Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er rød konditorfarge halal?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-10, 01:57   #61
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er rød konditorfarge halal?

Opprinnelig lagt inn av A&A, her.

Eller kanskje fordi at muslimer ikke feirer bursdag.

He he - noen av de mest heftige barnehagebursdagene jeg har vært borti, har vært for barn med muslimsk bakgrunn.

Gammel 23-10-10, 12:19   #62
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

He he - noen av de mest heftige barnehagebursdagene jeg har vært borti, har vært for barn med muslimsk bakgrunn.

Noen av de mest dritings folka jeg ser på byen en fromme bønder og A4 forstadshelter som kommer inn til skjøger og alkohol innerst i Viken annenhver helg. Det at man hengir seg betyr ikke at det er akseptabelt i sitt eget moralske univers. Bursdagsfeiring betraktes som haram av lærde, og det hjelper lite hva pragmatiker i vestlig akademia kommer med om slikt. Liv og lærdom er ofte ulikt. Det er derfor man har religiøse regler og pålegg, for å få liv og lære mest mulig i samsvar. Jeg tar utgangspunkt i hva som defineres av de religiøse autoritetene. Og det er ikke for disse folka klovner som hånflires av etter at de har skrevet bok om egne ejakulasjoner og urinsex etc.

(Kilde: youtube.com)

Gammel 23-10-10, 12:50   #63
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Det er bare tull. Så klart feirer muslimer bursdag. Kjenner flere muslimer og ALLE har alltid ett eller annet å feire. Og bursdager er enda viktigere å feire.

Gammel 23-10-10, 12:51   #64
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Noen av de mest dritings folka jeg ser på byen en fromme bønder og A4 forstadshelter som kommer inn til skjøger og alkohol innerst i Viken annenhver helg. Det at man hengir seg betyr ikke at det er akseptabelt i sitt eget moralske univers. Bursdagsfeiring betraktes som haram av lærde, og det hjelper lite hva pragmatiker i vestlig akademia kommer med om slikt. Liv og lærdom er ofte ulikt. Det er derfor man har religiøse regler og pålegg, for å få liv og lære mest mulig i samsvar. Jeg tar utgangspunkt i hva som defineres av de religiøse autoritetene. Og det er ikke for disse folka klovner som hånflires av etter at de har skrevet bok om egne ejakulasjoner og urinsex etc.

(Kilde: youtube.com)

Det går igjen på kultur i det landet eller bygda dem bor i og ikke selve islam som reglion.

Gammel 23-10-10, 12:54   #65
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke giddet å spørre om noe som helst. :innrømmer: Hvis måten dyret er slaktet på spiller en stor rolle, får gjestene (eller foreldrene deres) selv opplyse om dette, helst sende med riktig slaktet mat, eller i det minste fortalt meg hvor jeg får kjøpt det. Jeg er ikke så veldig overivrig på tilrettelegging grunnet religiøsitet, samme om man kommer fra indremisjonsmiljøet på vestlandet eller fra Iran.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 12:56   #66
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg hadde ikke giddet å spørre om noe som helst. :innrømmer: Hvis måten dyret er slaktet på spiller en stor rolle, får gjestene (eller foreldrene deres) selv opplyse om dette, helst sende med riktig slaktet mat, eller i det minste fortalt meg hvor jeg får kjøpt det. Jeg er ikke så veldig overivrig på tilrettelegging grunnet religiøsitet, samme om man kommer fra indremisjonsmiljøet på vestlandet eller fra Iran.

Er det "kun" relgion du ikke gidder tilrettelegge eller gjelder det allergi også?

Gammel 23-10-10, 12:57   #67
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tilrettelegger bare for ting som kan dokumenteres, ja.

Gammel 23-10-10, 13:00   #68
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg tilrettelegger bare for ting som kan dokumenteres, ja.

Du mener med andre ord hvis man ikke kommer med legeerklæring så gidder du ikke å bry deg?
Men det kan vel også dokumenteres at man tilhører en relgion. Så skal man maile over slikt til deg først da før man i hele tatt skal komme til deg? Det må da være slitsomt for deg gitt.

Gammel 23-10-10, 13:05   #69
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Du mener med andre ord hvis man ikke kommer med legeerklæring så gidder du ikke å bry deg?
Men det kan vel også dokumenteres at man tilhører en relgion. Så skal man maile over slikt til deg først da før man i hele tatt skal komme til deg? Det må da være slitsomt for deg gitt.

