Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er du anti-Halloween?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-10, 12:27   #221
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?

Og spør meg, jeg vet jo alt om candy.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 12:28   #222
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ladybug, her.

En liten avsporing, men:

Da vi skulle se over goderiet barna hadde fått i går, var det noe smågodt i løsvekt som smakte VELDIG såpe. Jeg mistenker at noen motstandere av Halloween har ødelagt dette godterieet med vilje og gitt til barna, eller eventuelt noe som har prøvd å være VELDIG morsomme Noen som har opplevd noe lignende?

Vi går sammen med barna og har bare gått til klassevenner og andre vi kjenner,
vet ikke hvordan det blir når de blir så gamle at de går selv.
Regner med at det de har fått er safe.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 12:29   #223
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

En liten avsporing, men:

Da vi skulle se over goderiet barna hadde fått i går, var det noe smågodt i løsvekt som smakte VELDIG såpe. Jeg mistenker at noen motstandere av Halloween har ødelagt dette godterieet med vilje og gitt til barna, eller eventuelt noe som har prøvd å være VELDIG morsomme Noen som har opplevd noe lignende?

Kastet alt som ikke var innpakket jeg.

Litt av grunnen til det er at jeg synes det er litt udelikat med løst smågodt som jeg ikke har "kontrollen" på og litt er fordi jeg har barn med Cøliaki og derfor liker å vite hva ting inneholder.

Gammel 01-11-10, 12:29   #224
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Klarer man ikke det, altså? De klarte det visst helt fint i vår barnehage. Det var ikke lov med masker, og alle tonet det ned. Hvorfor skulle man ikke klare dette? Kan man ikke gi informasjon til foreldrene om hvordan man vil ha det? Konfiskere de altfor skumle maskene hvis noen likevel sender det med?

.

Kan ikke se at barnehagen til vesla har klart det på en god måte... Der er det masker og effekter både på barn og voksne. De voksne fortelle bloddryppende historeier om f eks Herr. Grusom "som skal komme og ta alle dere drittunger" med skikkelig skummel hvesestemme!!!??
Har selvsagt tatt denne formidlingen opp med ped.leder som selv ble litt satt ut...

Men velger å tro at majoriteten av barnehager klarer balansegangen fint!

Gammel 01-11-10, 12:31   #225
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Kan ikke se at barnehagen til vesla har klart det på en god måte... Der er det masker og effekter både på barn og voksne. De voksne fortelle bloddryppende historeier om f eks Herr. Grusom "som skal komme og ta alle dere drittunger" med skikkelig skummel hvesestemme!!!??
Har selvsagt tatt denne formidlingen opp med ped.leder som selv ble litt satt ut...

Det hadde jeg også tatt opp, om det hadde skjedd i barnehagen der poden går.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 12:31   #226
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nettopp fordi majoriteten av barnehager og foreldre greier dette helt fint, syns jeg det er snodig å ha et pedagogisk standpunkt som går i mot en hel feiring. Jeg er jo ikke i mot jul, selv om jeg syns noen barnehager tar helt av på det kristne innholdet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 12:32   #227
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Kastet alt som ikke var innpakket jeg.

Litt av grunnen til det er at jeg synes det er litt udelikat med løst smågodt som jeg ikke har "kontrollen" på og litt er fordi jeg har barn med Cøliaki og derfor liker å vite hva ting inneholder.

Ja, det gjorde vi også...pga diverse allergier og cøliaki samt hygiene. Men storesøs glemte seg og smakte på en smågodt ting før vi sorterte...!

Gammel 01-11-10, 12:35   #228
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nettopp fordi majoriteten av barnehager og foreldre greier dette helt fint, syns jeg det er snodig å ha et pedagogisk standpunkt som går i mot en hel feiring. Jeg er jo ikke i mot jul, selv om jeg syns noen barnehager tar helt av på det kristne innholdet.

Det er lov å være uenig!

Gammel 01-11-10, 12:37   #229
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Les hva du skreiv du.Så kanskje du skjønner litt mer.
Å jeg sitter ikke på sidelinjen akkurat.
Å jeg sa også at jeg kommenterte selv om den ikke var rettet mot meg.

