevet om ufrivillig barnløshet feks. Mye fordi det forenkles så til de grader. Faktisk av og til så mye at man føler seg helt dum der man sitter, fordi folk som leser i avisene ikke (selvfølgelig ikke) kan vite at ting er mye mer komplekst enn det ser ut på papiret.

Det samme gjelder abort-debatten, og diskusjonene rundt downs. Mye av det er bare helt bak mål.

Gammel 19-10-10, 12:16   #7
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg unngår helst tabloide artikler fordi jeg blir så irritert over slett journalistikk. Tror aldri jeg har tatt meg personlig nær av en tabloidisert nyhet.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 12:17   #8
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er på linje med Him her, også vet jeg at jeg av og til kan ta meg litt for nær av artikler som treffer meg veldig personlig, men ikke mer enn at jeg rister det av meg etter kort tid. Sist jeg husker at jeg følte meg truffet, var da jeg leste en artikkel om hvor vanskelig skilsmissebarn kom til å få det i oppveksten og også i voksen alder. Den traff rett i hjertet, og fikk meg til å gå noen runder med meg selv, men det gikk fort over altså.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 12:18   #9
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Nei.

Gammel 19-10-10, 12:18   #10
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Tar meg nær av? Nei, det kan jeg ikke huske å ha gjort. *Perfekt *

Blir irritert? Ja, veldig!

Him sa det!

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 12:19   #11
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, det gjør jeg ikke. Og jeg må innrømme at jeg ikke får med meg så veldig mye av det heller, jeg avskriver artiklene kanskje litt før i det hele tatt å ha lest.

Det som er desto mer frustrerende ved tabloide artikler, er at pappa suger til seg rubbel og bit i forhold til "mitt" område (medisin),
og drar det fram som samtaleemne i neste kaffeselskap. Jeg kan bli så utrolig sur av det

Gammel 19-10-10, 12:22   #12
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Nei, jeg tar meg ikke nær. Som regel blir jeg ikke særlig irritert heller. De fleste artikler har et snev av sannhet i seg, og så innser jeg at problemstillingen ofte forenkles veldig for å få fram et poeng. Jeg har bedre ting å bruke energien min på enn å irritere meg over alt mulig.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 12:33   #13
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det vil jeg ikke påstå at jeg gjør. Det hender oftere at jeg himler med øynene over slike artikler.

Gammel 19-10-10, 12:37   #14
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes forøvrig det er mye mindre tendenser til å ta seg nær av tabloide artikler her enn på andre forum

Gammel 19-10-10, 12:47   #15
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Nei, bare irritert. Og med fare for å virke selvgod; så irriterer det meg når folk rundt meg skal diskutere på bakgrunn av en dårlig artikkel. Litt sånn som Appelsin beskriver.

Spesielt hvordan statistikk og forskning blir vridd og vendt på.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 12:47   #16
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Egentlig ikke. Taboloide overskrifter klarer jeg som oftetst å se målet med. De skal sjokkere og selge. Jeg tar meg mye mer nær av diskusjoner her på FP som handler om disse emnene, og som tar utgangspunkt i det tabloide. De kan av og til bli generaliserende de også, som f.eks, den Dagbladet-artikkelen vi diskuterte om kvinner som jobber redusert.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 12:50   #17
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 12:57   #18
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Og hva er i så fall årsaken til at man reagerer som man gjør? Er det fordi man er ”flink pike” og helst vil gjøre alt perfekt? Eller handler det om deler av selvbildet som man har jobbet steinhardt for å bygge opp, og så opplever man at fundamentet ikke tåler å bli pirket i? .

Men hvis du tar utgangspunkt i reaksjoner du observerer her på FP, hvordan vet du at disse er rettet mot det tabloide i artikkelen og ikke mot meninger fra mennesker/nick/avatarer du respekterer her på FP?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 13:03   #19
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg befinner meg ikke i en potensiell sårbar gruppe, tror jeg. Tar meg generelt aldri nær av uttalelser7skriblerier fra andre enn familie og venner.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 13:12   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar meg ikke nær nei, men det kan jo hende at er fordi ting jeg er sår på ikke har blitt tabloidisert. Jeg blir oftere irritert og frustrert på tabloidiseringen i seg selv, og kan dra meg i håret over andre som kjøper tabloidiseringen. Jeg savner virkelig dyptpløyende journalistikk, uten masse følelse-viss-vass.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:20.