Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Strykelapper som "smelter" fast i klærne?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-10, 12:26   #21
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Strykelapper som "smelter" fast i klærne?

Jeg stryker alt på med max varme, både på Nøstebarnulla og alt annet, bortsett fra syntetiske stoffer. Ull tåler høy varme, det den ikke tåler er høy varme i kombinasjon med vann og bevegelse.

Ellers har jeg prøvd både merkelappene fra Askeladden og Merkmester, og er nok mest fornøyd med lappene fra Merkmester. Og ja, lappene smelter fast i strykjernet hvis man ikke bruker matpapir mellom. Hadde et uhell en gang

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 12:27   #22
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av cuyahoga, her.

Jeg blir like eitrende sinna hver gang jeg forsøker å skrive noe halvveis lesbart på innsida av en trang barnesko (og vi har langt etternavn ) så det har jeg måtte slutte og utsettte meg selv for. Derav strykejernet.

Vi skriver utenpå sko, vi. Kjekt med små barn som ikke har vett til å protestere.

Gammel 20-10-10, 12:32   #23
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Og for å svare på spørsmålet; vi bruker alltid bakepapir imellom, høy varme og merker helst på vaskelappene hvis stoffet kan smelte. Ullsokker vrenger jeg og merker på innsiden. For tiden tester jeg ut med å stte på klistremerke på vaskelappene isteden, der det er mulig, ser foreløpig ut til å fungere bra. Vi bestiller fra Nordic Print.

http://www.nordicprint.no/?pageType=store&groupID=3

Gammel 20-10-10, 12:36   #24
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er ute etter klistremerker som fester på alt! Dem vi har holder dårlig :irritert:
Strykelappene holder, bare bruk høyere temp. enn anvist. Og ver obs.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 13:18   #25
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Bruker også Askeladden sine og stryker fast i alt av ull, inkl ullsokker. Synes ikke det gjør noe med en liten lapp på innsida av klærne, og hvis vi arver noe som allerede er merka så går det fint an å stryke en ny lapp over den andre.

Gammel 20-10-10, 13:25   #26
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av cuyahoga, her.

Taggits på strikkegensere, strikkebukser, strikkejakker og strikkevotter, strykelapper på ullsokker og strikkesokker.

(Jeg har aldri hatt problemer med strykelappene til Askeladden, så fremt jeg har brukt høy nok varme på strykejernet.)

Sånn gjør jeg det også. Man må bruke høyere varme enn man egentlig tør, men det går bra.

Gammel 20-10-10, 14:15   #27
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Hvordan merker dere hjemmestrikkede klær og fremfor alt: ullsokker? Barnehagen blander konstant strikkesokkene sammen, så merking hadde vært fint.

Jeg merker ullsokker på langs på innsiden. (Øverste del av sokken.)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 14:26   #28
indie

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi bestiller herfra: http://markmaster.com/

Merker alt av ull med slike strykemerker som smelter inn. Holder veldig bra, men man må ha god varme på strykejernet ja. Setter merkene på tvers av ribben (er det det det kalles?), altså på høykant som regel.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 14:32   #29
m^2

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener å ha sett noe sånt, men de vi har kjøpt er slike strykelapper i nylon, og de faller av bare man stirrer litt hardt på dem. Foreløpig skriver vi navn i klærne, men for eksempel til strikkeklær og ullsokker trengs noe annet. Og slike taggits er jeg skeptisk til.

Så: Hvem forhandler slike strykelapper som er i et plastmateriale som smelter når de strykes på?

Men, hvis du har klart å stryke dem på uten papir, og de ikke har smeltet fast i jernet vil jeg påstå at du ikke har brukt høy nok temperatur altså. Og da er det jo ikke noe rart om de detter av?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 15:11   #30
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Men, hvis du har klart å stryke dem på uten papir, og de ikke har smeltet fast i jernet vil jeg påstå at du ikke har brukt høy nok temperatur altså. Og da er det jo ikke noe rart om de detter av?

Altså, jeg har brukt papir; jeg bare filosoferte litt fordi jeg har bannet over papiret som ikke alltid er så lett å manøvrere når det er trangt.

Gammel 20-10-10, 15:21   #31
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

filosoferte

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 18:24   #32
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, jeg har brukt papir; jeg bare filosoferte litt fordi jeg har bannet over papiret som ikke alltid er så lett å manøvrere når det er trangt.

Jeg har et lite ermestrykebrett som jeg bruker, greier meg ikke uten. Sokker og andre klær tres innpå eller vrenges rundt/over, og da er det lekende lett å stryke fast lapper.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 19:33   #33
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Er ute etter klistremerker som fester på alt! Dem vi har holder dårlig :irritert:
Strykelappene holder, bare bruk høyere temp. enn anvist. Og ver obs.

