Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Hva gjør dere med vaskeanvisning kan ikke vaskes?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-10, 15:27   #1
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Hva gjør dere med vaskeanvisning kan ikke vaskes?

Ja hei alle sammen. Jeg har begynnt å handle litt mere spesielle klær. Klær kjøpt på noa noa, gant, burberry osv. 90% av de klærne står det på at det skall kun renses! Hva gjør jeg vasker det for hånd? å dra på renseri hele tiden er relativt uaktuelt da jeg ikke har råd til det. Så hva gjør man? Hva gjør dere? Og er dere obs på å ikke kjøpe klær som ikke kan vaskes?

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 15:29   #2
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva gjør dere med vaskeanvisning kan ikke vaskes?

Jeg vasker alt som ikke kan vaskes i vaskemaskinen.
Nå er det ikke så ofte jeg handler klær som må renses eller håndvaskes, men det hender jo.

Jeg har dyttet både håndvask, nøstebarn ull, hverdagsbunader og div annet i maskinen og det har alltid gått bra.
Vasker det på 30 grader, gjerne ullvask eller 30 grader finvask.
Det er altfor dyrt å rense klær.

Gammel 23-10-10, 15:29   #3
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg vasker de på ullprogram i vaskemaskina. :sjuske:

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 15:30   #4
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg dropper enten å kjøpe dem, eller så vasker jeg dem skånsomt likevel. Veldig sjelden det ikke går bra.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 15:30   #5
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg renser dem. Jeg puttet en dyr kjole som ikke skulle vaskes i maskinen en gang ved en feiltakelse, og den ble ødelagt. Etter det unngår jeg som regel å kjøpe klær som ikke kan vaskes, bortsett fra yttertøy og penkjoler.

Som regel kan man jo gni bort flekker på slike plagg og henge dem ut til lufting, man trenger jo ikke vaske kjoler som brukes en sjelden gang hele tiden.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 15:32   #6
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg ville forresten heller puttet dem på håndvaskeprogram eller annet skånsomt program fremfor håndvask dersom du vil forsøke å vaske.

Gammel 23-10-10, 15:33   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skånsommeste program i vaskemaskinen. Går de i stykker, så vel vel. Alternativet er at det blir liggende i skittentøyskurven og aldri mer brukt, og da får jeg jo uansett ikke noen glede av det.

Men egentlig har jeg lært meg å ikke kjøpe ting som ikke kan vaskes. Jeg kan fremdeles finne på det når det gjelder virkelige selskapsklær, men i så fall renser jeg dem, ja.

Gammel 23-10-10, 15:46   #8
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

så dere mener vaskemaskin er mere skånsom enn håndvask?

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 16:07   #9
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bruker håndvask-programmet i vaskemaskinen.
Har ei hvit kåpe i ull som jeg ikke gidder å ta til renseri, tok sjansen på å vaske den i maskin og det gikk veldig bra.

Ubehandlet/ny (strikket) ull er det eneste jeg absolutt ikke tar i vaskemaskin.

Gammel 23-10-10, 16:11   #10
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

Jeg tror det, i alle fall hvis du har håndvaskprogram eller tilsvarende.

Gammel 23-10-10, 16:17   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ullprogram i vaskemaskinen. Tåler de det ikke, så blir de uansett ikke brukt. Jeg har ennå ikke opplevd at noe har blitt ødelagt i vaskemaskinen om det har gått på ullprogram.

Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 16:24   #12
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vasker ikke ullkåper og denslags yttertøy, men det er vel det eneste som blir levert på rens (i tillegg til mannedresser).

Har flere ganger vasket klær som det står må renses, enten for hånd eller på skåneprogram. Har ikke opplevd at noe har blitt ødelagt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 16:37   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer an på hva det er og hvor dyrt det er. Hvis det ser ut som noe som sannsynligvis tåler litt kontakt med vann, går det på ull/silkeprogram i vaskemaskina. Hvis vi snakker ballkjoler og bryllupsdresser, går de på renseri.

Gammel 23-10-10, 17:24   #14
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg vasker ikke ullkåper og denslags yttertøy, men det er vel det eneste som blir levert på rens (i tillegg til mannedresser).

Har flere ganger vasket klær som det står må renses, enten for hånd eller på skåneprogram. Har ikke opplevd at noe har blitt ødelagt.

Jeg har mange plagg hvor det står at de kun skal renses. Alt vaskes. Bortsett fra de Maxi skriver. Noe vaskes for hånd, annet på ullprogram/håndvask i maskinen. Bruker milo og 30 grader.

Gammel 23-10-10, 18:00   #15
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

Ja. Tøy som skal håndvaskes skal ikke ligge i vannet og derfor er skånsom vask i maskinen bedre.

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg gjør det samme, har til og med vasket dressen til Far(oppdaget flere flekker som jeg ikke fikk bort ved å gni, og det var for sent for renseri. I vaskemaskinen på 30 grader. Like fin!).

Gammel 23-10-10, 18:18   #16
Kitty
Nybegynner

Medlem siden: Jun 2010
Kitty har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hørte ei dame som jobber i en klesbutikk sa at i de aller fleste tilfeller går det bra å vaske på ull- eller håndvask i maskinen. Det at det står at det ikke skal vaskes var, i følge henne, produsentenes måte å sikre seg på...
Men dette gjaldt da mer "vanlige" klær og ikke dress el.l.

Kitty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 18:21   #17
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

jeg har vasket dressbukse også jeg. Ikke jakka, og en dress han etterhvert hadde tenkt å erstatte, men dressbukser vasker jeg altså når han insisterer på å stadig bruke dem...

Gammel 23-10-10, 18:23   #18
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sjeldan problemstiling her, men det vesle eg har går i vaskemaskina. Nøstebarn-ull også. Eg vel sjølvsagt det mest skånsomme vaskeprogrammet, og gjerne Milo.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 18:26   #19
Kitty
Nybegynner

Medlem siden: Jun 2010
Kitty har et hav av muligheter foran seg
Standard

Mine egne dressbukser har jeg alltid vasket, men mannens vasker jeg IKKE, etter å ha hørt 100 ganger at noen andre har gjort det med en tidligere bukse han hadde, og den ble til kreppstoff... Så den får han rense, men så bruker han den sjelden og da, og da er det greit

Kitty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 19:01   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Mannens dressbukser går på ullvask i maskinen, og tørkes på henger. Det går veldig fint. Den som ved et uhell ble med i trommelen, gikk det ikke så bra med.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:39.