Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er du anti-Halloween?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-10, 12:09   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?

Jeg har heller ikke noe voldsomt behov for å sette seksåringen inn i hele bakgrunnshistorikken for Halloween, akkurat som jeg ikke har det med jul eller påske heller. Det er noe vi tar etterhvert.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 08:43   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er svært få tenåringer som kjenner bakgrunnshistorien for halloween, men et eller annet er det som gjør at tenåringer nå har et mye sterkere fokus på åndelighet av "halloween"-type enn de hadde bare for ti år siden. Dette blir det forsket på.

Hvem forsker? Jeg tror ikke ungdom er mer opptatt av denne type åndelighet nå enn for ti år siden, de har bare fått en ny/anderledes kanal.

Gammel 02-11-10, 11:59   #3
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Ungdommer for 20 år siden hadde mer opposisjon mot det religiøse i seg selv. Nå er det færre (slik jeg har skjønt det) rene sekularister, men flere som kombinerer åndelighet med en slags selvuttalt ateisme. Dette er en ganske ny situasjon.

Religiøs identitet er på vei inn igjen. De mest vågale gror skjegg og underkaster seg Allah. Katolisisme er veldig trendy siden det er masse fine effekter og århundrer siden det var dominerende religiøs praksis. Værhane-Jonas har jo shoppet seg den identiteten, fint tilskudd til identiteten som sosialdemokrat, som han shoppet litt før. Det mest interessante aspektet er hvordan synet på ateister har endret seg drastisk. Hos både sterkt religiøse kristne og den jevne muslim er det en pariakaste uten egenverdi. Kan bli interessant å se hvordan den utviklingen slår ut etterhvert.

Gammel 02-11-10, 14:00   #4
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Nymotens påfunn.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Halloween.jpg (65,8 KB, 28 visninger)

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 13:28   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er litt ... pussig å ikke se akkurat det Esme påpeker, at det ligger i oss å markere overganger mellom de ulike årstidene. Det er jo ikke akkurat tilfeldig at julen er rundt vintersolhverv, St. Hans/olsok/midtsommerfest rundt sommersolhverv (heter det det?), påske rundt vårjevndøgn og Halloween/allhelgensdag rundt høstjevndøgn. Og at disse markeringene har eksistert veldig mye lenger enn vår kristne kulturarv.

Jeg tror Fnatten har helt rett i at man kan feire kun religiøst, men det er da liten tvil om at vi har lange tradisjoner for å feire blot/jul uten -nille OG jesusbarnkrybber også, lenge før kristendommen.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 13:44   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 936
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er jo ikke akkurat tilfeldig at julen er rundt vintersolhverv, St. Hans/olsok/midtsommerfest rundt sommersolhverv (heter det det?), påske rundt vårjevndøgn og Halloween/allhelgensdag rundt høstjevndøgn. Og at disse markeringene har eksistert veldig mye lenger enn vår kristne kulturarv.

Samhain var jo opprinnelig for å feire at høsten var over.

Og for de av oss som har bodd i kirkebukten på Laksevåg, så er St.Hans et helsikes styr og spetakkel ...

Gammel 01-11-10, 14:34   #7
Pegasus

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Jeg er anti-halloween fordi jeg ikke liker det evinnelige maset på døra. Nytter ikke å slå av utelys, slokke alt annet lys osv, ungene her i feltet har ikke skjønt at det betyr "feirer ikke halloween".

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 15:43   #8
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tallulah - det blir ikke festlige diskusjoner om jeg ikke leser deg litt vrangt, vet du. Jeg tror forklaringen er at jeg leste ditt innlegg i lys av svaret du fikk. Ikke det at jeg mistenker deg for å ha et vrangsyn på amerkikanere, altså.

Gammel 01-11-10, 16:39   #9
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det går vel begge veier; noen synes det må gresskar, godteri og blodige kostymer til for å gi allehelgensdag mening, mens noen synes det er lystenning på gravene til sine kjære og det å minnes de døde det dreier seg. Handler det ikke bare om å markere dagen på forskjellige måter?