HER får du klistremerker som fester på alt, du kommer til å få problemer med å få de av. Jeg bruker de inni regntøy, på støvler og sko, matbokser, flasker, ja alt.
Det eneste de ikke sitter på er helt nye Viking thermo. Du må skrubbe litt på støvelen først, det er noe belegg på dem. Når det er gjort så sitter de.

De har kun klistrelapper her, ikke strykelapper. Enkle og greie, uten symboler.
Jeg har til og med klippet rundt navnet så lappene blir bittesmå og klistret de på "spennene" utenpå polvottene. Jeg har navn og avdeling trykket på dem. Har ikke mistet et eneste par votter etter at jeg gjorde det.

Gammel 22-10-10, 20:46   #34
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nå kjenner jeg at strykelapper ikke er min sterke side. Jeg har prøvd to forskjellige typer nå, de fungerer jo ikke! Strykejernet står på 3 prikker, men enten så sitter det ikke fast ellers så svir jeg jo merkene fast i både lappen man legger over og igjennom klærne og på strykebordet.
Jeg prøvde på en merkelapp inni en ullstliongs, men det tok ikke mange sekundene før hele lappen var svidd av!

Klistrelappene fra Presis har jeg prøvd en god stund nå, de holder ikke noe særlig lenge.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 21:00   #35
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg merker ikke sokker. *lat* Ikke mista en eneste. Og ellers er tusjen min beste venn. Jeg har taggits for det hjemmestrikkede, og om jeg graver lenge nok i papirene mine finner jeg vel noen klistrelapper fra Askeladden også.

Gammel 22-10-10, 21:14   #36
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Jeg merker ikke sokker. *lat* Ikke mista en eneste. Og ellers er tusjen min beste venn. Jeg har taggits for det hjemmestrikkede, og om jeg graver lenge nok i papirene mine finner jeg vel noen klistrelapper fra Askeladden også.

Jeg merker ikke sokker for min egen del jeg altså, jeg blåser i om vi mister noen par sokker.
Merker dem for barnehagen sin del, så vet de i alle fall hva som tilhører mine.

Gammel 22-10-10, 21:16   #37
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Nå kjenner jeg at strykelapper ikke er min sterke side. Jeg har prøvd to forskjellige typer nå, de fungerer jo ikke! Strykejernet står på 3 prikker, men enten så sitter det ikke fast ellers så svir jeg jo merkene fast i både lappen man legger over og igjennom klærne og på strykebordet.
Jeg prøvde på en merkelapp inni en ullstliongs, men det tok ikke mange sekundene før hele lappen var svidd av!

Klistrelappene fra Presis har jeg prøvd en god stund nå, de holder ikke noe særlig lenge.

Markmaster. De smelter inn i stoffet og jeg har ikke mange ganger opplevd at de har løsnet igjen.
Men klistrelappene fra presis.no sitter som støpt her altså. Bruker dem på matbokser, termoser, støvler, regntøy, sko og en del jakker hvor det er sånn stor merkelapp til navn og adresse, får ikke strøket på de så da klistrer jeg lapper.

Gammel 22-10-10, 21:25   #38
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Jeg merker ikke sokker for min egen del jeg altså, jeg blåser i om vi mister noen par sokker.
Merker dem for barnehagen sin del, så vet de i alle fall hva som tilhører mine.

Jeg ser den. Likevel ... nei. Men det er en liten barnehage. 25 unger totalt og 15 på storbarns (der mine går) tilsier at det ikke er så mange å velge mellom. Jeg opplever at de ansatte har rimelig god kontroll på hva som tilhører hvem og jeg har selv såpass oversikt over skiftetøy etc at jeg vet hva som evt er borte og kan etterlyse det. Etter et par dager ligger det på plassen igjen.

Gammel 22-10-10, 21:37   #39
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Markmaster. De smelter inn i stoffet og jeg har ikke mange ganger opplevd at de har løsnet igjen.
Men klistrelappene fra presis.no sitter som støpt her altså. Bruker dem på matbokser, termoser, støvler, regntøy, sko og en del jakker hvor det er sånn stor merkelapp til navn og adresse, får ikke strøket på de så da klistrer jeg lapper.

Markmaster har jeg prøvd. Det er sikkert ikke noe galt med lappene, det er meg det er noe galt med. Jeg har ødelagt en stilongs (svei strikken i livet) og ett par ullsokker nå.
På dongeristoff sitter jo ikke lappene i det heletatt. Nok et "husmor" område hvor jeg feiler.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 21:39   #40
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Litt tålmodighet. Du må prøve deg litt frem med temperaturen på jernet, jeg har det på tre prikker hos meg. Men jeg kan ikke holde det nedpå konstant, jeg må bevege jernet litt over lappen for at det ikke skal bli for voldsomt. Og så må man ofte vente litt før man fjerner lappen over forsiktig. Når det er glovarmt sitter det ofte fast, men det løsner når det kjøler seg ned. Og enkelte papir har en godside som det sitter meget mindre fast i enn den andre siden.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:02.