Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er du anti-Halloween?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-10, 21:53   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nå dro vel heller ikke du frem det okkulte som et argument mot Halloween, ergo var ikke argumentet mitt myntet på deg. Kristne i USA gjør veldig mye rart og ser okkulterier på de rareste steder, men de aller fleste altså ikke i Halloween.

Nei, vet den ikke var til meg, men klarte ikke dy meg. Det skal ikke mye googling til for å finne amerikanske kristne som uttaler på nett at Halloween ikke er kosher. (Fnis.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 21:57   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Nei, vet den ikke var til meg, men klarte ikke dy meg. Det skal ikke mye googling til for å finne amerikanske kristne som uttaler på nett at Halloween ikke er kosher. (Fnis.)

Jeg skrev da heller ikke alle amerikanske kristne, jeg skrev generelt. Og grunnen til at jeg skrev det er fordi generelt reagerer amerikanske kristne på mye mer enn de fleste norske kristne, derfor syns jeg at "det okkulte" var en veldig merkelig grunn til å være mot Halloween.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 21:48   #3
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Nyttårsbukk!? Det har jeg aldri noen sinne hørt om en gang. Jeg har kun hørt om julebukk, og den tradisjoen brukte vel å legges i romjula så vidt jeg husker. Iallefall i disse trakter.

Her er det tradisjon med nyttårsbukk og jeg har også inntrykk av at det er en veldig vanlig tradisjon på vestlandet. Vi gikk nyttårsbukk da vi var små og ungene mine (og alle ungene i nabolaget) gjør det samme.

Jeg hadde ikke hørt om julebukk før vi flyttet en tur på landet på midten av åttitallet. Har heller aldri vært borti det etter, så det har ikke akkurat vært en supersterk tradisjon over det ganske land.

Sikkert ikke over det ganske land, men her lever den tradisjonen.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 21:51   #4
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dere tuller når dere snakker om Halloween og det okkulte, ikke sant? Dere vet at kristne i USA generelt har null problemer med Halloween?

Mine kristne, amerikanske venner er vel som folk flest. Noen er med på alt, noen er med på noe og noen er anti, men jeg må finne ut hvordan jeg vil feire det.
Og det okkulte som var med i opprinnelsen setter en real stopper for meg iallfall.

Gammel 01-11-10, 03:53   #5
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere tuller når dere snakker om Halloween og det okkulte, ikke sant? Dere vet at kristne i USA generelt har null problemer med Halloween?

Det var faktisk færre på døren her i år enn i fjor, og jeg har hørt ad omveier at det var en del som ikke ville la ungene gå Halloween siden det var på en søndag. Så de har tydeligvis et litt splittet forhold til det, de kristne amerikanerne. Forøvrig vil ikke jeg heller bruke kristne amerikanere som mal for noe som helst. Men bare atter en gang få si at skikkelig Halloweenfest er kjempegøy. Både for store og små. Jeg er definitvit omvendt.

Gammel 31-10-10, 21:46   #6
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

man være for eller imot? Jeg liker bedre julebukk enn Halloween, men klarer ikke å opparbeide de helt store følelsene for denne dagen. Nekter forresten å lage en frukt om til et ansikt og å kjøpe oransje bøtter på Nille, så kanskje jeg er mer anti enn jeg tror?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 21:48   #7
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Julebukk? Nyttårsbukk? Hva hadde vi mon tro? Og hva er riktigst? Ektesk?

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 21:49   #8
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Hallobukk

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 21:50   #9
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Horebukk? Det er vel ganske vanlig både her og der.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 21:48   #10
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her går ungane julebukk fortsatt, men da blir færre og færre kvar jul. Dei går stort sett heile romjula, men dei fleste kjem 2. juledag.
Og etter leggetid går dei vaksne julebukk i nabolaget. Ein dram i kvart hus, gjerne med allsang på natta.

Gammel 31-10-10, 21:50   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Av horebukken) Hvor kommer den skikken fra, mon tro?

Gammel 31-10-10, 21:51   #12
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 936
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eneste forskjellen på Nyttårsbukk og Halloween, er at bukkene synger. Enten "Et barn er født .." eller "We wish you a merry xmas", for det er de korteste sangene.

