Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-10, 13:51   #81
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Vi lager det aller meste av mat fra grunnen av. Her er en fiskeoppskrift som er både sunn, god og som går skrekkelig fort. Jeg har skrytt mye av den her inne. Poenget er at den bare er ett eksempel av de mange middagene som kan gå veldig fort selv om alt er fra grunnen. Start med risen, for det er det som tar lengst tid.

http://www.foreldreportalen.no/forum...gryte+solskinn

Til hverdagsbruk "jukser" vi annenhver uke. Da får vi leveranse fra middagshjelpen.no. De leverer oppskrift og alle ingredienser til middager for alle hverdagene i uka. Alt lages fra grunnen, men det er meningen at det skal gå fort og det er det (i hvert fall som regel). De ukene vi ikke har middagshjelpen så gjenbruker vi ganske mange av oppskriftene vi har likt godt tidligere.

Gammel 20-10-10, 13:55   #82
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det handler mye om planlegging. Jeg skal ikke skryte på meg å lage alt fra grunnen. Men når jeg ikke gjør det, er det ikke fordi det tar så mye tid, da er det mer oppfinnsomheten og kjøleskapsbeholdningen det skorter på. Jeg planlegger, skriver middagslister og ukeshandler. Og samler på oppskrifter. Jeg er ikke så god på å lage ting i helgene (det er ikke kjøttbollesteking jeg har lyst til å bruke tiden på da). Jeg er heller ikke så god på matlaging på kveldstid. Så jeg er prisgitt at det ikke tar for lang tid.

Har vi hatt en middag-fra-grunnen-på-under-halvtimen-tråd noen gang?

Har vi hatt

Gammel 20-10-10, 16:04   #83
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Idag skal vi ha ferdige fiskekaker som har en ganske stor andel fisk, potet/kålrabistappe som jeg lager fra grunnen og en eller annen type kokte grønnsaker som jeg finner i fryseren. Dette synes jeg er en helt grei middag med bruk av noe halvfabrikata, men som likevel er relativt sunn - den er god og veldig enkel.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 16:43   #84
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg begynner å lure på om jeg, evt min sønn, går glipp av noe når jeg aldri kan huske å ha spist tomatsuppe?

En kollega med barn på samme alder sier dette (torovarianten) er nærmest obligatorisk i deres hus. Mange her snakker om raske, gode, hjemmelagde (som han sier de hadde før ungenes tid), men vi har det aldri!

Gammel 20-10-10, 16:50   #85
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

I

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Har vi hatt en middag-fra-grunnen-på-under-halvtimen-tråd noen gang?

Akkurat den tråden satt jeg og ønsket meg også. Fint med nye oppskrifter, så ikke alt går på autopilot.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 16:51   #86
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg begynner å lure på om jeg, evt min sønn, går glipp av noe når jeg aldri kan huske å ha spist tomatsuppe?

En kollega med barn på samme alder sier dette (torovarianten) er nærmest obligatorisk i deres hus. Mange her snakker om raske, gode, hjemmelagde (som han sier de hadde før ungenes tid), men vi har det aldri!

Tomatsuppe er jo knallgodt så ja, da har man gått glipp av noe. Man kan leve uten torovarianten uten problemer, men nydelig, hjemmelaget tomatsuppe er jo solskinn rett inn i sjelen omtrent.

Jeg har forøvrig ikke tenkt å prøve meg på fiskeboller, fiskekaker etc fra grunnen av. Det går sikkert an, men jeg foretrekker å kjøpe ferdige varer av god kvalitet som jeg synes er minst like gode.

Gammel 20-10-10, 17:04   #87
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

I

Akkurat den tråden satt jeg og ønsket meg også. Fint med nye oppskrifter, så ikke alt går på autopilot.

Nå ligger det en deletråd inne på Madam Mims oppskriftforum.

Får ikke til å linke fra telefonen, så dere får finne den selv.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 17:31   #88
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Tomatsuppe er jo knallgodt så ja, da har man gått glipp av noe. Man kan leve uten torovarianten uten problemer, men nydelig, hjemmelaget tomatsuppe er jo solskinn rett inn i sjelen omtrent.

Også for dem av oss som ikke liker ketshup eller varme tomater?

Gammel 20-10-10, 17:46   #89
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også for dem av oss som ikke liker ketshup eller varme tomater?

Jeg er ikke veldig glad i ketchup, og heller ikke "bare tomater" som er varme. Men god tomatsuppe er veldig godt. Helst med løk og hvitløk som er stekt en stund først, jevnet med smør og mel og gjerne kokt på kraft, og så kjører jeg alt med klumper i blenderen eller med stavmikseren. Smak til med havsalt og litt sukker, ha i en fløteskvett og server gjerne med parmesan til.