Vi har ikke julenisse på julaften, og lite nissepreg på julen generelt, men det blir julefeiring lell.

Gammel 01-11-10, 18:21   #10
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det går vel begge veier; noen synes det må gresskar, godteri og blodige kostymer til for å gi allehelgensdag mening, mens noen synes det er lystenning på gravene til sine kjære og det å minnes de døde det dreier seg. Handler det ikke bare om å markere dagen på forskjellige måter?

Ikke nødvendigvis. Jeg feirer ikke halloween for å minnes de døde. Det gjør jeg ellers i året.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 19:16   #11
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er det tabu? Det er svært få ting i og ved samfunnet vårt som ikke på en eller annen måte er berørt av noe kommersielt mener nå jeg. Kirken er også med på den bølgen forsåvidt. Det er sånn vi lever og er vant til å leve. Veldig mye symbolikk ligger i ting som kan kjøpes. Jeg tror ikke det går an å være uberørt av nettopp det altså. Kristen eller ikke.

Jeg kler forøvrig også ungene opp til Halloween fordi alle andre gjør det, kjøper inn godteri fordi jeg ikke har noe imot å dele det ut og feirer fint lite utover det. Ikke noe stæsj her, men jeg ville jo ikke gjort noe som helst om det ikke var slik at de fleste med barn rundt her er med på bølgen. Det handler i så måte mest om barna for min del. Utenom godteriet kjøper vi ingenting. Kostymet er hjemmesydd og i bruk på fjerde året og masse sminke. Jeg aner ikke om datteren min vet hvorfor hun kler seg ut og er med på Halloween-feiring, men antar at hun bare gjør det fordi det er sånn det er.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 07:48   #12
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja det er tabu i den forstand at det ser ut til å sitte langt inne å innrømme at man feirer noe fordi man er påvirket av reklame og stæsj.

Det er mange symboler som kan kjøpes, men symbolverdi kan ikke kjøpes. Dvs. et symbols styrke henger ikke i det materielle.
Om en paganist besitter et sterkt åndelig symbol under helgemessenatt så innebærer det noe helt annet i symbolverdi enn om en sekulær person kjøper samme symbolet som stæsj. For sistnevnte er symbolverdien borte, men symbolet i seg selv kan signalisere noe utad selv om bæreren driter i innholdet. Akkurat slike ting tror jeg har betydning under halloweenfeiring.

Men, mange i denne tråden har jo etter mitt syn gode argumenter for hvorfor de feirer Halloween (mer eller mindre). Er det mindre verdt å gjennomføre en feiring som gir deg glede i mørketiden, som gjør barna glade, som brukes til å være takknemlige over livet og å minnes de døde enn det er å sitte med det åndelige symbolet under en helgemessenatt? Er det gitt at man driter i innholdet fordi man kjøper en stygg gresskarbøtte og vond sjokolade på Nille?

Selvsagt feirer vi Halloween i Norge fordi vi i noen grad er påvirket av reklame og stæsj, men like stor påvirkning har vi etter min mening hatt fra verden utenfra. Den enorme tilgangen på for eksempel amerikansk kultur er like viktig som påvirker for den Halloween-feiringen vi ser i Norge som handelsstanden.

For min del gir jeg og de rundt meg alle feiringer det innholdet som gir verdi for oss. Det tror jeg gjelder de fleste. Selv om man ikke har noe trosliv, så er det ikke gitt at man har et tomt indre liv og må bruke ytre symbolikk for å ha en fin jul eller Halloween eller whatever. Tradisjoner er like viktig for meg som for en troende.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 11:47   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Valentine og Halloween er introdusert som ledd i en ganske planlagt markedsføringsstrategi. Jeg var en gang i tiden med på et møte hvor analyser ble lagt fram, målgrupper ble utpekt og det ble antatt hva som ville og ikke ville fenge nordmenn i forhold til Valentine. Det samme har jeg forstått har vært gjort i forbindelse med de massive halloweenkampanjene.

Selvfølgelig legges det markedsføringstrategier, men når du skriver det slik får du det til å høres ut som en konspirasjonsteoretisk sekt.

