Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er rød konditorfarge halal?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-10, 21:55   #41
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er rød konditorfarge halal?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg synes man selvfølgelig skal tilrettelegge slik at alle barn er inkludert, noe annet er nesten slemt. Når det kommer til kjøtt er det jo ganske "lett" men jeg tror ting som rød konditorfarge er noe svært få mennekser vet ikke er halal.

Det tror jeg du har helt rett i Nå har ikke LilleVenn noen muslimske klassevenner/venner, men dersom hun hadde hatt, hadde jeg aldri tenkt på at konditorfarge skulle kunne være fy. Kjøtt selvsagt og gelantin, men det er vel så langt min kunnskap strekker seg... De fleste muslimer jeg omgås med i jobbsammenheng unngår kun svinekjøtt, og de er kanskje ikke alltid like nøye på det heller når de er på reise...

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 21:57   #42
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis jeg hadde fått beskjed om at alt kjøtt måtte være halal så hadde jeg nok latt være å servere kjøtt men bare gitt noe annet i stedet. (Jeg ønsker ikke å støtte opp under måten dyr slaktes på av religiøse hensyn).

Halalslaktingen i Norge er vel minst like human som den vanlige slaktingen?

Gammel 22-10-10, 21:57   #43
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er en selvfølge at man tilrettelegger, men jeg må innrømme at konditorfarge er noe jeg aldri i verden ville tenkt på å sjekke.
Nå bruker jeg så godt som aldri konditorfarge da, sist var vel for 4-5 år siden tror jeg (om det ikke er enda lengre siden)
Men det er sikkert mye mer jeg ikke tenker over, som f.eks om det er slaktet på rett måte. Men mener jeg lest et sted at alle priod sine kyllinger ble slaktet så det tilfredsstilte halal. Det var dog litt med at de brukte en cd med en velsignelse på.
(dette er dog bittelitt fritt fra hukommelsen)
Etter hva jeg vet er det ingens om har vært her i bursdag som ikke har kunnet spise kyllingpølser, for det er det som har blitt servert som erstatning når det har vært pølser (og muslimske barn), når jeg har laget pizzasnurrer har jeg laget en porsjon med kalkunskinke i stedenfor vanlig skinke.

Gammel 22-10-10, 22:01   #44
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Det er påvist stort omfang av halalslakting som foregår uten bedøvelse her i landet også. Et nytt eu direktiv har også åpenet opp for at denne type slakting skal tillates av hensyn til religiøse følelser.

Gammel 22-10-10, 22:04   #45
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan du ikke bare spørre dem, da? Det gjorde jeg med en av kompisene til Snupp og det viste seg at hele familien faktisk var supersekulære og sa at det bare var å kjøre på med alt fra konditorfarge til helt alminnelige grillpølser, laget av svin. ("Kyllingpølser? Nei, det er da ikke nødvendig. Han liker vanlig wiener best. ")

Jeg har vokst opp med vegetarianerforeldre, så jeg vet at det generelt settes stor pris på, både blant barn og voksne, at man tiltrettelegger på en måte som gjør at man faktisk ikke skiller seg ut i selskapet fordi man ikke har lov til å spise noe av det som blir servert.

At man signaliserer at man er villig til å tilrettelegge er jo dessuten medvirkende til at de muslimske barna faktisk får lov til å delta i bursdager. Noe som vel må være et poeng i seg selv.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 22:06   #46
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Disse er ikke supersekulære altså, moren bruker hijab og de har koransitater på veggen. Og joda, jeg skal snakke med dem.

Det med tilrettelegging er absolutt et poeng, dette er den første bursdagen dette barnet kommer i, og noe av grunnen er nok fordi vi kjenner hverandre fra før av og moren vet at jeg gjerne tilrettelegger om nødvendig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 22:08   #47
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Disse er ikke supersekulære altså, moren bruker hijab og de har koransitater på veggen. Og joda, jeg skal snakke med dem.

Nei, jeg regnet ikke med at de var det siden du går til det skritt at du sjekker om konditorfargen er halal. Poenget mitt var egentlig bare at det er noen muslimer som ikke er like strenge på at alt skal være halal utenfor husets fire vegger. Eller alle religøse jøder som er like strenge på kosherreglene, for den saks skyld.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 22:12   #48
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, i barnehagen til Glitterbarnet gikk det muslimer i alle varianter, og jeg husker fra oppveksten kompiser som var med på pølsespisekonkurranse og gikk på do og stakk fingrene i halsen etterpå.

Gammel 22-10-10, 22:26   #49
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Det er visst ikke helt optimalt med bedøvelse av dyret. Det skal helst være redd, da slår pumpa max og renser skrotten best for blod

Gammel 22-10-10, 22:48   #50
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det slår meg at jeg kunne ha dummet meg loddrett ut mange ganger. Jeg fikk jo bakoversveis i førsteklasse da ei av jentene ikke kunne spise pølser. (Norsk utseende jente, norsk navn, norsk mor, men en muslimsk far jeg ikke hadde møtt). Jeg tenker sjelden over religionen til folk med mindre de går med religiøse hodeplagg eller jeg har snakket med dem om det. Det kunne derfor fint ha vært meg som serverte pølser til halve nabolaget, og det kunne fint vært svin også hvis jeg ikke hadde fått med meg at det var muslimer. Og her slo det meg med et brak - kanskje det er dette som er grunnen til at en gutt i klassen til eldstemann ikke møter i noen bursdager. Veldig synd i såfall, jeg tilrettelgger gjerne når jeg vet.