Gammel 21-10-10, 11:58   #90
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ser at Jamie Olivier kjem med ei ny kokebok i haust (eller kanskje den er kommen allereie)- der tema er kvardagsmiddagar laga på 30 minutt. Kan jo hende den kan vere litt inspirasjon - eg skal i alle fall snuse på den.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 12:04   #91
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er ikke veldig glad i ketchup, og heller ikke "bare tomater" som er varme. Men god tomatsuppe er veldig godt. Helst med løk og hvitløk som er stekt en stund først, jevnet med smør og mel og gjerne kokt på kraft, og så kjører jeg alt med klumper i blenderen eller med stavmikseren. Smak til med havsalt og litt sukker, ha i en fløteskvett og server gjerne med parmesan til.

Jeg registrerer at den oppskriften stort sett bare inneholder ting jeg ikke egentlig verdsetter så høyt (løk, hvitløk og altså varme tomater), men vi kan jo absolutt prøve det en gang. Særlig dersom guttungen liker det

For min del, helst med makaroni i tror jeg. Det er vel lov?

Gammel 21-10-10, 13:44   #92
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For min del, helst med makaroni i tror jeg. Det er vel lov?

Jeg bruker makaroni. (Fullkornsmakaroni, faktisk. ) Og hjemmelagde kjøttboller - eller pølsebiter, om vi har det travelt.

Gammel 21-10-10, 13:52   #93
Malama

Malama sin avatar

Standard

Da begynte det å høres mer ut som noe jeg kunne bli mett av også. (Må spise store mengder moste tomater om de skal mette alene, men med fiberrik makaroni og kjøttboller i, da snakker vi litt mer mat ja.)

Gammel 21-10-10, 14:00   #94
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Kokt egg kan du også ha i - rester fra kylling kan du ha i - krutonger. Eller spise godt brød til.

Det pleier vi å gjøre om vi har enten suppe eller noe annen lett mat. Gjerne et eller annet steinovnsbakt grovbrød.

Gammel 21-10-10, 14:39   #95
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Apropos krutonger: Om du har brød som ligger og blir tørt, er det veldig godt å lage krutonger av det.

Skjær i terninger, lag en kryddermiks (en god del salt, pepper, oregano, paprika, chili og persille, for eksempel) som du har i en brødpose. Ha oppi en god del raps- eller annen olje som tåler varme og smaker lite og bland godt sammen, rist godt slik at alle brødbitene får olje og krydder på seg. Ha det hele i en langpanne, sett i ovnen på 150-200 grader til de er helt tørre og sprø (cirka 10 minutter, litt avhengig av hvor mye brød du har i pannen). Holder seg et par dager i lufttett boks.

Det er også godt med revet parmesan over, spesielt hvis du skal bruke dem i salat.

Jeg har flere ganger bakt mislykkede brød (for tunge, for hardt stekt skorpe e.l.) og da har jeg fryst dem ned og lagd krutonger av dem etter behov.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 14:58   #96
Malama

Malama sin avatar

Standard

Det hørtes lurt ut. Vi bruker egentlig ikke krutonger da, men det kunne vi helt sikkert i langt større grad gjort.

Vi har et snevert kjøkken åpenbart, for ikke har vi parmesan heller...
Men jeg har alle ingrediensene til å lage krutonger, inkludert tørt brød.

Gammel 21-10-10, 15:22   #97
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Såg forresten eit program ein gang der dei testa ut ulike typar mat. Det viste seg at ingenting gjer deg meir mett, og held deg lenger mett, enn flytande mat, dvs. suppe. Det dreide seg da altså om å enten ete maten som fast mat, eller mose nøyaktig samme mengde mat til suppe. Den siste holdt deg mett lenger, fordi den var flytande.

Etter det har eg holdt ein knapp på suppa Er veldig glad i suppe, vel og merke suppe med "hold" i.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 15:32   #98
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Såg forresten eit program ein gang der dei testa ut ulike typar mat. Det viste seg at ingenting gjer deg meir mett, og held deg lenger mett, enn flytande mat, dvs. suppe. Det dreide seg da altså om å enten ete maten som fast mat, eller mose nøyaktig samme mengde mat til suppe. Den siste holdt deg mett lenger, fordi den var flytande.

Etter det har eg holdt ein knapp på suppa Er veldig glad i suppe, vel og merke suppe med "hold" i.

Akkurat dette så jeg også. Den som spiste tørr mat drakk samme mengde vann som det var i suppa i et vannglass, men han ble sulten mye før den som fikk det 'blendet' til en suppe.

Men jeg må innrømme at maten så bedre ut som den egentlig skulle være enn etter en tur i blenderen, som de gjorde i det programmet jeg så på.

Gammel 21-10-10, 15:41   #99
Malama

Malama sin avatar

Standard

Mat handler om mer enn metthetsfølelse, og en god del mat gjør seg bedre, utenom metthetsvarighet da åpenbart, i fast form...

De som drakk suppen, fikk de også vann, eller fikk de bare det vannet som var tilsatt den moste maten? (ser etter forklaringer. jeg drikker jo når jeg spiser suppe også.)

Gammel 21-10-10, 15:46   #100
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

Jeg mener å huske at de ikke fikk vann i tillegg.

Jeg tror kanskje det har noe med å gjøre at maten binder vesken i magesekken lenger når den er moset inn i maten, mens den renner mer rett igjennom hvis den drikkes separat?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:54.