|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
kamelkonsument
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg har stort sett alltid fnyst av hele Halloween-opplegget, men ser nå at dette er kommet for å bli. Da tenker jeg at det er like greit å gjøre det beste utav det. Man kommer ikke unna, hvis ungene ikke skal bli satt utenfor på ett eller annet vis. De skal ikke måtte lide for at jeg synes Halloween er teit. Det pågår forberedelser i minste en uke i forveien, det snakkes om det, man ser det i butikker og på tv, det arrangeres fester og både barn og voksne har det gøy med utkledning og matlaging.
|
|
|
#42 |
|
Audacious
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg er mot Halloween fordi det i de områdene på østlandet jeg kjenner til har fortrengt julebukk. Og det synes jeg er leit.
|
|
|
#43 |
|
Ekvilist
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg svarer før jeg har lest tråden. Det er flere grunner til at jeg ikke liker Halloween:
|
|
|
#44 |
|
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?
Det har vi opplevd, desverre. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Sånn tenker jeg også. Jeg er ikke aggressivt anti halloween, men jeg oppfordrer på ingen måte ungene til å henge seg på den tradisjonen. Nyttårsbukktradisjonen er veldig sterk her på vestlandet. Mulig at det er lettere å adoptere tradisjonen for dem som ikke allerede har en slik dag for utkledning og godteriutdeling?
|
|
|
#47 |
|
Tankefull
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Vi har jo ikke nyttårsbukk her borte, og jeg har aldri opplevd noen på julebukk her heller. Derfor syns jeg det er ok med Halloween så lenge folk oppførerer seg, men feiringen har jo ikke noe annet mål enn å få gotteri for barna. Jeg gjør ikke noe stort ut av det.
|
|
|
#48 |
|
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?For øvrig gir jeg fullstendig beng i julebukk/nyttårsbukk, det er ikke derfor jeg er semi-anti, men jeg skjønner ikke hvorfor man mener at en tradisjon liksom overtar for en annen? Ungene er vel like keen på å gå bukk av et eller annet slag som å løpe rundt i heksedrakt, er det foreldrene som ikke gidder å ordne to ganger? |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Vi har ikke noen tradisjon for Halloween. Men eldstemann har bursdag 28. oktober, så jeg ser for meg at det blir noen Halloween-bursdager fremover. Vi hadde det på bursdagen hans i fjor. I år derimot ville han ha Toy Story bursdag.... |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Passiv
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg har nettopp trøstet sjuåringen for andre gang etter at hun våknet hylende av mareritt. Hun er ekstremt sensitiv for skumle ting og gruer seg til halloween. Vi prøver å skåne henne så mye som mulig, ingen runder ute og ikke lov til å åpne når det ringer på, men hun VET hvordan de som ringer på ser ut, og det er nok til å trigge stygge mareritt. På vegne av henne kunne jeg gjerne ha droppa hele greia. |
|
|
|
#51 |
|
Jeg bor i en stubbe!
|
Julebukk der jeg vokste opp ble fortrengt på 80-tallet.
|
|
|
#52 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Her i Bergen vrimler det ihvertfall av nyttårsbukker på nyttårsaften. Ikveld har det bare vært et par sjeler som har ringt på døren. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg må ærlig innrømme at jeg bare er glad til at julebukktradisjonen er i ferd med å forsvinne. Jeg vil heller ha folk på døra i oktober enn i romjula. Jeg ser ikke helt at julebukk på noe vis er bedre.
|
|
|
#55 |
|
Passiv
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Julebukk er genialt i så måte. Da blir man kvitt julegodtet man egentlig ikke burde ha i hus. |
|
|
|
#56 |
|
Ekvilist
|
Nyttårsbukk!? Det har jeg aldri noen sinne hørt om en gang. Jeg har kun hørt om julebukk, og den tradisjoen brukte vel å legges i romjula så vidt jeg husker. Iallefall i disse trakter.
|
|
|
#57 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Julebukk er da ihvertfall en tradisjon som har vært i Norge i mange, mange år. Halloween er vesentlig nyere, og enda ikke veldig utbredt, ihvertfall blant de jeg kjenner. Men den er nok kommet for å bli. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Tankefull
|
Det er jo ikke noe bedre, bare noe VI i foreldregenerasjonen har ett forhold til. Nyttårsbukk skulle jeg gjerne hatt her borte, fordi det er noe jeg har mange gode minner fra. Nyttårsaften er ikke den samme uten.
|
|
|
#59 |
|
Tankefull
|
Er vel egentlig julebukk, bare at vi går på nyttårsaften. Samme opplegg med utkledning og julesang.
|
|
|
#60 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg hadde ikke hørt om julebukk før vi flyttet en tur på landet på midten av åttitallet. Har heller aldri vært borti det etter, så det har ikke akkurat vært en supersterk tradisjon over det ganske land.
|
![]() |
|
|