Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er du anti-Halloween?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-10, 14:43   #241
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

For meg som er "sekulær" er høytidene mer eller mindre tomme ritualer, som gir meg mening gjennom å delta i et kulturellt felleskap, skape hygge og avbrudd i hverdagen, og markere ulike tider av året. Jeg kunne egentlig ha markert året med hva som helst , men dette med det kulturelle fellesskapet gjør at det er naturlig å feire påske selv om jeg ikke tror på Jesu oppstandelse, f.eks. (Det må sies at påsken er den høytiden jeg feirer aller minst, og som jeg aller helst kunne klart meg uten). Dermed blir disse feiringene avhengige av hva man gjør (ritualer) og ikke hva de betyr. I så måte er jeg nok mer avhengig av staffasje, enn kristne som egentlig ikke trenger å gjøre annet enn å gå i gudstjeneste (eller be og synge salmer hvis de ikke har en kirke i nærheten). Likevel blir jo alle disse tradisjonene hva man ønsker å gjøre ut av dem, rent økonomisk og staffasjemessig.

Gir mening for noen, ikke for andre. Det som er problematisk er at det plutselig, på 10 år, har blitt en slags felleskulturell greie som det ligger forventninger i at man skal måtte forholde seg til om man har barn. Det er som om en eller annen gjøk skulle satt seg ned å finne på noe sprøtt og få med seg Disney og på ti år få hele den vestlige verden til f.eks å kle seg ut som en gris eller et fly.

Og så trekker man frem andre gamle feiringer. Hvorfor tror dere at disse ikke egner seg til å dras frem fra glemselen?

Gammel 01-11-10, 14:44   #242
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er jo ikke akkurat tilfeldig at julen er rundt vintersolhverv, St. Hans/olsok/midtsommerfest rundt sommersolhverv (heter det det?), påske rundt vårjevndøgn og Halloween/allhelgensdag rundt høstjevndøgn. Og at disse markeringene har eksistert veldig mye lenger enn vår kristne kulturarv.

Samhain var jo opprinnelig for å feire at høsten var over.

Og for de av oss som har bodd i kirkebukten på Laksevåg, så er St.Hans et helsikes styr og spetakkel ...

Gammel 01-11-10, 15:02   #243
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Gir mening for noen, ikke for andre. Det som er problematisk er at det plutselig, på 10 år, har blitt en slags felleskulturell greie som det ligger forventninger i at man skal måtte forholde seg til om man har barn. Det er som om en eller annen gjøk skulle satt seg ned å finne på noe sprøtt og få med seg Disney og på ti år få hele den vestlige verden til f.eks å kle seg ut som en gris eller et fly.

Og så trekker man frem andre gamle feiringer. Hvorfor tror dere at disse ikke egner seg til å dras frem fra glemselen?

...økseskaft?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 15:34   #244
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Jeg er anti-halloween fordi jeg ikke liker det evinnelige maset på døra. Nytter ikke å slå av utelys, slokke alt annet lys osv, ungene her i feltet har ikke skjønt at det betyr "feirer ikke halloween".

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 16:43   #245
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tallulah - det blir ikke festlige diskusjoner om jeg ikke leser deg litt vrangt, vet du. Jeg tror forklaringen er at jeg leste ditt innlegg i lys av svaret du fikk. Ikke det at jeg mistenker deg for å ha et vrangsyn på amerkikanere, altså.

Gammel 01-11-10, 16:43   #246
Botero
Viva la vida

Botero sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Botero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Dette er jeg så utrolig enig i.

Lets face it. Halloween hadde vært et ikke tema her i Norge om hadde det ikke vært for at butikkene har et kommersielt rom å fylle nå før jul. Vi har ikke tradisjoner for Halloween her i landet og har ikke grunnlag for å gi den et annet innhold enn det kommersielle krims-kramset fra butikkene.

Hvorfor kan vi ikke heller støtte opp om de tradisjonene vi har? Hvor har det blitt av alle julebukkene?

Please perdon me! I am gulty! Jeg har tatt med meg min Halloween tradisjonene fra Colombia, som sikker mange andre utenlanske! Jeg kjøper kun det vanlig kake miks, muffins og snup i matbuttiker, kostimer er bruk flere ganger eller de er hjemme lagget og invitere mine venner norske og ikke norske til en fest. Ingen gå rund og tyger her. For meg er en fest som norske karnaval, ungene klær seg om det de hvil, her er kaptan salbeltan og spiderman popular, og de danser og singer og fåt litt sukker i kropen!
Ok JEg støtte norske tradisjonene også!