"Les hva du skrev så skjønner du litt mer."
Jeg synes faktisk at når man mener seg fornærmet av noe som ikke var myntet på en selv så kan man i det minste forklare ordentlig hva fornærmelsen bestod i. Å bare si "Jeg ble sur! Og jeg gidder ikke si hvorfor! Det må du skjønne selv" er ikke spesielt ålreit oppførsel det heller.

Gammel 01-11-10, 12:46   #230
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Masker av deformerte og blodige ansikter, med tilbehør som hjå og avkappede fingre er ikke gunstig for de yngste. Det tror jeg de fleste er enige med meg i...men de glemmer det litt det når de ikler de små Halloweenutstyret!

Her falt de avkappede fingrene i plæstikk, skjelettet som lå strødd over bordet og ellers den andre ufyselige pynten i så stor smak hos enkelte av gjestene at jeg mistenker opptil flere av dem for å ha puttet et par deler i lommen.
Nå var de førsteklassinger hele bunten, riktignok, og dermed ikke av de aller minste, men de der beinrestene hadde jo til og med en læringseffekt.

:hmm, hvilket bein er dette mon tro? *måler opp og ned* Dette er en arm! TADA!:

Gammel 01-11-10, 13:01   #231
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Brutus_ minner meg om den ene tanten min, det er en vokalisert stream of consciousness som bare kommer og kommer og man tuner inn og tuner ut. "... ja, eg sa jo at eg skulle tsjøpa suRsill, men no e de ingen som likeR de lengeR, og Matja sa det hu ôg, og kvifoR ikkje? Han Augustinus, han, ja de e no lenge siden de no, men han fiskte møkje Rett utpå heR, alt de han fikk! Du sko sett! Og me fekk! ..."

Mangler bare det min oldemor pleide å si en etter en halvtimes digresjon:
"nok om det" - og så tilbake til det hun egentlig hadde startet på.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 13:05   #232
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Når man feirer Halloween, forteller man da barna bakgrunnen for skikken? Eller velger man seg bare ut noen elementer som utkledning og godteri? Skal det være en god helhet, bør man formidle HELE tradisjonen og ikke bare bruddstykker av den.

På samme måte som vi koser oss i jula med pakker, mat og pynt, så koser vi oss med Halloween med utkledning, godteri og litt pynt (vi har et keramikkgresskar). Lurer de på hvorfor får de google det når de blir eldre.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 13:09   #233
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har heller ikke noe voldsomt behov for å sette seksåringen inn i hele bakgrunnshistorikken for Halloween, akkurat som jeg ikke har det med jul eller påske heller. Det er noe vi tar etterhvert.

Gammel 01-11-10, 13:13   #234
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det jeg lurer på er om det kommersielle blir helt nødvendig hvis man ikke har noe forhold til det åndelige i tradisjonene? Hvordan feirer man jul uten stæsj om man skal feire julen helt sekulært?

På samme måte som andre, minus gudesnakket? Jeg syns det er litt rart å mene at det åndelige løfter det hele vekk fra det kommerse altså.

Gammel 01-11-10, 13:20   #235
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det virker rart å skulle bortforklare det sterkt kommersielle ved halloween.
Halloween er gjennomkommersiell. Jula er gjennomkommersiell. Valentinsdagen er gjennomkommersiell.

Det finnes fremdeles noen tradisjoner her til lands om ikke er like ekstremt kommersielle. Trøndersk pinsebåltradisjon og St. Hans er ikke like påkostet.

Jeg for min det kunne gjerne fjernet mye av det kommersielle ved jula. For meg er julas sentrum noe helt annet enn stæsj og etegilde. Påska er noe annet enn påskepølser og kvikklunsj og allehelgen feirer jeg godt uten halloween.

Det jeg lurer på er om det kommersielle blir helt nødvendig hvis man ikke har noe forhold til det åndelige i tradisjonene? Hvordan feirer man jul uten stæsj om man skal feire julen helt sekulært?
Hvordan vil man da markere allehelgen/samhain/halloween? Blir ikke stæsjet helt nødvendig og viktigere enn om man har en annen og dypere begrunnelse for markeringen?
Jeg synes kanskje det er litt rart at ikke halloween vekker mer anstøt hos sekulære enn det gjør. Det ropes høyt om påvirkning av barn på den ene og andre måten, men halloweenfeiring i kombinasjon med den sterke åndelige påvirkningen som skjer i TV gjør virkelig MYE med unger nå til dags. Jeg merker det veldig sterkt på tenåringer og forholdet deres til spøkelser, død, overnaturlige ting og sånt.

