|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Det er bare en fase
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Argumenter som er veid av deg, og funnet gode av deg, altså. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Det er bare en fase
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?
Det kan generelt være smart å tenke på hva man utsetter lettpåvirkelige sinn for, tenker nå jeg da. Og er det virkelig ingen forskjell på å aktivt velge en feiring fremfor å lese en bok eller se en film? Nå blir dette litt sånn misjonering her, men helt ærlig, jeg tror jo at Gud er langt sterkere enn hvilken som helst sort magi. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#107 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Definisjon på Halloween:
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 31-10-10 kl 23:41. |
|
|
|
|
|
#108 |
|
Det er bare en fase
Det er vel her det ligger noe, ja. Det er jo ikke vanskelig for meg å se at en skeptiker synes det er rart å legge vekt på noe denne ikke tror finnes. Men sett bort i fra det religiøse aspektet, jeg tror likevel ikke at vi hadde hengt med på denne feiringen - jeg må ha noe mer å henge det på enn at det er så ekstremt moro, særlig når det i litt for mange tilfeller går ut over dem som ikke har mulighet til å beskytte seg. |
|
|
|
|
|
#109 |
|
Det er bare en fase
Aj, jeg vet ikke hvor langt det er poeng i å dra denne her, men jeg klarer ikke å la være: som kristen lever man ikke av verden, men likevel i verden. På sett og vis må jeg forholde seg til det som eksisterer rundt meg. Hvis jeg hadde lukket øyne og ører, hadde jeg heller ikke kunnet gjøre noe av det jeg tror på relevant for andre, uten det er jo hele oppdraget som kristen borte. Se på hva Paulus gjør, han går rundt i Aten (en supersekulær by, med horer i alle retninger) og studerer kunstverkene, kulturen, levesettet - og han setter pris på det gode han ser. Men han bruker også det han ser til å gjøre budskapet relevant. Jeg har mine ting som jeg ikke utsetter meg for, men akkurat spiritisme tror jeg at jeg håndterer ganske godt. |
|
|
|
|
|
#110 |
|
maler
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg synes det er litt rart å skulle argumentere for hvorfor man ikke vil feire halloween egentlig. For meg er det vesentlig mer interessant når det kommer reklame for et nytt opplegg jeg ikke har noe forhold til, hvorfor jeg skal delta. Og når det ikke er bedre argumenter enn "de gjør det i USA" og "ungene synes det er gøy" holder det ikke til det helt store engasjementet fra min side. Bevares, kostymefester og nabosamlinger er sikkert veldig hyggelige, men jeg trenger strengt tatt ikke halloween for å invitere naboene over. Men jeg er pragmatiker på min hals, så jeg har godteri i gangen og følger ungene rundt uten at jeg føler jeg bryter noen prinsipper av den grunn. Jeg bare synes det er omtrent like smart som farsdag og valentinesdag og neste-kom-og-kjøp-dag de måtte komme opp med. Bare kanskje hakket verre fordi det er ungene som blir utsatt for reklamepresset.
|
|
|
#111 |
|
MORMOR
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Spent på om noen tar for seg definisjone på hvorfor noen går Horebukk.
|
|
|
|
#112 |
|
|
Hehe, jeg dro den litt langt. |
|
|
|
|
|
#113 |
|
~~~~~~~
|
Jeg forstår ikke hvorfor man stritter i mot nye tradisjoner? Dette ser ut til å bli en tradisjon ungene våre kommer til å forholde seg til når de vokser opp og blir eldre, og er det ikke da ok og skape gode og hyggelige minner om denne dagen? Noen tradisjoner dør, nye kommer til. *open minded*
|
|
|
#114 |
|
Det er bare en fase
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?M: Nemlig, jeg skjønner veldig godt hva du mener. Saken er akkurat her at jeg/vi må nesten velge for ungene mine også, og de behøver mer enn bare "næh, det der er bare en teit amerikansk tradisjon, vi er jo NORSKE". |
|
|
|
|
|
#115 |
|
maler
|
Jeg stritter ikke imot alle nye tradisjoner, og de får da lov til å være med på dette kjøret her også, men jeg ser ikke poeng i å sette igang storstilt feiring som ikke bunner i annet enn handelsstandens behov for omsetning. Nå er det klart at dette også etterhvert har fått en dimensjon av forventninger hos ungene og det må man jo forholde seg til, men jeg ser ikke poenget i å være drivkraft.
|
|
|
#116 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tenker som så at da får mine barn skape egne minner når de selv får barn, hvis det er så vikitg for dem. Tradisjoner lages ikke på noen få år.
|
|
|
#118 |
|
Pauset
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg liker det ikke fordi: Sist redigert av Jessica : 31-10-10 kl 23:59. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Det er for min del ikke snakk om å stritte i mot. Det har ikke kostet meg en eneste kalori å la halloween gå upåaktet hen her i huset. Og MÅ man virkelig kaste seg på enhver bølge? Det må da være lov å velge bort noe? Valentine's Day blir heller ikke markert her i huset.
|
|
|
|
#120 |
|
Pauset
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg har vel vært litt i mot fordi jeg føler handelstanden har stått for innføringen av denne "tradisjonen" i norge. Men nå som poden gleder seg mer til denne enn julaften (nesten), så gidder jeg ikke være så anti at jeg nekter han den gleden. Det er ganske uskylding og billig morro å kjøpe et kostyme og en pose godteri man kan dele ut. Man MÅ ikke bruke masse penger, og jeg får bare bli med på det de få årene dette er noe han vil.... |
|
|
|
![]() |
|
|