Valentine ble for øvrig først markedsført av Posten Norge for å få folk til å sende flere brev.

Det jeg argumenterer mot er denne voldsomme makten du og flere mener at markedsførere har. Man kan faktisk ikke oppkonstruere behov og tvangsinnføre kjøpslyst. Believe me, det er prøvd. Det -Nille i hovedsak har gjort, er å tilby noe som de så allerede var på vei inn, det er ikke de som har innført det. Ved å ha et godt og synlig utvalg, så har de blitt markedsledende på Halloweenstæsj, i motsetning til f.eks. Festmagasinet Standard som har tilbudt Halloweenpynt og kostymer i flere tiår, men ikke med samme synlighet.

Gammel 02-11-10, 11:57   #14
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

. "At noe er på vei inn" sier du. Hadde det vært på vei inn om ikke butikkene hadde importert stæsjet?

Ja. Det fantes ikke halloweenstæsj i butikkene da vi begynte å feire halloween i min ungdomstid. Det jeg tror kan ha skjedd, er at handelsstanden har plukket opp dette (og sett at halloween fyllte et tomrom på høsten), og så har markedsføringen bidratt til å spre halloween. Det kan jeg godt se for meg at har skjedd. Og se min tidligere beskrevne markedsanalyse av Sankt Hans noen sider tidligere. Jeg tror ikke det er tilfeldig at akkurat Halloween har fått den interessen fra handelsstanden. Det er potensiale for spesifikke produkter, og det er et behov i markedet for en fest i oktober. (Sankthans-kubber tror jeg aldri kommer til å slå an som produkt, og egne sankthans-lys, sankthansengangsgriller og sankthans-klær blir for uspesifikt).

Gammel 02-11-10, 11:51   #15
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

For meg har ikke halloween noen indre bærekraft i min familie. Den er betinget av at alle rundt kjøper stæsj og feirer. Jeg hadde ikke tenkt en halv tanke om den dagen om ikke folk rundt meg hadde gjort det.

Det samme gjelder Lucia.

Men hva er egentlig galt med det? Hva slags feiringer er det i så fall legitimt at man innfører i fellesskapet? Hvis du ikke sidestiller Halloween med andre mer eller mindre religiøse feiringer, hvordan ville du da oppfattet det? Du sammenligner vel ikke karneval i februar med jule- og påske-feiring, f.eks., og utfra den sammenligningen vurderer om karneval har et legitimt nok innhold?

Gammel 02-11-10, 11:59   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det er flere som forsker på dette området. Siri Kalvig er blant dem som jobber med temaet og det er flere med.

Værdama?

Jeg er uenig med deg og tenker at det ikke er tilfeldig at det er halloween og ikke andre tradisjoner som har fått plass.

Jeg sier ikke at det er tilfeldig. Selvfølgelig er det ikke tilfeldig, Halloween er jo vesentlig kulere enn veldig mange andre ting.

Det høres kanskje konspirasjonsteoretisk ut, men er ikke markedsføring slik da? Man analyserer et marked. "At noe er på vei inn" sier du. Hadde det vært på vei inn om ikke butikkene hadde importert stæsjet?

Nei, markedsføring er ikke konspirasjonsteoretisk. Det er da ikke konspirasjonsteoretisk å analysere et marked? Halloween var på vei inn, før butikkene importerte stæsjet. Halloween ble feiret i undergrunnsmiljøer og i studentmiljøer i lang tid før -Nille begynte å importere plastbøtter. Så godt som alle trender starter i undergrunnsmiljøer, det er virkelig å gi Nille for mye cred å påstå at det er de som har innført en trend, altså. Markedsføring handler ikke om å skape et behov, men å utnytte ett som allerede har utmerket seg. Jeg har studert markedsføring, og jeg har jobbet med det i snart 15 år. Jeg kan dette.

Jeg tror andre tradisjoner vil bli forsøkt introdusert. Vi ser ikke behovet nå, men det kan hende at vi om 20 år vil se behovet for enda flere tradisjoner.

