|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg har heller ikke noe voldsomt behov for å sette seksåringen inn i hele bakgrunnshistorikken for Halloween, akkurat som jeg ikke har det med jul eller påske heller. Det er noe vi tar etterhvert.
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?
Hvem forsker? Jeg tror ikke ungdom er mer opptatt av denne type åndelighet nå enn for ti år siden, de har bare fått en ny/anderledes kanal.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Religiøs identitet er på vei inn igjen. De mest vågale gror skjegg og underkaster seg Allah. Katolisisme er veldig trendy siden det er masse fine effekter og århundrer siden det var dominerende religiøs praksis. Værhane-Jonas har jo shoppet seg den identiteten, fint tilskudd til identiteten som sosialdemokrat, som han shoppet litt før. Det mest interessante aspektet er hvordan synet på ateister har endret seg drastisk. Hos både sterkt religiøse kristne og den jevne muslim er det en pariakaste uten egenverdi. Kan bli interessant å se hvordan den utviklingen slår ut etterhvert.
|
|
|
#4 |
|
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Nymotens påfunn.
|
|
|
|
#5 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg synes det er litt ... pussig å ikke se akkurat det Esme påpeker, at det ligger i oss å markere overganger mellom de ulike årstidene. Det er jo ikke akkurat tilfeldig at julen er rundt vintersolhverv, St. Hans/olsok/midtsommerfest rundt sommersolhverv (heter det det?), påske rundt vårjevndøgn og Halloween/allhelgensdag rundt høstjevndøgn. Og at disse markeringene har eksistert veldig mye lenger enn vår kristne kulturarv.
|
|
|
#6 |
|
Protonterapeut
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg er anti-halloween fordi jeg ikke liker det evinnelige maset på døra. Nytter ikke å slå av utelys, slokke alt annet lys osv, ungene her i feltet har ikke skjønt at det betyr "feirer ikke halloween". |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Shake it out!
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Tallulah - det blir ikke festlige diskusjoner om jeg ikke leser deg litt vrangt, vet du.
|
|
|
#9 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Det går vel begge veier; noen synes det må gresskar, godteri og blodige kostymer til for å gi allehelgensdag mening, mens noen synes det er lystenning på gravene til sine kjære og det å minnes de døde det dreier seg. Handler det ikke bare om å markere dagen på forskjellige måter?
|
|
|
|
#10 |
|
Sviiisj!!
|
Ikke nødvendigvis. Jeg feirer ikke halloween for å minnes de døde. Det gjør jeg ellers i året.
|
|
|
#11 |
|
Borte
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Men er det tabu? Det er svært få ting i og ved samfunnet vårt som ikke på en eller annen måte er berørt av noe kommersielt mener nå jeg. Kirken er også med på den bølgen forsåvidt. Det er sånn vi lever og er vant til å leve. Veldig mye symbolikk ligger i ting som kan kjøpes. Jeg tror ikke det går an å være uberørt av nettopp det altså. Kristen eller ikke.
|
|
|
#12 |
|
Borte
|
Men, mange i denne tråden har jo etter mitt syn gode argumenter for hvorfor de feirer Halloween (mer eller mindre). Er det mindre verdt å gjennomføre en feiring som gir deg glede i mørketiden, som gjør barna glade, som brukes til å være takknemlige over livet og å minnes de døde enn det er å sitte med det åndelige symbolet under en helgemessenatt? Er det gitt at man driter i innholdet fordi man kjøper en stygg gresskarbøtte og vond sjokolade på Nille?
|
|
|
#13 |
|
Glamorøs
|
Selvfølgelig legges det markedsføringstrategier, men når du skriver det slik får du det til å høres ut som en konspirasjonsteoretisk sekt.
|
|
|
#14 |
|
Sviiisj!!
|
Ja. Det fantes ikke halloweenstæsj i butikkene da vi begynte å feire halloween i min ungdomstid. Det jeg tror kan ha skjedd, er at handelsstanden har plukket opp dette (og sett at halloween fyllte et tomrom på høsten), og så har markedsføringen bidratt til å spre halloween. Det kan jeg godt se for meg at har skjedd. Og se min tidligere beskrevne markedsanalyse av Sankt Hans noen sider tidligere.
|
|
|
#15 |
|
Sviiisj!!
|
Men hva er egentlig galt med det? Hva slags feiringer er det i så fall legitimt at man innfører i fellesskapet? Hvis du ikke sidestiller Halloween med andre mer eller mindre religiøse feiringer, hvordan ville du da oppfattet det? Du sammenligner vel ikke karneval i februar med jule- og påske-feiring, f.eks., og utfra den sammenligningen vurderer om karneval har et legitimt nok innhold?
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Værdama?
Jeg sier ikke at det er tilfeldig. Selvfølgelig er det ikke tilfeldig, Halloween er jo vesentlig kulere enn veldig mange andre ting.
Nei, markedsføring er ikke konspirasjonsteoretisk. Det er da ikke konspirasjonsteoretisk å analysere et marked? Halloween var på vei inn, før butikkene importerte stæsjet. Halloween ble feiret i undergrunnsmiljøer og i studentmiljøer i lang tid før -Nille begynte å importere plastbøtter. Så godt som alle trender starter i undergrunnsmiljøer, det er virkelig å gi Nille for mye cred å påstå at det er de som har innført en trend, altså. Markedsføring handler ikke om å skape et behov, men å utnytte ett som allerede har utmerket seg. Jeg har studert markedsføring, og jeg har jobbet med det i snart 15 år. Jeg kan dette.
Jeg tror også det kommer til å komme andre tradisjoner, men jeg tror ikke det er Nille som kommer til å stå i bresjen for det. Det kommer til å komme via andre miljøer som fører til at allmennheten etterhvert også etterspør det.
|
|
|
#17 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg spør ikke for å være vrang, men fordi jeg ikke helt skjønner akkurat hva du mener.
|
|
|
#18 |
|
Mother of Dragons
|
Nå tror jeg du blander hvem som mener hva her. Jeg synes at barn skal ha kjennskap til mange religioner og at de godt kan være med på kirkebesøk og sånt.
|
|
|
#19 |
|
Pauset
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg husker veldig godt da Halloween kom til Norge. Det var butikker som begynte å selge kostymer, men da var det ikke vanlig. Etter et par år med halloweenkostymer i butikker rundt disse tidene så begynte det å øke med feiring. De siste 5-6 årene har det tatt av. Da mine to eldste, som nå er 16 og 18 år, var yngre var dette ikke noe tema eller noe de visste noe om. For vesla på 10 år er det krise om hun ikke får avtalt halloweengåing med venner nå. Det er noe nytt. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eller; enda en tradisjon vi foreldre tar imot med åpne armer.
|
![]() |
|
|