Botero er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 17:39   #247
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det går vel begge veier; noen synes det må gresskar, godteri og blodige kostymer til for å gi allehelgensdag mening, mens noen synes det er lystenning på gravene til sine kjære og det å minnes de døde det dreier seg. Handler det ikke bare om å markere dagen på forskjellige måter?

Vi har ikke julenisse på julaften, og lite nissepreg på julen generelt, men det blir julefeiring lell.

Gammel 01-11-10, 19:20   #248
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvem sier at du ikke kan gi dagen mer innhold? Du kan legge det innholdet du vil i Halloween. Det jeg hevder er at det for meg virker som om halloween i seg selv hadde blitt temmelig tømt for innhold uten stæsjet.

Altså, jeg tror folk misforstår hverandre her. Skal halloween, eller skal ikke halloween ha et åndelig grunnlag? Hvorfor, og hvorfor ikke? Og på hvilket grunnlag er man i så fall imot halloween?

Åndelig grunnlag: mot halloween fordi det er utenfor luthersk kristendom?

Ikke-åndelig grunnlag: mot halloween fordi det er meningstomt og kommerst?

Er det ikke greit at man feirer det kun som en morsom fest, uten noen som helst annen betydning? Hvorfor er det da så truende?

Gammel 01-11-10, 19:21   #249
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det går vel begge veier; noen synes det må gresskar, godteri og blodige kostymer til for å gi allehelgensdag mening, mens noen synes det er lystenning på gravene til sine kjære og det å minnes de døde det dreier seg. Handler det ikke bare om å markere dagen på forskjellige måter?

Ikke nødvendigvis. Jeg feirer ikke halloween for å minnes de døde. Det gjør jeg ellers i året.

Gammel 01-11-10, 19:44   #250
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Er det ikke greit at man feirer det kun som en morsom fest, uten noen som helst annen betydning? Hvorfor er det da så truende?

Det er vel ikke truende at noen feirer det som en morsom fest? Jeg synes det er flott at folk lager festligheter. Flott at man har grand-prix-fest, høsttakkefest, høstsuppe, karneval, midtsommerfest, luciafeiring, pinsebål og st.hansbål. Uansett om man legger noe større mening i det eller ikke. Jeg tror også som Esme at det for mange er fint å markere overganger mellom årstider.

Halloween er utvilsomt egnet som grunnlag for en fest. Det er kule effekter, spennende med litt spøkelseshygge i høstmørket. Det som imidlertid skiller Halloween fra de fleste andre festlighetene som arrangeres med unntak av julen, er at det er en tradisjon som på et vis krever at alle er med. Det er nok derfor det skaper såpass mye følelser og diskusjon også, det holder ikke å respektere at naboen feirer i sin egen stue. På grunn av tiggerrunder som man må forholde seg til enten ved å kjøpe inn godterier eller slukke lyset, knepene som rammer de som sier nei og et etterhvert enormt kommersielt og pedagogisk bidrag gjør at man ikke enkelt kan velge det bort. Hvis det ikke hadde vært for dette tror jeg ikke mange hadde hatt så mye imot det heler, da hadde det vært nettopp en unnskyldning for å ha fest. Hvis man vil.

Gammel 01-11-10, 20:12   #251
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Botero, her.

Please perdon me! I am gulty! Jeg har tatt med meg min Halloween tradisjonene fra Colombia, som sikker mange andre utenlanske! Jeg kjøper kun det vanlig kake miks, muffins og snup i matbuttiker, kostimer er bruk flere ganger eller de er hjemme lagget og invitere mine venner norske og ikke norske til en fest. Ingen gå rund og tyger her. For meg er en fest som norske karnaval, ungene klær seg om det de hvil, her er kaptan salbeltan og spiderman popular, og de danser og singer og fåt litt sukker i kropen!
Ok JEg støtte norske tradisjonene også!

Jeg har ikke noe imot at du og andre som kommer fra andre land tar med deg og innvier oss i deres tradisjoner og skikker. Det bidrar jo både til perspektivutvidelse for den enkelte og toleranse generellt.

Men jeg kjenner ikke deg eller noen andre som har tradisjoner for å feire Halloween. Jeg har ingen tradisjoner for å feire Halloween i det hele tatt. Jeg kjenner det kun fra filmer fra Hollywood og hyllene på Nille.

Slik tror jeg det er for de aller fleste etniske nordmenn. Dette er grunnen til at jeg er motstander av denne typen overtaking av tradisjoner. Det blir "tomme" overgangsritualer uten kulturell tilhørighet og mening.