Nuvel. Det er ikke nødvendigvis mangel på respekt å ikke lage spesialmat som passer alt og alle. Man kan fint respektere at noen som kommer i selskapet ikke kan spise alt, men jeg tror ikke man kan beskylde dem for mangel på respekt for religion fordi man ikke har tilpasset all maten til deres ønsker. Det gjelder forsåvidt allergi også, jeg tenker gjennom at det er noe der de kan spise, jeg endrer ikke nødvendigvis hele menyen. Og det samme gjelder kresne gjester. Man ønsker jo at gjestene skal føle seg vel, og vil gjerne servere noe de setter pris på. Uansett grunn til særegenetene.

Gammel 23-10-10, 13:06   #70
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Neida, det holder lenge for meg om foreldre eller barn sier at de blir syke av nøtter/melk/mel. Hvis de blir syke av å spise kjøtt fra et dyr som ikke er slaktet med mest mulig lidelse, tar jeg selvfølgelig hensyn til det også. Jeg synes det de fleste religionsregler er tull;at mange kristne ikke kan spille kort kort eller danse, og at mange muslimer ikke spiser svin, eller noe som ikke er halal. Jeg respekterer det på den måten at jeg ikke ville servert et barn jeg visste var muslim svinepølser, men jeg hadde ikke gått out of my way for å finne ut hva de kunne spise og ikke hvis gjestene/foreldrene ikke selv sa noe.

Gammel 23-10-10, 13:11   #71
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rine, jeg er tydeligvis mer opptatt av at ingen barn skal utestenges, uansett hvor uenig jeg er med foreldrene deres, enn det du er. Det er snakk om seksåringer. Hvis jeg kan sørge for at et barn som aldri får gå i andre selskaper får lov til å komme hit, så syns jeg ikke det så vanskelig å sørge for at deler av kaka og noen muffins ikke er dekket med konditorfarget krem. Akkurat som jeg ikke har kjøtt som eneste alternativ når jeg inviterer vegetarianere, selv om jeg er uenig med deres overbevisnibg om å ikke spise kjøtt. Jeg som vertskap har ansvar for at gjestene mine føler seg velkommen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 13:24   #72
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Da ble jeg jamen meg mer opplyst i dag og. Takk, Glitter, jeg har aldri sjekka om annet enn rød konditorfarge er ok. Visste ikke at de andre heller ikke var det.
Jeg synes også det er riktig å tilrettelegge for gjester, så langt man kan og vet om hva de ikke kan spise. Det gjelder enten det er allergikere, diabetikere eller folk med religiøse grunner til å spise/ikke spise det de gjør. For meg handler det om at alle skal føle seg velkommen, og at bursdagen/festen/etc blir så hyggelig som mulig for alle som er tilstede.

Forøvrig er det svært lite gelatin som er haram, det meste er syntetisk framstilt.

Når det gjelder bursdagsfeiringer og muslimer, kan man selvsagt feire bursdag. Noen få grupperinger innen islam tolker teksten slik at man ikke SKAL feire annet enn det som er nevnt, men den vanlige teologien og praksisen er at alt kan feires så lenge man ikke opphøyer det til en islamsk høytid eller etterligner en slik en. Dvs: bursdagsfeiringer er bare fint, så lenge man ikke fyller den med religiøst innhold eller sidestiller den med en religiøs høytid.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 13:42   #73
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Rine, jeg er tydeligvis mer opptatt av at ingen barn skal utestenges, uansett hvor uenig jeg er med foreldrene deres, enn det du er. Det er snakk om seksåringer. Hvis jeg kan sørge for at et barn som aldri får gå i andre selskaper får lov til å komme hit, så syns jeg ikke det så vanskelig å sørge for at deler av kaka og noen muffins ikke er dekket med konditorfarget krem. Akkurat som jeg ikke har kjøtt som eneste alternativ når jeg inviterer vegetarianere, selv om jeg er uenig med deres overbevisnibg om å ikke spise kjøtt. Jeg som vertskap har ansvar for at gjestene mine føler seg velkommen.

Enig i det. Mitt innspill kom på bakgrunn at kommentarene Ami fikk. Har foreldre informert om at barna ikke kan spise ditt og datt, lager jeg mat som de kan spise, uansett hvor latterlig jeg synes det er. Jeg gidder bare ikke stresse med å finne ut hvem som tåler hva, er det en big deal, regner jeg med at de gir beskjed i forkant.