Gammel 22-10-10, 22:57   #51
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg tror mange syns det er vanskelig å be om tilrettelegging. Min erfaring er at det er bedre med direkte spørsmål.

Gammel 22-10-10, 23:31   #52
A&A
Aktiv

Medlem siden: Feb 2010
A&A er litt kulA&A er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det slår meg at jeg kunne ha dummet meg loddrett ut mange ganger. Jeg fikk jo bakoversveis i førsteklasse da ei av jentene ikke kunne spise pølser. (Norsk utseende jente, norsk navn, norsk mor, men en muslimsk far jeg ikke hadde møtt). Jeg tenker sjelden over religionen til folk med mindre de går med religiøse hodeplagg eller jeg har snakket med dem om det. Det kunne derfor fint ha vært meg som serverte pølser til halve nabolaget, og det kunne fint vært svin også hvis jeg ikke hadde fått med meg at det var muslimer. Og her slo det meg med et brak - kanskje det er dette som er grunnen til at en gutt i klassen til eldstemann ikke møter i noen bursdager. Veldig synd i såfall, jeg tilrettelgger gjerne når jeg vet.

Eller kanskje fordi at muslimer ikke feirer bursdag.

A&A er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 23:35   #53
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av A&A, her.

Gjør de ikke? Da er de ikke muslimer. De feirer denne guttens bursdag, han kommer bare ikke til andre.

Gammel 22-10-10, 23:37   #54
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det har ikke forhindret flere muslimer å komme i våre bursdager. Flere av de feirer selv også, selv om jeg vet at de er ganske konservative.

Gammel 22-10-10, 23:37   #55
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Det er påvist stort omfang av halalslakting som foregår uten bedøvelse her i landet også. Et nytt eu direktiv har også åpenet opp for at denne type slakting skal tillates av hensyn til religiøse følelser.

Ok. Da skjønner jeg deg bedre.

Jaja, får starte kaninfarm og halalslakte selv da. Forresten; er kanin halal eller haram?

Gammel 22-10-10, 23:45   #56
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Det var merkelig for der hvor jeg jobber har de med de verste kakene,
nesten som bryllups/dåpskaker og har på seg dress eller ballkjole, skal det være så skal det være!

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 23:50   #57
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hva med håndsåpe da? Det er vistnok bare Dove som ikke inneholder svin.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 23:56   #58
A&A
Aktiv

Medlem siden: Feb 2010
A&A er litt kulA&A er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Gjør de ikke? Da er de ikke muslimer. De feirer denne guttens bursdag, han kommer bare ikke til andre.

Å feire bursdag er ikke en tradisjon i Islam derfor feirer ikke muslimer bursdag. I islam skal man ikke immitere og feire ikke muslimske tradisjoner. Men folk er jo forskjellige noen feirer og andre feirer ikke.

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det har ikke forhindret flere muslimer å komme i våre bursdager. Flere av de feirer selv også, selv om jeg vet at de er ganske konservative.

Folk er jo forskjellige, men hovedregelen er at man ikke feirer bursdag. Jeg har blitt invitert til mange bursdager og har gått på alle de. Det er kjempe snilt av deg å tilrettelegge. Som barn syntes jeg at det var kjekt at noen tilrettela for meg da jeg gikk på barnebursdager. For et barn er det jo kjekt at de kan spise alt uten å beskymre seg for om det man spiser er halal. Men moren min var flink til å gi beskjed om at jeg spiser halal, og hun tilbudte seg å kjøpe noe alternativ til meg hvis de ikke kunne tilrettelegge.

A&A er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 00:39   #59
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Bursdagsfeiring er ikke vanlig og forbindes med kristendom og vestlig kultur. Ergo tommel ned. Har ikke noe med hva som serveres å gjøre. Delstakelse på slikt synker proporsjonalt med polariseringen muslim vs ikke muslim og naturlig nok antallet muslimer i et lokalmiljø. Fra pragmatisk forhold til mer og mer anstrengt.

Gammel 23-10-10, 00:53   #60
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Bursdagsfeiring er ikke vanlig og forbindes med kristendom og vestlig kultur. Ergo tommel ned. Har ikke noe med hva som serveres å gjøre. Delstakelse på slikt synker proporsjonalt med polariseringen muslim vs ikke muslim og naturlig nok antallet muslimer i et lokalmiljø. Fra pragmatisk forhold til mer og mer anstrengt.

Dette har du sikkert voldsomt mye erfaring med Brutus siden du er så bastant i din påstand. Men slik opplever ikke jeg virkligheten. Vi bruker en skole med et høyt antall med muslimer. De kommer stort sett i bursdager selv om de ikke feirer selv. De som ikke kommer er ofte redde for at barna skal spise noe som ikke er tillatt, ikke fordi de mener det er noe galt å feire "vestlig" bursdag.

Så blir det jo som vanlig helt umulig å bruke denne betegnelsen "muslim" slik vi gjør her, det er jo et stort mangfold av muslimer som gruppe.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:40.