Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er rød konditorfarge halal?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-10, 16:16   #81
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er rød konditorfarge halal?

På hvilken måte er det mer dyreplageri med halalkjøtt enn vanlig kjøtt? Leser jeg denne tråden riktig da?

Gammel 23-10-10, 16:23   #82
Albertine
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

På hvilken måte er det mer dyreplageri med halalkjøtt enn vanlig kjøtt? Leser jeg denne tråden riktig da?

Dyret blør vel ihjel.

Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 16:24   #83
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Fordi dyret skal blø seg død så det urene bloder kommer ut av kjøttet. Her i landet får dyra bedøvelse før strupen kuttes og imamen hyler ut sitt bønnerop. Men ingen av partene finner det optimalt. Muslimene vil helst ha kjøtt fra dyr som ikke er bedøvet (derav all under bordet slakting som brer om seg mer og mer), dyrevernere vil avskaffe religiøs slakting fullt og helt.

Gammel 23-10-10, 16:28   #84
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Dyret blør vel ihjel.

Hvordan dør dyret når det ikke er halalslakting?

Jeg var litt kjapt og googlet, og der ser det ut som om dyret får kappet hovedpulsårene, pusterør og spiserør. Hvor lang tid tar det da? Bedøvelse ser det ut til at er helt ok.

Dette er vel ting jeg burde vite, men hjernen er litt tom idag. :fyller på litt:

Gammel 23-10-10, 16:34   #85
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Det går igjen på kultur i det landet eller bygda dem bor i og ikke selve islam som reglion.

Har du noen eksempler på at bursdagsfeiringskult står sentralt i muslimsk barndom? Tror du må se klippet en gang til.

Gammel 23-10-10, 16:39   #86
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvis dyrene får bedøvelse slik at de ikke kjenner noe, spiller det vel ingen rolle hvordan de dør. Såvidt meg bekjent dreper vi da fisk på den måten, uten bedøvelse? Jeg tror det heter bløgging (?) Hvorvidt det hviskes frem en velsignelse, bannes over slitet eller ropes ut bønerop spiller heller ingen rolle for meg. At dyret ikke lider unødig spiller derimot en rolle. Sånn sett burde vi i alle fall ikke spise industrikylling, halal eller ei.

Men det var vel en avsporing.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 16:41   #87
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Har du noen eksempler på at bursdagsfeiringskult står sentralt i muslimsk barndom? Tror du må se klippet en gang til.

Jeg kommer i fra muslimsk land. Foreldrene mine er muslimer, jeg trenger ikke å se en klipp fra en mulla og tro det er det som er hele sannheten.

Gammel 23-10-10, 17:35   #88
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror heller ikke halalslaktede dyr lider mer enn andre slakt i Norge.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 17:44   #89
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Tradisjonell avlivingsmåte på dyr her i landet er med slaktemaske, som dreper momentant.

Kylling, derimot, gasses, og er nok ikke så humant. Oppdrettsfisk kveles i oksygenfri veske. Villfisk fisket i småskala bløgges, helt korrekt. Men det er ikke noe argument for å gjøre tilsvarende med store pattedyr.

Tror vi må få inn en dyrevernaktivist her, som kan opplyse litt.

Gammel 23-10-10, 17:45   #90
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg foretrekker å spørre i forkant, framfor å gå ut i fra at alle er comfy med å si i fra.

Hvis det er viktig nok, sier de fra, tenker jeg.

Jeg tror heller ikke halalslaktede dyr lider mer enn andre slakt i Norge.

Andre dyr får iallfall bedøvelse. Her. (Selv om det ser ut til at mange muslimer nå aksepterer bedøvelse.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 17:48   #91
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Halalslaktede dyr blir også bedøvet i Norge.

Gammel 23-10-10, 17:49   #92
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Jeg kommer i fra muslimsk land. Foreldrene mine er muslimer, jeg trenger ikke å se en klipp fra en mulla og tro det er det som er hele sannheten.

