Sv: Vixens første jul
Hjemmejul! 
Jeg elsker å feire jul hjemme hos oss selv. Jeg er oppvokst på gård som Vixen, og det blir veldig sent for små barn å begynne middag i 19-20-tiden og mine barnløse søsken er så gamle at de synes at maten og akevitten er mer stas enn gaver og bruker laaaang tid på middagen. Det skal bli fint å feire jul på ungenes premisser. Med baby og toåring er det greit å komme i gang litt før.
Vi har pinnekjøtt, selv om jeg er oppvokst med ribbe og pølser. Pinnekjøtt lager seg selv, er veldig greit å lage til mange og mannen kan ta over kontrollen på kjøkkenet hvis julaften tilfeldigvis faller på et økedøgn. Til dessert tror jeg det blir karamellpudding eller hjemmelaget is med varme multer eller hjemmelaget iskake. Vi må se og ellemelle. Etter middag er det juletregang, nisse og gaver. Kaffe og julekaker underveis i gavene. Så drar gjestene hjem og mannen og jeg kan åpne en skikkelig god flaske vin og sitte i joggedress foran peisen og snakke om hvor deilig det er å feire jul i eget hus.