Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er du anti-Halloween?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-10, 00:52   #141
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det jeg tenker er at dette høres unektelig veldig hyggelig ut. Omtrent som mange hadde det rundt den lokale karnevalsfeiringa da jeg var barn. Eller på jobb der vi har tradisjon for høstsuppe. Ikke noe galt i det, man må gjerne ha tradisjoner med mat og hygge sammen med gode venner. Men dette er for meg noe helt annet enn innhold. Jeg kan ikke utelukke at det godt kunne ha utviklet seg en slik sedvane her i gården også hvis noen venner inviterte oss ett år og vi dem neste år og vips var vi igang. Men dagen har ikke noe innhold som er grunn for meg til å sette igang en markering eller feiring, selv om jeg ikke har noe imot å delta på en slik tilstelning hvis jeg blir invitert av andre. Hvis dagen etterhvert får sitt eget innhold slik at det blir en tradisjon for våre barn på linje med jul og nyttår, vil tiden vise.

Noen må kaste den første steinen for å få igang en hygglig tradisjon, jeg sitter skjelden og venter på steiner. Så her har vi vært foregangsfigurer.

Og de av dere som klager på unger som kommer med stygge kostymer, er halvhjertet pyntet og
tigger godis - kanskje de kommer fra hjem hvor foreldre er motstandere av feiringen - så ungene har måttet gjøre det beste ut av det selv, mens mor og far sitter hjemme og er mugne over
denne hersens tradisjonen som disse grusomme amerikanerene har tredd over hodet vårt?

Gammel 01-11-10, 00:52   #142
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Da jeg flyttet fra Bodø til Hedmark i 1977 var julebukk noe jeg aldri hadde vært borti. Mine foreldre hadde heller ingen erfaring med det.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 00:56   #143
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Noen må kaste den første steinen for å få igang en hygglig tradisjon, jeg sitter skjelden og venter på steiner. Så her har vi vært foregangsfigurer.

Vel, jeg kjenner veldig på at jeg ikke har tenkt å gjøre noe for å få i gang en Halloweentradisjon her jeg bor.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 00:56   #144
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Og de av dere som klager på unger som kommer med stygge kostymer, er halvhjertet pyntet og tigger godis - kanskje de kommer fra hjem hvor foreldre er motstandere av feiringen - så ungene har måttet gjøre det beste ut av det selv, mens mor og far sitter hjemme og er mugne over denne verdens tradisjonen som disse grusomme amerikanerene har tredd over hodet vårt?

Huff, ja. I stedet for å himle, burde jeg ha kontaktet barnevernet da jeg fikk fjortiskledde fjortiser på døra tidligere i kveld.

Gammel 01-11-10, 00:58   #145
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Huff, ja. I stedet for å himle, burde jeg ha kontaktet barnevernet da jeg fikk fjortiskledde fjortiser på døra tidligere i kveld.

eller forklare de at kostyme er endel av gamet for å gå knask eller knep..

Gammel 01-11-10, 01:00   #146
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stygge kostymer kan veldig godt være forseggjorte. Når jeg sier stygge i denne sammenhengen er det hvor egnet de er til å skape frykt hos andre jeg tenker på. Billige kostymer fra samlebånd kan være helt ok.

Gammel 01-11-10, 01:03   #147
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Veslemor får glatt Nillekostyme. Det er det eller ingenting. Jeg har ikke overskudd til å lage noe kostyme. Ikke liker jeg å sy heller..... Helst håper jeg hun ikke vil gå halloween, men hun er 10 år så det blir vel noen runder til før hun er ferdig med det.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 01:05   #148
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor store barn er greit på knaskellerkneprunde egentlig? Her har jeg ikke sett noen over 10-11 år, og jeg vet ikke hvor greit jeg synes det blir når de når voksen kroppsstørrelse.

Gammel 01-11-10, 01:08   #149
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Her er vel "reglen" tenåring. Etter det et det gjerne egne partyer for ungdommene. Vi er heller ikke "plaget" med eggkasting, barn som ikke er utkledd osv.

