Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er du anti-Halloween?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-11-10, 12:11   #281
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Det det koker ned til er vel motvilje mot tiggerunden?

Tror du har mye rett i det, og derfor bør jo foreldre til de barna som går rundt innprente dem at om utelys er av eller at ingen åpner med en gang, så gå vekk og ikke begynne å dundre på døra. Oppføre seg rett og slett sånn at det ikke blir utrivelig for de som ikke feirer.

Gammel 02-11-10, 12:13   #282
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan være enig i at det er et kommersielt press rundt Halloween, og at det nok bygger under at mange barn har lyst til å gjøre noe. Men at det er mer enn ved andre høytider det ser jeg ikke.

Det er litt morsomt å se hvor raskt utviklingen har gått. Vi følte oss veldig verdensvante og alternative når vi hadde Halloweenfester som studenter på 90-tallet, for da var det ingen andre som feiret.

Vår Halloween nå er ganske dempet og ikke særlig dyr. Jentene kler seg ut. I år investerte jeg i litt hårspray slik at håret kunne stå rett opp. Men ellers gikk det i ting fra de vanlige utkledningsklærene (og delvis fra farens klesskap). Og så ødela jeg noen plastinsekter fordi de ble limt til ulltråd som ble festet i håret på heksen. Men de insektene er jeg lei av fordi de er så livaktige at jeg tror at de er ekte når jeg finner dem liggende, så jeg er bare glad til for å kunne kaste dem. Jeg innrømmer at jeg kjøpte litt skummelt snop på Nille, fordi jeg syntes at det var morsomt, og fordi jeg forstår at det er mange som kaster snop som ikke er innpakket, og derfor anstrenger meg for å ha innpakket snop både til halloween og til julebukkene.

Dersom noen savner julebukkene er det bare å være i Bergen på nyttårsaften. :velkommen: Her er gatene fulle av barn i alle mulige utkledninger. Sangen er det dårligere med, det blir ofte refrenget på "We wish you a merry Christmas". Mannen og jeg er slemme nok til å stå der og spørre etter noen av versene også, men de kan dem aldri, så vi gir litt opp. Jeg deler gladelig ut snop, både til hekser 31.10 og til nisser 31.12.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 12:24   #283
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg tror i grunnen de færreste har noe i mot at folk har fester og pynter seg og huset sitt og lager smashings bakverk for å feire Halloween. Det det koker ned til er vel motvilje mot tiggerunden?

Det koker ned til det samt at det er i ferd med bli en snik-kalenderfestet feiring i barnehagene. Hva folk driver på med i sine hjem av feiringer er revnende likegyldig. Men Halloween har det stereotype amerikanske, utagerende utestemmepreget over seg. Som nærmest tvinger kollektive nærmiljø med, enten man vil eller ikke.

Og betryggende er det også at nips- og godismillionene går til et særdeles flott og smakfullt formål. Snurr film:

http://www.tv3play.no/play/233127/

Gammel 02-11-10, 12:27   #284
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Det koker ned til det samt at det er i ferd med bli en snik-kalenderfestet feiring i barnehagene.

Pøsj. Jeg vet ikke om en eneste barnehage i nærheten som feirer Halloween. Det nytter ikke å lese uttalelser fra Dyrendal og ta det som universelle sannheter. Asbjørn er religionshistoriker, ikke ekspert på barnehager.

Og om det så er en kalenderfestet feiring i barnehagen, hvorfor er det ille? Du får det til å fremstå som om det er kalenderfestingen som er verst.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 12:31   #285
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Kalenderfesting er jo det verste, alle vet jo det. Jeg synes også barnehagen bør slutte å tvinge barna mine til å tegne hyggelige kort til meg i anledning "morsdag", og jeg synes de kan begynne å feire karneval i juni i stedet for februar.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 12:35   #286
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er generelt motstander av dager som er innført til Norge av handelsstanden(slik som Halloween og Valentine's Day) slik at de kan tjene mer.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 12:39   #287
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Pøsj. Jeg vet ikke om en eneste barnehage i nærheten som feirer Halloween. Det nytter ikke å lese uttalelser fra Dyrendal og ta det som universelle sannheter. Asbjørn er religionshistoriker, ikke ekspert på barnehager.

Og om det så er en kalenderfestet feiring i barnehagen, hvorfor er det ille? Du får det til å fremstå som om det er kalenderfestingen som er verst.

Nei, jeg snakker på bakgrunn av observasjoner gjort i egen lokalitet Har ikke lest artikkelen til religionshistorikeren og det er sikkert ikke noe belegg for at det er utberedt. Men altså innført her i egnen. Det er handlet inn gresskar, godis og feiring er avholdt. Kalenderfestet, nedfelt i plan, velg det du vil. Så pøsj tilbake til deg!

Gammel 02-11-10, 12:41   #288
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Det er handlet inn gresskar, godis og feiring er avholdt. Kalenderfestet, nedfelt i plan, velg det du vil.

Så grusomt med en kalenderfestet feiring! Også med gresskar da! Forferdelig. jeg skjønner godt at du ikke liker det.

