Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er du anti-Halloween?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-10, 22:29   #41
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?

Jeg har stort sett alltid fnyst av hele Halloween-opplegget, men ser nå at dette er kommet for å bli. Da tenker jeg at det er like greit å gjøre det beste utav det. Man kommer ikke unna, hvis ungene ikke skal bli satt utenfor på ett eller annet vis. De skal ikke måtte lide for at jeg synes Halloween er teit. Det pågår forberedelser i minste en uke i forveien, det snakkes om det, man ser det i butikker og på tv, det arrangeres fester og både barn og voksne har det gøy med utkledning og matlaging.

I år har jeg ikke deltatt eller hamstret godteri til besøkende, men til neste år - da blir det nok annerledes. Da er Amidatteren stor nok til å være med på moroa også.

så lenge unger er skikkelig utkledd og ikke oppfører seg atalt er det helt kult.

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:30   #42
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er mot Halloween fordi det i de områdene på østlandet jeg kjenner til har fortrengt julebukk. Og det synes jeg er leit.

Gammel 31-10-10, 22:31   #43
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svarer før jeg har lest tråden. Det er flere grunner til at jeg ikke liker Halloween:

- Jeg liker ikke å måtte løpe til og fra døra en hel kveld. Her i området er det veldig mye unger, og når det har ringt på 14 ganger så er det liksom ikke like moro lenger.
- Det er et eller annet med den tiggingen som jeg ikke har sansen for. Ringe på og strekke ut bøtta for å få.
- Jeg liker ikke opplegget med at det følger med et knep. Har fått vandalisert husfasaden en gang vi var borte ved Halloween, det var ganske kjipt. Jeg har forstått at den type knep ikke er en del av pakka i junaiten. Det hjelper lite når ungene her ikke bor i USA og har denne typen feiring under huden.
- Jeg liker ikke trenden med at det nesten ukentlig legges opp til kjøpefest og feiringer av ulike slag. Er ikke spesielt nasjonalistisk av meg, mildt sagt. Jeg synes allikevel det er unødvendig at vi skal ta til oss andre lands kultur og skikker sånn uten at vi vet hva som ligger til grunn, og kjenner til opplegget. Det at det møtte opp ganske store barn som ikke en gang var utkledd på døra hos oss i dag, sier litt om dette. Og understreker den litt ekle tiggegreia.

Jeg betviler ikke at ungene synes dette er gøy altså, og kommer ikke til å gå inn for å spolere moroa for ungene.

Gammel 31-10-10, 22:31   #44
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg er mot Halloween fordi det i de områdene på østlandet jeg kjenner til har fortrengt julebukk. Og det synes jeg er leit.

Det har vi opplevd, desverre.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:32   #45
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Vi har ingen tradisjon for det, men har derimot en veldig lik tradisjon på å gå nyttårsbukk om ettermiddagen på nyttårsaften. Da kler ungene seg ut, går fra dør til dør, synger og får godteri. Jeg synes det derfor blir i meste laget med utkleidning og snoptigging både 31. oktober og 31. desember.

Sånn tenker jeg også. Jeg er ikke aggressivt anti halloween, men jeg oppfordrer på ingen måte ungene til å henge seg på den tradisjonen. Nyttårsbukktradisjonen er veldig sterk her på vestlandet. Mulig at det er lettere å adoptere tradisjonen for dem som ikke allerede har en slik dag for utkledning og godteriutdeling?

Gammel 31-10-10, 22:33   #46
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har inntrykk av at julebukken døde ut lenge før Halloween kom hit?

Gammel 31-10-10, 22:35   #47
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Vi har jo ikke nyttårsbukk her borte, og jeg har aldri opplevd noen på julebukk her heller. Derfor syns jeg det er ok med Halloween så lenge folk oppførerer seg, men feiringen har jo ikke noe annet mål enn å få gotteri for barna. Jeg gjør ikke noe stort ut av det.