Gammel 23-10-10, 13:59   #74
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg foretrekker å spørre i forkant, framfor å gå ut i fra at alle er comfy med å si i fra. I Amis tilfelle ville jeg nok gjort som henne.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 13:59   #75
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har jo null respekt for de religiøse følelsene til voksne, jeg synes de er bare noe vås.

Men jeg har stor respekt for viktigheten for at barn skal få være med og ikke bli isolert. Jeg kunne ha gjort det samme som Ami, jeg kjenner ingen muslimer som ikke spiser kyllingpølser, men ellers så hadde jeg strukket meg svært langt for at et barn kunne ha spist det meste i et barneselskap.

Gammel 23-10-10, 14:03   #76
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, i mine øyne skal i hvertfall ikke ungene lide mer enn nødvendig fordi voksne folk trer religiøse regler ned over ørene deres. Jeg også syns derfor det er greit å tilrettelegge så langt som mulig for at barn skal føle seg velkommen og kunne delta på noenlunde lik linje, i selskap hos oss.

Likevel - om noen foreldre forlanger halalmat, så bør de kunne informere meg om dette. Jeg syns ikke det er mitt ansvar å tenke at "kanskje et av de muslimske barna skal ha halal," og dermed måtte leite opp en spesiell butikk for gå til innkjøp av halalpøler sånn i tilfelle. Jeg syns heller ikke det bør være barnets ansvar å tenke på dette. Får jeg derimot beskjed, så gjør jeg det gjerne, om ikke foreldrene til det ene barnet tar med mat selv. Uansett, ganske så tenkt scenario her, da kun et fåtall av barna i Guttungens omgangskrets er musimer.

Fytti katta som jeg syns religion burde være et voksenproblem og ikke noe barn burde gå rundt og tenke på.

Gammel 23-10-10, 14:11   #77
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes innstillingen til glitterchick var flott, jeg. Jeg må tilstå at jeg ikke visste at rødfarge ikke var hverken kosher, halal eller veggis, selv om jeg, når jeg tenker meg om, jo vet at den lages av lus. Sånn generelt sett ville jeg imidlertid ha gjort mitt for å lage mat som alle kan spise, uansett om restriksjonene skyldes religion, diett, allergi eller vegetarianisme. Jeg har hatt folk til middag som etterlever ganske streng kosher, noe som for meg er ganske ukjent, og da har jeg gjort grundig research i forkant i tillegg til å spørre. Jeg ville ikke syntes det var hyggelig som vertinne å servere dem noe de ikke kan spise, og da spiller ikke grunnen noen rolle for meg. Jeg har veggisvenner som har opplevd at folk har lurt kjøtt i maten med vilje, sånt synes jeg er respektløst og barnslig. Hovedpoenget i selskap, enten det er for barn eller voksne, må da være at det er hyggelig og at alle kan kose seg med maten?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 15:50   #78
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det kan umulig være "alle over en kam" uttalelse, det er da plenty med muslimer som feirer bursdag, både sin egen og andres.

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Hva med håndsåpe da? Det er vistnok bare Dove som ikke inneholder svin.

Stemmer det? Hvordan får en sjekket det?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Det er i denne verdenen jeg bor.

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Jeg synes innstillingen til glitterchick var flott, jeg. Jeg må tilstå at jeg ikke visste at rødfarge ikke var hverken kosher, halal eller veggis, selv om jeg, når jeg tenker meg om, jo vet at den lages av lus.

LUS? Virkelig?

Gammel 23-10-10, 16:02   #79
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner at jeg kommer til å ha betenkeligheter med rød konditorfarge etter denne tråden.
Siden jeg er motstander av alt som kan lukte av religion så kjenner jeg at dette er en problemstilling jeg aller helst ikke har lyst å måtte forholde meg til. Jeg synes det burde forbys å presse religion på ungene sine, på alle mulige måter.
Men på den annen side så tilrettelegger jeg alltid når jeg skal ha gjester på mat, hvis jeg vet at det trengs. Skjønt, Halalkjøtt kommer aldri inn i mitt hus! Jeg støtter ikke dyremishandling!

Gammel 23-10-10, 16:14   #80
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

LUS? Virkelig?

Jepp.

Jeg har forresten heller ikke videre lyst til å kjøpe halalkjøtt, så hvis det skulle bli aktuelt å invitere noen som bare spiser det, får det bli noe annet enn kjøtt på menyen. Det er jo egentlig ikke noe problem.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:47.