Gammel 02-11-10, 12:45   #289
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Så grusomt med en kalenderfestet feiring! Også med gresskar da! Forferdelig. jeg skjønner godt at du ikke liker det.

Ja. Jeg føler meg tvunget til å oppgi at inntak av gresskar og feiring strider mot min overbevisning og at det holdes en alternativ feiring for mine barn. Noe heftig fra Primstaven og kortreist mat. Må vel grunnlegge eget trossamfunn og finne på noe viløftig om tabu og urenhet først da...

Gammel 02-11-10, 12:47   #290
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Valentine og Halloween er introdusert som ledd i en ganske planlagt markedsføringsstrategi. Jeg var en gang i tiden med på et møte hvor analyser ble lagt fram, målgrupper ble utpekt og det ble antatt hva som ville og ikke ville fenge nordmenn i forhold til Valentine. Det samme har jeg forstått har vært gjort i forbindelse med de massive halloweenkampanjene.

Selvfølgelig legges det markedsføringstrategier, men når du skriver det slik får du det til å høres ut som en konspirasjonsteoretisk sekt.

Valentine ble for øvrig først markedsført av Posten Norge for å få folk til å sende flere brev.

Det jeg argumenterer mot er denne voldsomme makten du og flere mener at markedsførere har. Man kan faktisk ikke oppkonstruere behov og tvangsinnføre kjøpslyst. Believe me, det er prøvd. Det -Nille i hovedsak har gjort, er å tilby noe som de så allerede var på vei inn, det er ikke de som har innført det. Ved å ha et godt og synlig utvalg, så har de blitt markedsledende på Halloweenstæsj, i motsetning til f.eks. Festmagasinet Standard som har tilbudt Halloweenpynt og kostymer i flere tiår, men ikke med samme synlighet.

Gammel 02-11-10, 12:51   #291
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

For meg har ikke halloween noen indre bærekraft i min familie. Den er betinget av at alle rundt kjøper stæsj og feirer. Jeg hadde ikke tenkt en halv tanke om den dagen om ikke folk rundt meg hadde gjort det.

Det samme gjelder Lucia.

Men hva er egentlig galt med det? Hva slags feiringer er det i så fall legitimt at man innfører i fellesskapet? Hvis du ikke sidestiller Halloween med andre mer eller mindre religiøse feiringer, hvordan ville du da oppfattet det? Du sammenligner vel ikke karneval i februar med jule- og påske-feiring, f.eks., og utfra den sammenligningen vurderer om karneval har et legitimt nok innhold?

Gammel 02-11-10, 12:57   #292
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

. "At noe er på vei inn" sier du. Hadde det vært på vei inn om ikke butikkene hadde importert stæsjet?

Ja. Det fantes ikke halloweenstæsj i butikkene da vi begynte å feire halloween i min ungdomstid. Det jeg tror kan ha skjedd, er at handelsstanden har plukket opp dette (og sett at halloween fyllte et tomrom på høsten), og så har markedsføringen bidratt til å spre halloween. Det kan jeg godt se for meg at har skjedd. Og se min tidligere beskrevne markedsanalyse av Sankt Hans noen sider tidligere. Jeg tror ikke det er tilfeldig at akkurat Halloween har fått den interessen fra handelsstanden. Det er potensiale for spesifikke produkter, og det er et behov i markedet for en fest i oktober. (Sankthans-kubber tror jeg aldri kommer til å slå an som produkt, og egne sankthans-lys, sankthansengangsgriller og sankthans-klær blir for uspesifikt).

Gammel 02-11-10, 12:57   #293
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

God markedsføringsstrategi er definitivt å treffe trendene på vei inn, ja. Det er veldig, veldig, veldig sjelden at man klarer å skape en trend - og som Tally sier, du verden som man har prøvd. Men å forsterke og forme den er selvsagt både mulig og veldig gjennomførbart. Som for eksempel coca-cola har gjort med julenissen.

Halloween har, som flere har gjentatt, vært en kul greie i studentmiljøet i mange år allerede. Det har sildret ned derfra, gjennom amerikansk ungdomskultur, i hele Europa. Det var vel i 2000 jeg første gang snublet over en Halloween-fest i Praha, av alle steder, og det var utrolig kult. Hadde jeg fremdeles vært student da, hadde jeg definitivt tatt opp tråden allerede da.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 12:59   #294
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

. Det var vel i 2000 jeg første gang snublet over en Halloween-fest i Praha, av alle steder, og det var utrolig kult. Hadde jeg fremdeles vært student da, hadde jeg definitivt tatt opp tråden allerede da.

Pøsj. Jeg feiret Halloween for første gang i 1997 eller noe. I Norge.

Gammel 02-11-10, 12:59   #295
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det er flere som forsker på dette området. Siri Kalvig er blant dem som jobber med temaet og det er flere med.

Værdama?

Jeg er uenig med deg og tenker at det ikke er tilfeldig at det er halloween og ikke andre tradisjoner som har fått plass.

Jeg sier ikke at det er tilfeldig. Selvfølgelig er det ikke tilfeldig, Halloween er jo vesentlig kulere enn veldig mange andre ting.

