|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#222 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?
Vi går sammen med barna og har bare gått til klassevenner og andre vi kjenner, |
|
|
|
|
|
#223 |
|
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kastet alt som ikke var innpakket jeg.
|
|
|
#224 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kan ikke se at barnehagen til vesla har klart det på en god måte... Der er det masker og effekter både på barn og voksne. De voksne fortelle bloddryppende historeier om f eks Herr. Grusom "som skal komme og ta alle dere drittunger" med skikkelig skummel hvesestemme!!!??
|
|
|
#225 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#226 |
|
Glamorøs
|
Nettopp fordi majoriteten av barnehager og foreldre greier dette helt fint, syns jeg det er snodig å ha et pedagogisk standpunkt som går i mot en hel feiring. Jeg er jo ikke i mot jul, selv om jeg syns noen barnehager tar helt av på det kristne innholdet.
|
|
|
#227 |
|
Ja, det gjorde vi også...pga diverse allergier og cøliaki samt hygiene. Men storesøs glemte seg og smakte på en smågodt ting før vi sorterte...!
|
|
|
#228 |
|
Det er lov å være uenig!
|
|
|
#229 |
|
Mother of Dragons
|
"Les hva du skrev så skjønner du litt mer."
|
|
|
#230 |
|
Protonterapeut
|
Her falt de avkappede fingrene i plæstikk, skjelettet som lå strødd over bordet og ellers den andre ufyselige pynten i så stor smak hos enkelte av gjestene at jeg mistenker opptil flere av dem for å ha puttet et par deler i lommen.
|
|
|
#231 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mangler bare det min oldemor pleide å si en etter en halvtimes digresjon: |
|
|
|
|
|
#232 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
På samme måte som vi koser oss i jula med pakker, mat og pynt, så koser vi oss med Halloween med utkledning, godteri og litt pynt (vi har et keramikkgresskar). Lurer de på hvorfor får de google det når de blir eldre. |
|
|
|
|
|
#233 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg har heller ikke noe voldsomt behov for å sette seksåringen inn i hele bakgrunnshistorikken for Halloween, akkurat som jeg ikke har det med jul eller påske heller. Det er noe vi tar etterhvert.
|
|
|
#234 |
|
Glamorøs
|
|
|
|
#235 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg skjønner ikke helt din definisjon av kommersielt? Er bollebaking kommersielt? Er det safranimportørene som nå endelig gnir seg i hendene en dag i året?
|
|
|
#236 |
|
Mother of Dragons
|
Tja, jeg synes du stiller gode spørsmål. For oss blir Halloween høstversjonen av karneval, istedet for blomster og glade farger som spiller på at våren kommer, så er det andre farger og edderkopper (vi bor i det store edderkopphuset og vi er skikkelig glade i edderkoppene våre) og gresskar og høstting. Vi har ikke så mye med vampyrer og sånt å gjøre, sønnen min er såpass liten ennå. Og så har vi det smeiset sammen med høsttakkefest, som jeg synes er en viktig høytid og som vi tar ganske alvorlig. Vi kjenner ordentlig på det at man har mye å være takknemlig for, tenker igjennom hva som har skjedd i året siden sist og prøver å spise sesongtypisk mat. I tillegg er det også en markering av sesongskifte, nuh, er det snart vinter, og hadetbra sommeren.
|
|
|
#237 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Dette er jeg så utrolig enig i.
|
|
|
#238 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns folk har overdreven tro på overtalelsesevnen til billigbutikkene altså. Vi har feiret Halloween lenge før det ble vanlig å se utstyr i kjedene, og jeg ser at flere har samme erfaring. Det er ikke slik at handelstanden greier å presse på oss noe vi ikke vil ha. Greia er at veldig mange syns Halloween er gøy, det kommer på en tid på året hvor det ikke skjer spesielt mye annet, og det bringer folk sammen.
|
|
|
#239 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg synes det er litt ... pussig å ikke se akkurat det Esme påpeker, at det ligger i oss å markere overganger mellom de ulike årstidene. Det er jo ikke akkurat tilfeldig at julen er rundt vintersolhverv, St. Hans/olsok/midtsommerfest rundt sommersolhverv (heter det det?), påske rundt vårjevndøgn og Halloween/allhelgensdag rundt høstjevndøgn. Og at disse markeringene har eksistert veldig mye lenger enn vår kristne kulturarv.
|
|
|
#240 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg er ikke uenig i at når Halloween blir en greie, så er det fler som hiver seg på. Men det er ikke hele sannheten, det er flere her som feirer halloween/høsttakkefest/day of the dead helt uavhengig av det.
|
![]() |
|
|