|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#241 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?
|
|
|
#242 |
|
Protonterapeut
|
|
|
|
#243 |
|
Sviiisj!!
|
...økseskaft?
|
|
|
#244 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg er anti-halloween fordi jeg ikke liker det evinnelige maset på døra. Nytter ikke å slå av utelys, slokke alt annet lys osv, ungene her i feltet har ikke skjønt at det betyr "feirer ikke halloween". |
|
|
|
|
|
#245 |
|
Shake it out!
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Tallulah - det blir ikke festlige diskusjoner om jeg ikke leser deg litt vrangt, vet du.
|
|
|
#246 |
|
Viva la vida
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Please perdon me! I am gulty! Jeg har tatt med meg min Halloween tradisjonene fra Colombia, som sikker mange andre utenlanske! Jeg kjøper kun det vanlig kake miks, muffins og snup i matbuttiker, kostimer er bruk flere ganger eller de er hjemme lagget og invitere mine venner norske og ikke norske til en fest. Ingen gå rund og tyger her. For meg er en fest som norske karnaval, ungene klær seg om det de hvil, her er kaptan salbeltan og spiderman popular, og de danser og singer og fåt litt sukker i kropen! |
|
|
|
|
|
#247 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Det går vel begge veier; noen synes det må gresskar, godteri og blodige kostymer til for å gi allehelgensdag mening, mens noen synes det er lystenning på gravene til sine kjære og det å minnes de døde det dreier seg. Handler det ikke bare om å markere dagen på forskjellige måter?
|
|
|
|
#248 |
|
Sviiisj!!
|
Altså, jeg tror folk misforstår hverandre her. Skal halloween, eller skal ikke halloween ha et åndelig grunnlag? Hvorfor, og hvorfor ikke? Og på hvilket grunnlag er man i så fall imot halloween?
|
|
|
#249 |
|
Sviiisj!!
|
Ikke nødvendigvis. Jeg feirer ikke halloween for å minnes de døde. Det gjør jeg ellers i året.
|
|
|
#250 |
|
maler
|
Det er vel ikke truende at noen feirer det som en morsom fest? Jeg synes det er flott at folk lager festligheter. Flott at man har grand-prix-fest, høsttakkefest, høstsuppe, karneval, midtsommerfest, luciafeiring, pinsebål og st.hansbål. Uansett om man legger noe større mening i det eller ikke. Jeg tror også som Esme at det for mange er fint å markere overganger mellom årstider.
|
|
|
#251 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har ikke noe imot at du og andre som kommer fra andre land tar med deg og innvier oss i deres tradisjoner og skikker. Det bidrar jo både til perspektivutvidelse for den enkelte og toleranse generellt.
|
|
|
#252 |
|
Borte
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Men er det tabu? Det er svært få ting i og ved samfunnet vårt som ikke på en eller annen måte er berørt av noe kommersielt mener nå jeg. Kirken er også med på den bølgen forsåvidt. Det er sånn vi lever og er vant til å leve. Veldig mye symbolikk ligger i ting som kan kjøpes. Jeg tror ikke det går an å være uberørt av nettopp det altså. Kristen eller ikke.
|
|
|
#253 |
|
Pauset
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg husker veldig godt da Halloween kom til Norge. Det var butikker som begynte å selge kostymer, men da var det ikke vanlig. Etter et par år med halloweenkostymer i butikker rundt disse tidene så begynte det å øke med feiring. De siste 5-6 årene har det tatt av. Da mine to eldste, som nå er 16 og 18 år, var yngre var dette ikke noe tema eller noe de visste noe om. For vesla på 10 år er det krise om hun ikke får avtalt halloweengåing med venner nå. Det er noe nytt. |
|
|
|
|
|
#254 |
|
Borte
|
Men, mange i denne tråden har jo etter mitt syn gode argumenter for hvorfor de feirer Halloween (mer eller mindre). Er det mindre verdt å gjennomføre en feiring som gir deg glede i mørketiden, som gjør barna glade, som brukes til å være takknemlige over livet og å minnes de døde enn det er å sitte med det åndelige symbolet under en helgemessenatt? Er det gitt at man driter i innholdet fordi man kjøper en stygg gresskarbøtte og vond sjokolade på Nille?
|
|
|
#255 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eller; enda en tradisjon vi foreldre tar imot med åpne armer.
|
|
|
#256 |
|
Sviiisj!!
|
Valentine er et nokså tvers igjennom kommersielt "produkt", synes jeg også. Men det trenger ikke være noe galt i det heller (det skader jo ikke å fortelle hverandre at man er glade i hverandre, selv om det er med en Diddle-bamse -eller jo, det er kanskje litt skadelig, men det var på siden-). At man velger å samles rundt noe som er felles, som mange er med på, er heller ikke noe rart. Men til det som er uthevet: hva mener du med det innholdsmessige?
|
|
|
#257 |
|
Shake it out!
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Nå synes jeg det er på tide med denne. (Kilde: youtube.com)
|
|
|
#258 |
|
Glamorøs
|
Hvem forsker? Jeg tror ikke ungdom er mer opptatt av denne type åndelighet nå enn for ti år siden, de har bare fått en ny/anderledes kanal.
|
|
|
#259 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg spør ikke for å være vrang, men fordi jeg ikke helt skjønner akkurat hva du mener.
|
|
|
#260 |
|
Flink jente
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi har høsttakke fest i bhg, den tradisjonen har holdt på i minst 20 år. Nå har vi ikke kalkun,men 5 åringene har fellessamling der høsten er fokus, også servere de hjemmelaga lapskaus. |
|
|
|
![]() |
|
|