|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Glamorøs
|
Sv: Myers-Briggs - the thinking mans horoscope?
Dette er hva de som markedsfører det sier iflg Wikipedia:
Jeg har aldri vært borti den i profesjonell sammenheng, kun Big 5 og en annen som handlet om hvilken rolle man tar i gruppearbeid. Husker ikke hva den heter.
|
|
|
#22 |
|
Leser
|
Sv: Myers-Briggs - the thinking mans horoscope?
Ja, men det jeg mener er at gevinsten i å klassifisere folk (NB! normale folk, vel og merke) er at man får et felles referansespråk og i at man blir oppmerkesom på forskjellige dimensjoner innenfor normalspektret. Og da er selve klassifiseringen ikke så viktig. Som jeg sier, så mener jeg at astrologi fungerer helt utmerket til det samme formålet. På jobben hos oss hadde vi en inndeling i 3 typer (for å bedre kommunikasjon) og det fungerte helt utmerket, selv om man kan si det var langt unna et psykologistudium.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 19-10-10 kl 14:15. Årsak: La til et smilefjes |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Passiv
|
Sv: Myers-Briggs - the thinking man’s horoscope?
Og jeg da? Jeg juger jo på alderen. Skulle jeg måttet slutte med det da? |
|
|
|
#26 |
|
Leser
|
Astrologi handler jo mest av alt om å klassifisere mennesketyper - og det er drøssevis å velge i. Hvis jeg skulle brukt astrologi for å klassifisere deg kunne jeg ha startet med stjernetegnet ditt, og hvis det ikke stemte, kunne jeg ha gått videre til acedenten, og videre til jupiter, venus etc. Poenget er at man lager en masse bokser som man kan putte folk i. I astrologien har du 12 typer (som man enkelt og greit kan svitsje mellom ved litt triksing og miksing). I Myers-Briggs har du 16. I astrologien har du også muligheten for å si at et livsområdet kan være dominert av en planet slik at du er anderledes der enn på jobb feks.
|
|
|
#27 |
|
Glamorøs
|
Sv: Myers-Briggs - the thinking man’s horoscope?Men begrepsaparatet er jo basert på tull! Man blir forledet til å tro at det er slik, og jeg tror det er langt vanskeligere å komme ut av en boks etter at man har blitt plassert der, selv om *alle vet* at det ikke stemmer helt.
|
|
|
#28 |
|
Leser
|
Nei? Det at noen mennesker er følsomme, andre er handlekraftige og andre igjen er kreative er jo ikke tull? (Det er derimot tull at man er slik på grunn av at stjernene sto i en bestemt posisjon da man ble født.)
Jo, men det er egentlig ikke poenget. Poenget er at de fleste mennesker kan kategorisers til en viss grad, og at enkelte egenskaper henger sammen med andre egenskaper.
|
|
|
#29 |
|
Glamorøs
|
OK, da er vi enige.
|
|
|
#30 |
|
Passiv
|
Sv: Myers-Briggs - the thinking man’s horoscope?Hvilken bursdag burde man ha hvis man vil være intelligent, populær, sexy og med smittende latter? Gjerne tillegg på rikdom. |
|
|
|
#31 |
|
Leser
|
Inteligent dekkes ikke i astrologien, heller ikke rikdom (Penger kan du jo bruke Feng Sui på, da.
|
|
|
#32 |
|
Crazy old?
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
![]() |
Sv: Myers-Briggs - the thinking man’s horoscope?Tusen takk for en morsom/interessant tråd.
Dette er faktisk et ganske godt poeng! Men er også dette som gjør den egnet til å ha som utgangspunkt for diskusjon - jeg ville vet uansett ikke ansatt noen som ikke kan argumentere litt selv for sine egenskaper.
Er det ikke slik med seriøs psykologi også da? At det er mye av det som er teorier, fordi det ikke er mulig å gjennomføre rent kliniske tester av påstandene. Ingen av testobjektene, eller pasientene om du vil, har helt likt utgangspunkt eller er som et blankt ark. Når man eventuelt "utsetter" dem for et psykologisk verktøy vil det noen ganger feile og noen ganger fungere utmerket. Gitt at det fungerer utmerket kan man likevel ikke vite at det faktisk var verktøyet som var årsaken til dette eller om det var en spuriøs sammenheng.
|
|
|
#33 |
|
kamerat
|
Sv: Myers-Briggs - the thinking man’s horoscope?Men det er bare vås og pølsevev å mene at det er språklig ukorrekt å begynne setninger med «men».
|
|
|
#34 |
|
Glamorøs
|
Sv: Myers-Briggs - the thinking man’s horoscope?Tofffskij, det er det jeg mener med selskapslek, og det Dunning mener med conversation starter, så helt enig. Anbefaler podcasten hans, altså. Den er underholdende og akkurat passe tørrvittig. Også er den behagelig å høre på, stort pluss.
|
|
|
#35 |
|
flisespikker
|
Pøh. Snakk for deg selv!
|
|
|
#36 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Myers-Briggs - the thinking man’s horoscope?Etter å ha fått hjem mannen fra lederkurs hvor de hadde brukt MBTI, var det moro å finne denne (gamle) tråden da jeg søkte på MBTI for å bli minnet på hva folk mente om saken. Jeg satt nemlig nettopp med en følelse av at dette ble litt horoskoplignende da jeg fikk høre at sambo ble INFP som meg. Vi er da ikke like i det hele tatt! (Dvs., det kan jo være at etter 20 års samliv klarer jeg ikke se likhetene lenger - bare forskjellene.
|
![]() |
|
|