Nyttårsbukken jeg er vokst opp med, har vært masker og mer eller mindre skummel utkledning, så på det punktet er det lite forskjell. De eneste som kom hit var for øvrig 2x Darth Vader og en klonesoldat, og han ene Vader-en var her i går også.
(Knotten hadde Halloweenbursdag. Det kom to klonesoldater, en Darth Vader, to Spiderman, 3 hekser, en cowboy, et skjelett og et monster, sånn roughly.)

Gammel 01-11-10, 08:29   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Og hva blir det neste? Thanksgiving?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

jeg synes mange er så aggressivt anti-Halloween og det synes jeg er så rart.

Det skjønner ikke jeg heller, og synes det er litt latterlig. *himle*

Jeg liker ikke julebukk så godt jeg. Da må man stå der i døråpningen og ikke helt vite hvor man skal gjøre av seg mens man må høre på en lang sang på ofte flere hundre vers (for å overdrive litt). Joda, koselig, og ungene er jo søte da, men jeg synes det er bedre med Halloween - ring på, si en frase, få snop, gå. Jeg elsker jo alt som har med grøss å gjøre da, Halloween er jo helt fantastisk!
Dessuten er dagen kommet for å bli og den blir nok større og større med årene som kommer, så heller joine enn å boikotte, sier nå jeg.

Gammel 31-10-10, 21:51   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Horebukker som går fra dør til dør og tigger.... eh.

Gammel 31-10-10, 21:51   #15
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er ikke anti-Halloween, men jeg er imot å la ungene gå på døra til folk som mest sannsynlig vil ha fred og ro for å mase om godis. Derfor har vi i år arrangert fest hjemme for å unngå at mine unger skulle føle seg alene og utenfor!

Gammel 31-10-10, 21:52   #16
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aldri gått julebukk, kommer aldri til å gjøre det. Men Halloween - vi har feiret Halloween i 6-7 år allerede,
og jeg håper jeg har lagt grunnlag for noen gode tradisjoner hos ungene mine
Koselig dag og samle naboer på en liten høstfest i mørketiden. Heller det en dritafulle naboer som går julebukk for å få seg en aquevit -
ser ikke sjarmen med fulle folk som har julebukk som unnskyldning for å drikke (det er min assosiasjon med julebukker)

*men det var kanskje feil svar i denne tråden*

Gammel 31-10-10, 22:02   #17
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Hehe, nei, det er slett ikke vanskelig å finne enkelte kristne som er dypt indignert også over there, og enkelte er også relativt høylydte.

Jeg synes likevel ikke at det er et argument for min del at de fleste kristne i USA synes det er helt OK. For det første er det lett å finne områder der du har kristne på alle ytterkanter. For det andre er det mye mine amerikanske bekjente gjør som jeg synes er hodeløst og lite gjennomtenkt, jeg tror de er preget av sin kultur og ikke har distanse til avveiningene de tar. Det er selvfølgelig akkurat slik som de tenker om oss.

For det andre må jeg se på hva feiringen her i Norge innebærer. Det er nok ikke i utgangspunktet en satanistisk oppfinnelse, som også Asbjørn Dyrendal påpeker, men selve feiringen av det mørke, det som tilhører døden, har andre tradisjoner her til lands enn i USA.

Det er bare ikke et godkjentstempel for meg at "det er OK i USA".

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:03   #18
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Det er bare ikke et godkjentstempel for meg at "det er OK i USA".

Snarere tvert imot vil jeg si.

Gammel 31-10-10, 22:11   #19
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At folk finner et påskudd til å ha en fest er jeg aldeles ikke i mot. Jeg kan til og med syns det er gøy med kostymefest, men tiggingen er kjip. Her i Bergen er nyttårsbukk fremdeles en levende tradisjon, og, som agenten, synes jeg at det holder med den 31. desember om de ikke skal ut den 31. oktober også. Og når de går nyttårsbukk må de underholde istedenfor å bare kreve knask.

Ungene mine har vært ute og gått for andre år på rad, for i fjor klarte jeg ikke å stå mot presset lenger, og sendte dem på godterisanking med min motvillige velsignelse.

Gammel 31-10-10, 22:23   #20
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Jeg kan vel for eksempel lese Harry Potter for å holde meg oppdatert på hva resten av verden er engasjert i? (Og jeg kan vel også få mene at de er godt og underholdende skrevet?) Hvis jeg ikke er tryggere på min egen tro enn at den kan vakle av såpass små "utfordringer", er den kanskje ikke verd å holde så fast på?

Det er ganske stort steg fra det, til å faktisk velge å feire halloween, som Niobe sier.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:45.