|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er rød konditorfarge halal?
Det tror jeg du har helt rett i |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Travelt opptatt
|
Halalslaktingen i Norge er vel minst like human som den vanlige slaktingen?
|
|
|
#43 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Er rød konditorfarge halal?Jeg synes det er en selvfølge at man tilrettelegger, men jeg må innrømme at konditorfarge er noe jeg aldri i verden ville tenkt på å sjekke.
|
|
|
#44 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Det er påvist stort omfang av halalslakting som foregår uten bedøvelse her i landet også. Et nytt eu direktiv har også åpenet opp for at denne type slakting skal tillates av hensyn til religiøse følelser.
|
|
|
#45 |
|
villende
|
Sv: Er rød konditorfarge halal?Kan du ikke bare spørre dem, da? Det gjorde jeg med en av kompisene til Snupp og det viste seg at hele familien faktisk var supersekulære og sa at det bare var å kjøre på med alt fra konditorfarge til helt alminnelige grillpølser, laget av svin. ("Kyllingpølser? Nei, det er da ikke nødvendig. Han liker vanlig wiener best. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Glamorøs
|
Sv: Er rød konditorfarge halal?Disse er ikke supersekulære altså, moren bruker hijab og de har koransitater på veggen. Og joda, jeg skal snakke med dem.
|
|
|
#47 |
|
villende
|
Nei, jeg regnet ikke med at de var det siden du går til det skritt at du sjekker om konditorfargen er halal. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Glamorøs
|
Sv: Er rød konditorfarge halal?Nei, i barnehagen til Glitterbarnet gikk det muslimer i alle varianter, og jeg husker fra oppveksten kompiser som var med på pølsespisekonkurranse og gikk på do og stakk fingrene i halsen etterpå.
|
|
|
#49 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Det er visst ikke helt optimalt med bedøvelse av dyret. Det skal helst være redd, da slår pumpa max og renser skrotten best for blod
|
|
|
#50 |
|
maler
|
Sv: Er rød konditorfarge halal?Det slår meg at jeg kunne ha dummet meg loddrett ut mange ganger. Jeg fikk jo bakoversveis i førsteklasse da ei av jentene ikke kunne spise pølser. (Norsk utseende jente, norsk navn, norsk mor, men en muslimsk far jeg ikke hadde møtt). Jeg tenker sjelden over religionen til folk med mindre de går med religiøse hodeplagg eller jeg har snakket med dem om det. Det kunne derfor fint ha vært meg som serverte pølser til halve nabolaget, og det kunne fint vært svin også hvis jeg ikke hadde fått med meg at det var muslimer. Og her slo det meg med et brak - kanskje det er dette som er grunnen til at en gutt i klassen til eldstemann ikke møter i noen bursdager. Veldig synd i såfall, jeg tilrettelgger gjerne når jeg vet.
|
|
|
#52 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() |
Eller kanskje fordi at muslimer ikke feirer bursdag.
|
|
|
#53 |
|
maler
|
Gjør de ikke? Da er de ikke muslimer. De feirer denne guttens bursdag, han kommer bare ikke til andre.
|
|
|
#54 |
|
Glamorøs
|
Det har ikke forhindret flere muslimer å komme i våre bursdager. Flere av de feirer selv også, selv om jeg vet at de er ganske konservative.
|
|
|
#55 |
|
Travelt opptatt
|
Ok. Da skjønner jeg deg bedre.
|
|
|
#56 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det var merkelig for der hvor jeg jobber har de med de verste kakene, |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() |
Å feire bursdag er ikke en tradisjon i Islam derfor feirer ikke muslimer bursdag. I islam skal man ikke immitere og feire ikke muslimske tradisjoner. Men folk er jo forskjellige noen feirer og andre feirer ikke.
Folk er jo forskjellige, men hovedregelen er at man ikke feirer bursdag. Jeg har blitt invitert til mange bursdager og har gått på alle de. Det er kjempe snilt av deg å tilrettelegge. Som barn syntes jeg at det var kjekt at noen tilrettela for meg da jeg gikk på barnebursdager. For et barn er det jo kjekt at de kan spise alt uten å beskymre seg for om det man spiser er halal. Men moren min var flink til å gi beskjed om at jeg spiser halal, og hun tilbudte seg å kjøpe noe alternativ til meg hvis de ikke kunne tilrettelegge.
|
|
|
#59 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Er rød konditorfarge halal?Bursdagsfeiring er ikke vanlig og forbindes med kristendom og vestlig kultur. Ergo tommel ned. Har ikke noe med hva som serveres å gjøre. Delstakelse på slikt synker proporsjonalt med polariseringen muslim vs ikke muslim og naturlig nok antallet muslimer i et lokalmiljø. Fra pragmatisk forhold til mer og mer anstrengt.
|
|
|
#60 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Dette har du sikkert voldsomt mye erfaring med Brutus siden du er så bastant i din påstand. Men slik opplever ikke jeg virkligheten. Vi bruker en skole med et høyt antall med muslimer. De kommer stort sett i bursdager selv om de ikke feirer selv. De som ikke kommer er ofte redde for at barna skal spise noe som ikke er tillatt, ikke fordi de mener det er noe galt å feire "vestlig" bursdag.
|
![]() |
|
|