Jeg tror også det kommer til å komme andre tradisjoner, men jeg tror ikke det er Nille som kommer til å stå i bresjen for det. Det kommer til å komme via andre miljøer som fører til at allmennheten etterhvert også etterspør det.

Gammel 02-11-10, 09:04   #17
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om en paganist besitter et sterkt åndelig symbol under helgemessenatt så innebærer det noe helt annet i symbolverdi enn om en sekulær person kjøper samme symbolet som stæsj. For sistnevnte er symbolverdien borte, men symbolet i seg selv kan signalisere noe utad selv om bæreren driter i innholdet. Akkurat slike ting tror jeg har betydning under halloweenfeiring.

Jeg spør ikke for å være vrang, men fordi jeg ikke helt skjønner akkurat hva du mener.

Du tenker at om noen som ikke har noe åndelig tilknytning til Halloween og som bruker et symbol som stæsj så signaliserer det noe utad. Du tenker for eksempel bruk av sukkerskaller til pynt for eksempel? Men hva tenker du at det symboliserer da? Og til hvem? Du tenker at det blir en for stor påvirkningskraft i forhold til det som er reelt fordi mange bruker symboler som de egentlig ikke bryr seg om symbolverdien til?

Jeg ser jo den på et vis, men jeg tenker jo at det er sånn med alle høytider jeg, alle går i kirken på julaften og det er jo et sterkt symbol det også, og halvparten av de som går i kirken gjør det jo mer eller mindre kun som en stæsjting. Jeg vet ikke helt hva jeg hadde syntes om det om jeg var kristen selv for å være ærlig, men jeg tenker jo at det med tradisjoner og markeringer er så viktig for folk, viktigere enn hva markeringene og tradisjonene egentlig betyr og at det er almenngyldig.
Digresjon: Bare se på britene, hvordan de holder på tradisjoner hvor meningsinnholdet mange ganger har blitt borte og ingen vet helt hvorfor man gjør ting.

Gammel 02-11-10, 19:38   #18
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg synes er rart er at mennesker som er veldig redde for all religiøs påvirkning av barn ikke ser at halloweenfeiring og bruk av andre religiøse symboler også kan påvirke.

Jeg er jo religiøs og har et veldig åpent forhold til å la ungene bli påvirket av våre buddhistiske naboer, av å besøke moskeer og vi snakker om symbolikken i halloween.

Nå tror jeg du blander hvem som mener hva her. Jeg synes at barn skal ha kjennskap til mange religioner og at de godt kan være med på kirkebesøk og sånt.

Og nei, jeg skal love deg at Halloween ikke påvirker mer enn påskefeiringen i barnehagen sønnen min går i altså. Overhodet ikke.

Gammel 01-11-10, 22:33   #19
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg husker veldig godt da Halloween kom til Norge. Det var butikker som begynte å selge kostymer, men da var det ikke vanlig. Etter et par år med halloweenkostymer i butikker rundt disse tidene så begynte det å øke med feiring. De siste 5-6 årene har det tatt av. Da mine to eldste, som nå er 16 og 18 år, var yngre var dette ikke noe tema eller noe de visste noe om. For vesla på 10 år er det krise om hun ikke får avtalt halloweengåing med venner nå. Det er noe nytt.

Handelsnæringen har en dø-periode nå i oktober, og da passet det perfekt ved å feire halloween.

Nillebutikkene, blant annet, tjener veldig bra på denne nye tradisjonen. Det er det ingen tvil om. Samtidig er det enda en tradisjon som vi foreldre blir presset på. ..

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 08:28   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Samtidig er det enda en tradisjon som vi foreldre blir presset på. ..

Eller; enda en tradisjon vi foreldre tar imot med åpne armer. Jeg elsker tradisjoner og glede i mørketiden, og Halloween er ekstra moro fordi det er grøss og gru, som jeg jo e l s k e r. Og ikke synes jeg det trenger å bli dyrt heller, det er hva man gjør det til. Nei, Hallween er kommet for å bli, og når ungene våre er store ler de seg nok ihjel av motstanderforeldrene som syntes dette var så kjipt og dumt og fælt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:24.