Jeg er åpen for at der finnes nordmenn som føler tilhørighet til denne skikken og har feiret den lenge før det kommersielle hysteriet kom på banen her i Norge, men jeg tør påstå at dette ikke gjelder de fleste.

Gammel 01-11-10, 20:16   #252
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er det tabu? Det er svært få ting i og ved samfunnet vårt som ikke på en eller annen måte er berørt av noe kommersielt mener nå jeg. Kirken er også med på den bølgen forsåvidt. Det er sånn vi lever og er vant til å leve. Veldig mye symbolikk ligger i ting som kan kjøpes. Jeg tror ikke det går an å være uberørt av nettopp det altså. Kristen eller ikke.

Jeg kler forøvrig også ungene opp til Halloween fordi alle andre gjør det, kjøper inn godteri fordi jeg ikke har noe imot å dele det ut og feirer fint lite utover det. Ikke noe stæsj her, men jeg ville jo ikke gjort noe som helst om det ikke var slik at de fleste med barn rundt her er med på bølgen. Det handler i så måte mest om barna for min del. Utenom godteriet kjøper vi ingenting. Kostymet er hjemmesydd og i bruk på fjerde året og masse sminke. Jeg aner ikke om datteren min vet hvorfor hun kler seg ut og er med på Halloween-feiring, men antar at hun bare gjør det fordi det er sånn det er.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 23:33   #253
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg husker veldig godt da Halloween kom til Norge. Det var butikker som begynte å selge kostymer, men da var det ikke vanlig. Etter et par år med halloweenkostymer i butikker rundt disse tidene så begynte det å øke med feiring. De siste 5-6 årene har det tatt av. Da mine to eldste, som nå er 16 og 18 år, var yngre var dette ikke noe tema eller noe de visste noe om. For vesla på 10 år er det krise om hun ikke får avtalt halloweengåing med venner nå. Det er noe nytt.

Handelsnæringen har en dø-periode nå i oktober, og da passet det perfekt ved å feire halloween.

Nillebutikkene, blant annet, tjener veldig bra på denne nye tradisjonen. Det er det ingen tvil om. Samtidig er det enda en tradisjon som vi foreldre blir presset på. ..

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 08:48   #254
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja det er tabu i den forstand at det ser ut til å sitte langt inne å innrømme at man feirer noe fordi man er påvirket av reklame og stæsj.

Det er mange symboler som kan kjøpes, men symbolverdi kan ikke kjøpes. Dvs. et symbols styrke henger ikke i det materielle.
Om en paganist besitter et sterkt åndelig symbol under helgemessenatt så innebærer det noe helt annet i symbolverdi enn om en sekulær person kjøper samme symbolet som stæsj. For sistnevnte er symbolverdien borte, men symbolet i seg selv kan signalisere noe utad selv om bæreren driter i innholdet. Akkurat slike ting tror jeg har betydning under halloweenfeiring.

Men, mange i denne tråden har jo etter mitt syn gode argumenter for hvorfor de feirer Halloween (mer eller mindre). Er det mindre verdt å gjennomføre en feiring som gir deg glede i mørketiden, som gjør barna glade, som brukes til å være takknemlige over livet og å minnes de døde enn det er å sitte med det åndelige symbolet under en helgemessenatt? Er det gitt at man driter i innholdet fordi man kjøper en stygg gresskarbøtte og vond sjokolade på Nille?

Selvsagt feirer vi Halloween i Norge fordi vi i noen grad er påvirket av reklame og stæsj, men like stor påvirkning har vi etter min mening hatt fra verden utenfra. Den enorme tilgangen på for eksempel amerikansk kultur er like viktig som påvirker for den Halloween-feiringen vi ser i Norge som handelsstanden.

For min del gir jeg og de rundt meg alle feiringer det innholdet som gir verdi for oss. Det tror jeg gjelder de fleste. Selv om man ikke har noe trosliv, så er det ikke gitt at man har et tomt indre liv og må bruke ytre symbolikk for å ha en fin jul eller Halloween eller whatever. Tradisjoner er like viktig for meg som for en troende.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 09:28   #255
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Samtidig er det enda en tradisjon som vi foreldre blir presset på. ..

Eller; enda en tradisjon vi foreldre tar imot med åpne armer. Jeg elsker tradisjoner og glede i mørketiden, og Halloween er ekstra moro fordi det er grøss og gru, som jeg jo e l s k e r. Og ikke synes jeg det trenger å bli dyrt heller, det er hva man gjør det til. Nei, Hallween er kommet for å bli, og når ungene våre er store ler de seg nok ihjel av motstanderforeldrene som syntes dette var så kjipt og dumt og fælt.