Da må du ta diskusjonen med mullaen og ikke med meg. Hvis det er halal å tale ham imot, vel og merke...

Gammel 23-10-10, 17:52   #93
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Brutus, det var ikke ment som noe argument, mer som påpekning av en inkonsekvens. Kyllinginnspillet mitt dreide seg forsåvidt ikke bare om avlivningsmetoden, snarere om hele livsforløpet. Men det er som sagt en avsporing.

Gammel 23-10-10, 17:54   #94
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Da må du ta diskusjonen med mullaen og ikke med meg. Hvis det er halal å tale ham imot, vel og merke...

Nå er du teitere enn vanlig. Én mullas utsagn kan ikke tas til inntekt for hva alle muslimer mener. Like lite som gærne amerikanske predikanter taler på vegne av norske statskirke-kristne.

Gammel 23-10-10, 17:54   #95
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Halalslaktede dyr blir også bedøvet i Norge.

Jepp, det som slaktes og selges over bordet får det. De som ikke regner dette for bra nok kjøper det som tilbys utenfor offiseielle kanaler. Dyr som ha blødd ihjel og vært ved bevissthet gjennom det hele.

Gammel 23-10-10, 18:01   #96
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Nå er du teitere enn vanlig. Én mullas utsagn kan ikke tas til inntekt for hva alle muslimer mener. Like lite som gærne amerikanske predikanter taler på vegne av norske statskirke-kristne.

Jeg orker ikke å ta den der islam vs modernisme leksa med deg, eller om sekulære sædsprutere i prestekrage som lønnes for å latterliggjøre sitt eget religiøse opphav kan sammenliknes med mennesker som er dypt religiøse og har religionen som livsoppofrelse. Men jeg tror du bommer med jamnføringen.

Gammel 23-10-10, 18:03   #97
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg er heldigvis ikke noen kløpper på kjøkkenet, så absolutt ingen forventer noe spesialmat av meg eller at jeg skal huske på allergier ol. Jeg har en venninne som er allergisk mot enten nøtter eller mandler, men lærer aldri hva det er av de to tingene. Hun spør hver gang og det er ok, jeg har lært at jeg må ha en kake som ikke er nøtt eller mandelbunn.
Jeg hadde ikke i min villeste fantasi kommet på at muslimer spiser spesialmat, jeg har hørt om halal og at de ikke spiser svin, men sannsynligvis ikke noe jeg hadde tenkt over i forkant. Det må også sies at vi har utrolig liten omgang med muslimer siden det ikke er så store miljøet her på stedet vårt. Det var vel fem potensielle muslimske barn i trinnet til storebror i fjor, et par tre av dem er omgangsvenner av storebror, men jeg har aldri tenkt over at de ikke kunne spise vanlig grillmat, de spiste det på klasseturer ol.
Men klart, blir jeg bedt om å ta hensyn så gjør jeg det, jeg tenker bare ikke over det i hverdagen.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 18:05   #98
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Standard

Mitt barn var i én bursdag hos barn med muslimsk bakgrunn som liten. Det var en fireårsdag og de fikk pølser. Jeg husker det overrasket meg litt. Det sier vel noe om at det finnes forskjeller, eller hva, Brutus?

Gammel 23-10-10, 18:05   #99
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Synes Glitter svarte deg så bra så jeg bare siterer henne.

Gammel 23-10-10, 18:12   #100
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Mitt barn var i én bursdag hos barn med muslimsk bakgrunn som liten. Det var en fireårsdag og de fikk pølser. Jeg husker det overrasket meg litt. Det sier vel noe om at det finnes forskjeller, eller hva, Brutus?

Det gjør det heldigvis. Og det er jo det som er koselig å se på Migrapolis på tv. Da kan man konstatere at ting er på stell og så lar man mørkemanngreiene få ligge å ulme videre under teppet med frp-bikkja gneldrende ved siden av. Det kan jo bli utrivelig og folk kan bli fornærmet om man tar unødige konfrontasjoner...se her, en muslim som spiser pølser, hurra, han vil være som oss likevel...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:17.