Gammel 31-10-10, 22:35   #48
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For øvrig gir jeg fullstendig beng i julebukk/nyttårsbukk, det er ikke derfor jeg er semi-anti, men jeg skjønner ikke hvorfor man mener at en tradisjon liksom overtar for en annen? Ungene er vel like keen på å gå bukk av et eller annet slag som å løpe rundt i heksedrakt, er det foreldrene som ikke gidder å ordne to ganger?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:35   #49
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke noen tradisjon for Halloween. Men eldstemann har bursdag 28. oktober, så jeg ser for meg at det blir noen Halloween-bursdager fremover. Vi hadde det på bursdagen hans i fjor. I år derimot ville han ha Toy Story bursdag....

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:36   #50
Albertine
Passiv

Standard

Jeg har nettopp trøstet sjuåringen for andre gang etter at hun våknet hylende av mareritt. Hun er ekstremt sensitiv for skumle ting og gruer seg til halloween. Vi prøver å skåne henne så mye som mulig, ingen runder ute og ikke lov til å åpne når det ringer på, men hun VET hvordan de som ringer på ser ut, og det er nok til å trigge stygge mareritt. På vegne av henne kunne jeg gjerne ha droppa hele greia.

Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:36   #51
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Julebukk der jeg vokste opp ble fortrengt på 80-tallet.
Nabolagets velforening holdt møte og sa klart i fra om at det var "en uskikk", og "fæl tigging".

Her har jeg ikke sett julebukker, eller noe særlig med Halloweenies for den saks skyld, siden.

Gammel 31-10-10, 22:36   #52
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg har inntrykk av at julebukken døde ut lenge før Halloween kom hit?

Her i Bergen vrimler det ihvertfall av nyttårsbukker på nyttårsaften. Ikveld har det bare vært et par sjeler som har ringt på døren.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:36   #53
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ungene mine og flere unger i området her går fortsatt julebukk.

Gammel 31-10-10, 22:37   #54
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må ærlig innrømme at jeg bare er glad til at julebukktradisjonen er i ferd med å forsvinne. Jeg vil heller ha folk på døra i oktober enn i romjula. Jeg ser ikke helt at julebukk på noe vis er bedre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:38   #55
Albertine
Passiv

Standard

Julebukk er genialt i så måte. Da blir man kvitt julegodtet man egentlig ikke burde ha i hus.

Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:38   #56
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Her i Bergen vrimler det ihvertfall av nyttårsbukker på nyttårsaften. Ikveld har det bare vært et par sjeler som har ringt på døren.

Nyttårsbukk!? Det har jeg aldri noen sinne hørt om en gang. Jeg har kun hørt om julebukk, og den tradisjoen brukte vel å legges i romjula så vidt jeg husker. Iallefall i disse trakter.

Gammel 31-10-10, 22:38   #57
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg må ærlig innrømme at jeg bare er glad til at julebukktradisjonen er i ferd med å forsvinne. Jeg vil heller ha folk på døra i oktober enn i romjula. Jeg ser ikke helt at julebukk på noe vis er bedre.

Julebukk er da ihvertfall en tradisjon som har vært i Norge i mange, mange år. Halloween er vesentlig nyere, og enda ikke veldig utbredt, ihvertfall blant de jeg kjenner. Men den er nok kommet for å bli.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:39   #58
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er jo ikke noe bedre, bare noe VI i foreldregenerasjonen har ett forhold til. Nyttårsbukk skulle jeg gjerne hatt her borte, fordi det er noe jeg har mange gode minner fra. Nyttårsaften er ikke den samme uten.

Gammel 31-10-10, 22:40   #59
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Nyttårsbukk!? Det har jeg aldri noen sinne hørt om en gang. Jeg har kun hørt om julebukk, og den tradisjoen brukte vel å legges i romjula så vidt jeg husker. Iallefall i disse trakter.

Er vel egentlig julebukk, bare at vi går på nyttårsaften. Samme opplegg med utkledning og julesang.

Gammel 31-10-10, 22:41   #60
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke hørt om julebukk før vi flyttet en tur på landet på midten av åttitallet. Har heller aldri vært borti det etter, så det har ikke akkurat vært en supersterk tradisjon over det ganske land.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:55.