Sv: Hvilke dresser er vanntette?
Jeg tror nok at noen 4-5-åringer er i stand til å vurdere klær etter været, dette er noe man trener på hjemme og i barnehagen. Men jeg tror nok at for mange 4-5åringer ligger fokuset på å lære å ta på seg klærne selv og ikke på selve vurderingen. Og de kan ha helt andre mål for øyet enn å være godt kledd for været på utsiden. Spidermanmerket på buksa kan glatt bli viktigere enn tykkelsen. Selvfølgelig skal foreldrene jobbe med å forklare. Og jobbe med å sende dem i rimelig tilpasset tøy i barnehagen. Men jeg fatter ikke at dere synes at det er femåringens jobb og ikke barnehageansattes å vite at når de skal ut, skal buksa av og ullklærne på? De skal jo høre etter, det finnes grenser for hvor mye tid man skal bruke på dilldall når 20 barn skal ut samtidig, men jeg mener virkelig at dette må de voksne ta ansvaret for, men involvere barna for å trene.
En veldig god grunn til at man ikke alltid lar dem gå i bare ulltøyet, er at enkelte barn leker veldig mye på knærne og sklir bortetter gulvet på knærne. Ullbukser er gode ute, men inne er de ofte for varme og ikke minst går det hull på dem hvis de blir utsatt for slik påkjenning.