Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Rød snapper (fisk)

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-10, 16:53   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rød snapper (fisk)

Red snapper er det en fisk som heter på engelsk. Ordboken oversetter snapper med "snapper", så antagelig heter denne fisken snapper på norsk også. Men den er jo neppe å få tak i her til lands, og det jeg lurer på, er hva det vil være passende å bytte den ut med. Noen ideer? Ifølge kokeboken er den en "deilig, kjøttfull matfisk", og passer "spesielt godt til grilling, fordi kjøttet ikke går i stykker under steking". Hva ville man brukt i stedet? En middels stor fisk som passer til grilling og helsteking - havabbor, kanskje? (Jeg er ikke veldig bevandret når det gjelder ikke-arktiske fiskeslag. )

Gammel 27-10-10, 16:54   #2
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rød snapper (fisk)

Breiflabb?

Gammel 27-10-10, 17:00   #3
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hmmm, si det, jeg spiser det fra tid til annen. Kjøttet er ikke spesielt tykt, breiflabb blir det større biter av. Blir steinbit feil?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 18:15   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kveite?

Gammel 27-10-10, 18:56   #5
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Breiflabb, Steinbit, Kveite eller Isgalt kan du nok bruke.
Eller kanskje Uer? Er ikke Uer noe i nærheten av red snapper? Jeg mener å ha hørt det, men jeg kan ha hørt feil altså, eller huske feil, det er mange år siden jeg jobbet med fisk og har glemt mye.

Gammel 27-10-10, 19:04   #6
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Fileetene er nesten like tynne som flyndre, men mindre. Smaken er mer "fiskete" enn mange andre hvite fisker. Ingenting blir helt det samme, men det kan jo bli godt likevel.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 19:04   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for tips. Det er til en kokebok, jeg trenger bare noe jeg kan foreslå som erstatning. Jeg tror jeg går for "kan erstattes med steinbit eller annen hvit, fast fisk" eller noe sånt.

Gammel 27-10-10, 19:20   #8
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Ah, da hadde jeg heller foreslått Isgaltfilet altså, jeg vil våge en påstand om at den er nærmere i både smak og utseende (tynne fileter).

Gammel 27-10-10, 19:44   #9
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med å spørre Eksportutvalget for fisk? De gir også ut oppskrifter, og har nettsiden Godfisk, så på en måte er de også konkurrenter til boken din...

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 21:45   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Takk for tips, både til Inter og -ea-! Isgalt har jeg aldri hørt om, men hvis den ligner mye, er den jo et veldig godt forslag til erstatning. Og hvis jeg beholder "eller annen fast, hvit fisk", så står jo folk ganske fritt til å velge noe annet og vanligere.

Gammel 27-10-10, 22:00   #11
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Dette var så spennende at jeg måtte google litt, og jeg finner i grunnen ut at det heter visst rød snapper på norsk. I alle fall er det det som skal stå på når man merker en pakning med fisk.

Det er alltid spennende med arter som ikke hører hjemme i Norge, de får gjerne gradvis norske navn. Det er nok tilfelle med denne. Ofte bruker forskerne bare latinsk navn på arten, og så tar man i bruk det engelske navnet etterhvert i mer populære sammenhenger. Men fornorsking av navnet på innførte arter skjer også, så det gjelder å følge med.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 22:40   #12
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du får red snapper på Fiskeriet på Youngtorget, Skilpadda

Edit: Lese hele tråden først er en fint ting... Uansett: Rød snapper er faktisk å få tak i på den del fiskebutikker, men jeg er enig i at isgalt er en ok erstatning.

Gammel 27-10-10, 22:40   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://naturblogg.com/wp-content/gal...i/_mg_1419.jpg

Den ser sånn ut, så det er verken kveite eller uer. Ikke steinbit heller.

Kveite heter forøvrig white halibut.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 22:42   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen foreslår uer som erstatning.

Jeg ser forøvrig når jeg googler litt at red snapper omtales sammen med den utskjelte pangasiusen enkelte steder.

Gammel 27-10-10, 22:51   #15
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Den er veldig god på grillen!

Edit: Det var kanskje ikke det du spurte om. Den ser litt ut som en uer. :hjelpsom:

Gammel 27-10-10, 22:56   #16
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg vet forsåvidt både hva slags fisk det er, hva den heter på norsk og for den saks skyld hva kveite heter på norsk. Jeg var ikke så veldig klar på hva jeg egentlig lurte på i HI - det jeg ville ha, var tips om hva den kan erstattes med, siden den ikke er veldig vanlig tilgjengelig i Norge, og jeg derfor ønsker å komme med et forslag til erstatning i kokeboken jeg jobber med.

Isgalt høres flott ut - tusen takk for tips, alle sammen!

Gammel 27-10-10, 22:58   #17
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

...og for den saks skyld hva kveite heter på norsk.

Ja, det håper jeg da du vet!

Gammel 27-10-10, 22:58   #18
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

og for den saks skyld hva kveite heter på norsk.

Jeg tipper kveite.

Gammel 27-10-10, 22:58   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Fnis. Jeg bør ikke poste på FP samtidig som jeg oversetter til norsk, kanskje.

Gammel 27-10-10, 23:16   #20
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

du er jo så flink til å oversette fra norsk til norsk, da, skilpadda

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:22.