Stæsj er absolutt en viktig del av min julefeiring også, men selve høytiden er veldig stæsjuavhengig for min del fordi det åndelige betyr mest.

Luciafeiring og sånt er for meg rent kommersielt og jeg hadde ikke feiret Lucia for Lucias egen skyld, men feirer fordi det er kult med hvite kjortler og boller og sånt. Det er helt OK å feire ting med en slik begrunnelse også.

Jeg skjønner ikke helt din definisjon av kommersielt? Er bollebaking kommersielt? Er det safranimportørene som nå endelig gnir seg i hendene en dag i året?

For meg som er "sekulær" er høytidene mer eller mindre tomme ritualer, som gir meg mening gjennom å delta i et kulturellt felleskap, skape hygge og avbrudd i hverdagen, og markere ulike tider av året. Jeg kunne egentlig ha markert året med hva som helst, men dette med det kulturelle fellesskapet gjør at det er naturlig å feire påske selv om jeg ikke tror på Jesu oppstandelse, f.eks. (Det må sies at påsken er den høytiden jeg feirer aller minst, og som jeg aller helst kunne klart meg uten). Dermed blir disse feiringene avhengige av hva man gjør (ritualer) og ikke hva de betyr. I så måte er jeg nok mer avhengig av staffasje, enn kristne som egentlig ikke trenger å gjøre annet enn å gå i gudstjeneste (eller be og synge salmer hvis de ikke har en kirke i nærheten). Likevel blir jo alle disse tradisjonene hva man ønsker å gjøre ut av dem, rent økonomisk og staffasjemessig.

Jeg tror nok at handelsstanden gjør hva de kan ut av de tradisjonene som finnes. Sankt Hans har ikke så veldig utpreget kommers-potensiale. Det er bare en sommerkveld, så servietter, pynt og annet går jo i sommer-design, som resten av sommeren, jeg tror det hadde vært vanskelig å differensiere produktene nok. Og bål lager man jo som kjent av greiner og rekved. Skjønt, hva vet jeg, kanskje det en dag kommer så langt at man får kjøpt sankthansbål-pinner på Plantasjen, for de som ikke har skog eller rekved lett tilgjengelig.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 13:25   #236
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det åndelige henger i dag sammen med det kommerse, men det har også en selvstendig rolle. I land hvor julefering med stæsj ikke er tillatt feires likevel religiøs jul av de menneskene som det er viktig for.

Hva har man igjen av innhold i f.eks halloween hvis stæsjet tas bort? Er ikke stæsjet selve poenget hvis man da ikke tror på spøkelser og at åndene er i en bestemt tilstand akkurat den natten?
Tror man på åndenes aktivitet blir halloweennatten viktig uavhengig av stæsj.

Tja, jeg synes du stiller gode spørsmål. For oss blir Halloween høstversjonen av karneval, istedet for blomster og glade farger som spiller på at våren kommer, så er det andre farger og edderkopper (vi bor i det store edderkopphuset og vi er skikkelig glade i edderkoppene våre) og gresskar og høstting. Vi har ikke så mye med vampyrer og sånt å gjøre, sønnen min er såpass liten ennå. Og så har vi det smeiset sammen med høsttakkefest, som jeg synes er en viktig høytid og som vi tar ganske alvorlig. Vi kjenner ordentlig på det at man har mye å være takknemlig for, tenker igjennom hva som har skjedd i året siden sist og prøver å spise sesongtypisk mat. I tillegg er det også en markering av sesongskifte, nuh, er det snart vinter, og hadetbra sommeren.

Gammel 01-11-10, 14:11   #237
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes det virker rart å skulle bortforklare det sterkt kommersielle ved halloween.
Halloween er gjennomkommersiell. Jula er gjennomkommersiell. Valentinsdagen er gjennomkommersiell.

Det finnes fremdeles noen tradisjoner her til lands om ikke er like ekstremt kommersielle. Trøndersk pinsebåltradisjon og St. Hans er ikke like påkostet.