Gammel 01-11-10, 01:10   #150
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bor i et nabolag hvor snittalderen er omtrent 108 år, ergo ringte det bare på døra 4 ganger, og vi sitter igjen med mestparten av snopet selv
Ungene oppførte seg hyggelig, noen var til og med helt utrolig sjarmerende. Spesielt hun som hadde kledd seg ut i lilla onepiece med hjemmelaga teletubbie-antenne på hodet - og helt hvitt ansikt. Hun var en død teletubbie sa hun, jeg syntes det var vittig så det holdt, jeg foretrekker døde teletubbies, hekser, spøkelser og andre monstre hvilken dag som helst framfor mumlende julebukker.
Ellers har halloweenfeiringen til eldste utviklet seg til kosekveld sammen med venninnene. De lager seg noe godt, og ser skrekkfilmer til langt på natt, og har det veldig hyggelig.

Gammel 01-11-10, 01:10   #151
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er lett å lede. Jeg likte ikke Halloween før, da jeg ikke hadde noe forhold til det. Slo også av lyset og håpte ingen ringte på.
Så fikk man barn og forventningene snek seg inn, og plutselig er det full ordnings og kostymer og bøtter og sminke, og selv asosiale meg vurderer om vi kunne hatt en halloweenfest her et år. Ungene er så forventningsfulle at de teller ned til denne dagen, og det er spennende og skummelt-artig, og ikke minst dette med godteriet. Her synes det vanlig at de går litt til hus der de vet det bor barn, og at det er en gjengs forståelse av at denne dagen gleder man hverandres barn. Er det ikke det det handler om. Gjør mot andre(s barn), det du vil andre skal gjøre mot dem? Sånn føler jeg i alle fall rundt det. Håper noen er ok når de ringer på, og forsøker å være grei tilbake vi også. Vi hadde kjøpt inn en pose twist + små nonstop-poser, og vi har fortsatt twist igjen. Ingen ringte på før i dag, og de som kom var alle hyggelige. Hadde det kommet ungdommer hadde jeg vel tenkt at det var en litt desperat hang-up fra barndommen, og ledd litt inni meg, men ikke tenkt så mye mer over det. De gir seg vel de også en dag.

Jeg vil vel ellers tro at når eldstemor bikker 12 at dette ikke er så appellerende lengre. Så fremt hun ikke må gå for å bistå søsknene.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 01:11   #152
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Det er mulig det er sånn her også, det er svært få store ute i hvertfall. Og alle er høflige og greie. Jeg har egentlig ingenting å utsette på gjennomføringa, men sliter littmed å se hvorfor.

Gammel 01-11-10, 04:07   #153
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var skikkelig anti-Halloween før, da vi bodde i Norge, men har lært å sette pris på det her i USA. Vi har hatt det kanonkoselig to år på rad nå - full fes for store og små. Alle kler seg ut og legger mye arbeid ned i kostymene. Og trick or great er også stas. Man går til hus med lysene på, og det respektere her. Mange som ikke er hjemme setter en skål med godteri utenfor.

Vi skal skal definitvt ha Halloweenparty når vi flytter tilbake til Norge. Må jo få bruke alm den kule stæsjen vår.

For min del tror jeg at det som har endret seg er at jeg nå ser på Halloween som en kjekk anledning til å ha der kjekt sammen. At Halloween ikke er såmfår når man ikke feirer det, men bare får folk på døren, det kan jeg forstå. Men når man har huset fylt av store og små så er det bare gøy. :datapunkt:

Gammel 01-11-10, 04:53   #154
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Dere tuller når dere snakker om Halloween og det okkulte, ikke sant? Dere vet at kristne i USA generelt har null problemer med Halloween?

Det var faktisk færre på døren her i år enn i fjor, og jeg har hørt ad omveier at det var en del som ikke ville la ungene gå Halloween siden det var på en søndag. Så de har tydeligvis et litt splittet forhold til det, de kristne amerikanerne. Forøvrig vil ikke jeg heller bruke kristne amerikanere som mal for noe som helst. Men bare atter en gang få si at skikkelig Halloweenfest er kjempegøy. Både for store og små. Jeg er definitvit omvendt.