Gammel 02-11-10, 09:30   #256
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Jovisst er det greit. Det er ikke truende en plass for meg.

Jeg synes bare det er litt merkelig at det er tabuisert at det kommersielle ved festen har så stor plass. Folk kan jo feire morsomme fester når som helst. Når man velger Halloween er det jo fordi man synes at konseptet er kult på et vis og når det ikke er det innholdsmessige som trekker er tanken nærliggende for meg at det må være stæsjet og markedsføringen som har gjort det mer og mer populært.

At folk velger å kjøpe hjertekort og å spise hjertesjokolade til Valentinsdag er også helt OK, men jeg synes det er rart dersom man hevder at dette ikke har kommersielle røtter.

Som sagt så synes jeg julefeiring er gjennomkommersiell, men for meg har julen noe mer med seg enn bare det kommersielle og jeg hadde feiret jul også om alt stæsjet hadde vært borte. Jeg hadde ikke kledt opp ungene til halloween hvis ingen andre hadde gjort det.

Valentine er et nokså tvers igjennom kommersielt "produkt", synes jeg også. Men det trenger ikke være noe galt i det heller (det skader jo ikke å fortelle hverandre at man er glade i hverandre, selv om det er med en Diddle-bamse -eller jo, det er kanskje litt skadelig, men det var på siden-). At man velger å samles rundt noe som er felles, som mange er med på, er heller ikke noe rart. Men til det som er uthevet: hva mener du med det innholdsmessige? Åndelig, da eller? For jeg liker jo halloween pga det skumle. Mye bedre enn jeg liker vanlig karneval. Men jeg synes altså ikke at halloween betyr noe mer enn et vanlig karneval. Du hadde kanskje heller ikke kledd opp ungene dine til karneval, om ingen andre hadde gjort det heller.

Gammel 02-11-10, 09:33   #257
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå synes jeg det er på tide med denne.

(Kilde: youtube.com)

Gammel 02-11-10, 09:43   #258
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er svært få tenåringer som kjenner bakgrunnshistorien for halloween, men et eller annet er det som gjør at tenåringer nå har et mye sterkere fokus på åndelighet av "halloween"-type enn de hadde bare for ti år siden. Dette blir det forsket på.

Hvem forsker? Jeg tror ikke ungdom er mer opptatt av denne type åndelighet nå enn for ti år siden, de har bare fått en ny/anderledes kanal.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 10:04   #259
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om en paganist besitter et sterkt åndelig symbol under helgemessenatt så innebærer det noe helt annet i symbolverdi enn om en sekulær person kjøper samme symbolet som stæsj. For sistnevnte er symbolverdien borte, men symbolet i seg selv kan signalisere noe utad selv om bæreren driter i innholdet. Akkurat slike ting tror jeg har betydning under halloweenfeiring.

Jeg spør ikke for å være vrang, men fordi jeg ikke helt skjønner akkurat hva du mener.

Du tenker at om noen som ikke har noe åndelig tilknytning til Halloween og som bruker et symbol som stæsj så signaliserer det noe utad. Du tenker for eksempel bruk av sukkerskaller til pynt for eksempel? Men hva tenker du at det symboliserer da? Og til hvem? Du tenker at det blir en for stor påvirkningskraft i forhold til det som er reelt fordi mange bruker symboler som de egentlig ikke bryr seg om symbolverdien til?

Jeg ser jo den på et vis, men jeg tenker jo at det er sånn med alle høytider jeg, alle går i kirken på julaften og det er jo et sterkt symbol det også, og halvparten av de som går i kirken gjør det jo mer eller mindre kun som en stæsjting. Jeg vet ikke helt hva jeg hadde syntes om det om jeg var kristen selv for å være ærlig, men jeg tenker jo at det med tradisjoner og markeringer er så viktig for folk, viktigere enn hva markeringene og tradisjonene egentlig betyr og at det er almenngyldig.
Digresjon: Bare se på britene, hvordan de holder på tradisjoner hvor meningsinnholdet mange ganger har blitt borte og ingen vet helt hvorfor man gjør ting.

Gammel 02-11-10, 10:05   #260
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Og hva blir det neste? Thanksgiving?

Vi har høsttakke fest i bhg, den tradisjonen har holdt på i minst 20 år. Nå har vi ikke kalkun,men 5 åringene har fellessamling der høsten er fokus, også servere de hjemmelaga lapskaus.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:49.