Jeg for min det kunne gjerne fjernet mye av det kommersielle ved jula. For meg er julas sentrum noe helt annet enn stæsj og etegilde. Påska er noe annet enn påskepølser og kvikklunsj og allehelgen feirer jeg godt uten halloween.

Hvordan vil man da markere allehelgen/samhain/halloween? Blir ikke stæsjet helt nødvendig og viktigere enn om man har en annen og dypere begrunnelse for markeringen?
Jeg synes kanskje det er litt rart at ikke halloween vekker mer anstøt hos sekulære enn det gjør. Det ropes høyt om påvirkning av barn på den ene og andre måten, men halloweenfeiring i kombinasjon med den sterke åndelige påvirkningen som skjer i TV gjør virkelig MYE med unger nå til dags. Jeg merker det veldig sterkt på tenåringer og forholdet deres til spøkelser, død, overnaturlige ting og sånt.

Stæsj er absolutt en viktig del av min julefeiring også, men selve høytiden er veldig stæsjuavhengig for min del fordi det åndelige betyr mest.

Luciafeiring og sånt er for meg rent kommersielt og jeg hadde ikke feiret Lucia for Lucias egen skyld, men feirer fordi det er kult med hvite kjortler og boller og sånt. Det er helt OK å feire ting med en slik begrunnelse også.

Dette er jeg så utrolig enig i.

Lets face it. Halloween hadde vært et ikke tema her i Norge om hadde det ikke vært for at butikkene har et kommersielt rom å fylle nå før jul. Vi har ikke tradisjoner for Halloween her i landet og har ikke grunnlag for å gi den et annet innhold enn det kommersielle krims-kramset fra butikkene.

Hvorfor kan vi ikke heller støtte opp om de tradisjonene vi har? Hvor har det blitt av alle julebukkene?

Gammel 01-11-10, 14:17   #238
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Lets face it. Halloween hadde vært et ikke tema her i Norge om hadde det ikke vært for at butikkene har et kommersielt rom å fylle nå før jul. Vi har ikke tradisjoner for Halloween her i landet og har ikke grunnlag for å gi den et annet innhold enn det kommersielle krims-kramset fra butikkene.

Jeg syns folk har overdreven tro på overtalelsesevnen til billigbutikkene altså. Vi har feiret Halloween lenge før det ble vanlig å se utstyr i kjedene, og jeg ser at flere har samme erfaring. Det er ikke slik at handelstanden greier å presse på oss noe vi ikke vil ha. Greia er at veldig mange syns Halloween er gøy, det kommer på en tid på året hvor det ikke skjer spesielt mye annet, og det bringer folk sammen.

Jeg blir også sur når folk mener at jeg ikke greier å gi dagen mer innhold enn butikkjøpt stæsj bare fordi jeg ikke er kristen eller troende.

Gammel 01-11-10, 14:28   #239
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er litt ... pussig å ikke se akkurat det Esme påpeker, at det ligger i oss å markere overganger mellom de ulike årstidene. Det er jo ikke akkurat tilfeldig at julen er rundt vintersolhverv, St. Hans/olsok/midtsommerfest rundt sommersolhverv (heter det det?), påske rundt vårjevndøgn og Halloween/allhelgensdag rundt høstjevndøgn. Og at disse markeringene har eksistert veldig mye lenger enn vår kristne kulturarv.

Jeg tror Fnatten har helt rett i at man kan feire kun religiøst, men det er da liten tvil om at vi har lange tradisjoner for å feire blot/jul uten -nille OG jesusbarnkrybber også, lenge før kristendommen.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 14:39   #240
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Dette er jeg så utrolig enig i.

Hvorfor kan vi ikke heller støtte opp om de tradisjonene vi har? Hvor har det blitt av alle julebukkene?

Jeg er ikke uenig i at når Halloween blir en greie, så er det fler som hiver seg på. Men det er ikke hele sannheten, det er flere her som feirer halloween/høsttakkefest/day of the dead helt uavhengig av det.

Jeg synes det er fint og symmetrisk med midtvintersfest (jul), vårfeiring (lagt i påskeuka av praktiske formål) midtsommerfest og høstfest(halloween/høsttakkefest.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:04.