Gammel 01-11-10, 09:29   #155
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Og hva blir det neste? Thanksgiving?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

jeg synes mange er så aggressivt anti-Halloween og det synes jeg er så rart.

Det skjønner ikke jeg heller, og synes det er litt latterlig. *himle*

Jeg liker ikke julebukk så godt jeg. Da må man stå der i døråpningen og ikke helt vite hvor man skal gjøre av seg mens man må høre på en lang sang på ofte flere hundre vers (for å overdrive litt). Joda, koselig, og ungene er jo søte da, men jeg synes det er bedre med Halloween - ring på, si en frase, få snop, gå. Jeg elsker jo alt som har med grøss å gjøre da, Halloween er jo helt fantastisk!
Dessuten er dagen kommet for å bli og den blir nok større og større med årene som kommer, så heller joine enn å boikotte, sier nå jeg.

Gammel 01-11-10, 09:44   #156
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Jeg har gitt litt etter og var mer anti tidligere; nå slår jeg ikke av utelampa og har en skål med Nille-godis stående til de som kommer, men våre unger har aldri "gått Halloween" (heter det det?) og er helt innforstått med at vi ikke "feirer" Halloween. I går kokte vi kakao og koste oss med det mens dørklokka kimte, og de var veldig fornøyd med å dele ut godis til andre, faktisk. Mulig de som liker å dekorere, lage spennende mat og kle seg ut har det annerledes med denne feiringen enn meg som får helt prestasjonsangst bare jeg hører ordet "karneval"...

Jeg misliker tiggingen, og jeg misliker at det brukes som en unnskyldning for å gå rundt å kaste egg på hus. I fjor sto jeg bak en gjeng tenåringer som ene og alene var på butikken for å kjøpe svære brett med egg. Det er da anti-Halloweenisten i meg våkner, altså. Det virket imidlertid mye roligere i år, jeg har ikke sett eggsøl ennå.

Julebukker er bare så mye mer sjarmerende, og jeg oppmuntrer gjerne til det.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 09:49   #157
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

På den lokale -nillebutikken gjemmes Halloweenklærene som ikke er solgt og selges ut mellom jul og nyttår. Det er mange skumle spøkelser og hekser som går nyttårsbukk her.

Jeg tror at tradisjonen bak julebukk faktisk er det overnaturlige. Vi har jo mange juletradisjoner som går ut på at tusser, vetter er aktive i juletidene og at de skal hindres å komme inn eventuelt kastes ut. Så jeg lurer litt på om julebukkene ikke er at man kler seg ut som de underjordiske?

Gammel 01-11-10, 10:01   #158
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde kjøpt inn snop til i går. Det kom 3 gutter på døra (forholdsvis store, men ikke tenåringer da), et par av de med maske og en med hettegenser. Ellers var det stille.

Jeg er ikke i mot det liksom. Men jeg har ikke noe forhold til det heller. Jeg synes det er et greit nok opplegg, så lenge de ikke griser til hus med egg og alt det der.

Jeg er også oppvokst med julebukk. Men det er en tradisjon som ser ut til å være på vei bort.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 10:13   #159
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er faktisk barnehagene som har skylden for Halloween, ikke handelstanden.
Kilde: ba.no

Sitat:

Jeg tror kanskje halloween har slått gjennom i Norge mye på grunn av ritualiseringen av barnehageåret. Det er et stort, svart tomrom på høsten hvor det ikke skjer noe, og i barnehagene har de behov for aktiviteter de kan gjøre sammen med barna. Det er viktig å ha noe å se frem til, sier førsteamanuensis Asbjørn Dyrendal ved Institutt for arkeologi og samfunnsvitenskap på NTNU i Trondheim til Fædrelandsvennen.

Opprinnelig lagt inn av Fløyel

31. oktober ble kalt “Samhain”, og var en skrekkens natt

Samhain er også November på (irsk)gaelisk, og Oiche (kveld/natt) Samhain (også kjent som Halloween) var opprinnelig avslutningen på innhøstingen. :har ordbok:

Sist redigert av Ru : 01-11-10 kl 10:19.
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 10:15   #160
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er ikke Halloween noe tema i barnehagen. Men SFO hadde en feiring i år så jeg.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:36.