Det høres kanskje konspirasjonsteoretisk ut, men er ikke markedsføring slik da? Man analyserer et marked. "At noe er på vei inn" sier du. Hadde det vært på vei inn om ikke butikkene hadde importert stæsjet?

Nei, markedsføring er ikke konspirasjonsteoretisk. Det er da ikke konspirasjonsteoretisk å analysere et marked? Halloween var på vei inn, før butikkene importerte stæsjet. Halloween ble feiret i undergrunnsmiljøer og i studentmiljøer i lang tid før -Nille begynte å importere plastbøtter. Så godt som alle trender starter i undergrunnsmiljøer, det er virkelig å gi Nille for mye cred å påstå at det er de som har innført en trend, altså. Markedsføring handler ikke om å skape et behov, men å utnytte ett som allerede har utmerket seg. Jeg har studert markedsføring, og jeg har jobbet med det i snart 15 år. Jeg kan dette.

Jeg tror andre tradisjoner vil bli forsøkt introdusert. Vi ser ikke behovet nå, men det kan hende at vi om 20 år vil se behovet for enda flere tradisjoner.

Jeg tror også det kommer til å komme andre tradisjoner, men jeg tror ikke det er Nille som kommer til å stå i bresjen for det. Det kommer til å komme via andre miljøer som fører til at allmennheten etterhvert også etterspør det.

Gammel 02-11-10, 12:59   #296
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Ungdommer for 20 år siden hadde mer opposisjon mot det religiøse i seg selv. Nå er det færre (slik jeg har skjønt det) rene sekularister, men flere som kombinerer åndelighet med en slags selvuttalt ateisme. Dette er en ganske ny situasjon.

Religiøs identitet er på vei inn igjen. De mest vågale gror skjegg og underkaster seg Allah. Katolisisme er veldig trendy siden det er masse fine effekter og århundrer siden det var dominerende religiøs praksis. Værhane-Jonas har jo shoppet seg den identiteten, fint tilskudd til identiteten som sosialdemokrat, som han shoppet litt før. Det mest interessante aspektet er hvordan synet på ateister har endret seg drastisk. Hos både sterkt religiøse kristne og den jevne muslim er det en pariakaste uten egenverdi. Kan bli interessant å se hvordan den utviklingen slår ut etterhvert.

Gammel 02-11-10, 13:02   #297
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fnattan: Ja, jeg spør, og bare utfra magefølelsen min. Jeg har jo bare kontakt med de frafalne, så jeg har ikke noe unbiased materiale å forske på. Men jeg har en helt klar oppfatning av at det er færre barn i søndagsskolen og barnekor og ungdomskor enn da jeg vokste opp, og da var det igjen var langt færre enn 10-15 år før det igjen.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 15:00   #298
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Nymotens påfunn.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Halloween.jpg (65,8 KB, 28 visninger)

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 15:30   #299
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan det være slik at forskjellen på tradisjoner/feiringer med og uten (religiøst eller annet) innhold er større for de som feirer jul, påske etc med kristent innhold (eller annet som gir tilsvarende mening for individet)? Det er jo ikke noe galt i å legge andre meninger inn i tradisjoner, det var jo også nettopp dette de kristne gjorde da de adopterte julefeiringen. Men gitt at man har et sett med feiringer/tradisjoner knyttet til religion vil jeg tro at kontrasten til halloween som de fleste må fylle med eget innhold eller bruke som en anledning til en kul fest blir større?

Og som Fnatten sier, gitt at man stripper en tradisjon for alt ytre stæsj. Man har ikke fine klær, ikke god mat, ikke stæsj, ingen effekter, ingen gaver, ikke fri fra jobb. Vil man da fremdeles feire? For meg er det da sånn at jeg helt klart ville feiret jul, men ikke halloween. Men jeg ser også den at hallwoeen for meg er noe som har dukket opp de siste 5-6 årene eller så, for de som har hatt dette med seg siden studietiden har det nok rukket å feste seg noe mer.

Gammel 02-11-10, 15:39   #300
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Og som Fnatten sier, gitt at man stripper en tradisjon for alt ytre stæsj. Man har ikke fine klær, ikke god mat, ikke stæsj, ingen effekter, ingen gaver, ikke fri fra jobb. Vil man da fremdeles feire? For meg er det da sånn at jeg helt klart ville feiret jul, men ikke halloween.

Nei, jeg ville nok ikke feiret halloween uten "stæsj", like lite som jeg ville feiret karneval uten noen form for utkledning. Det ville jo blitt litt meningsløst.

Jul stiller seg nok litt annerledes. Det er en så dypt forankret kulturell tradisjon, at jeg ville nok merket at det var jul (som i tenkt på det), selv om jeg ikke feiret det selv, og det ikke var noen effekter knyttet til det. Men i ytterste konsekvens, hadde jeg nok ikke feiret jul, hvis det ikke var markert tydelig i samfunnet med en viss grad av staffasje. Jeg tror dog at jeg trenger en midtvintersfest, så jeg hadde nok kastet meg på det første og beste som handelsstanden hadde kastet etter meg.

Fnatten: aha, da forstår jeg mer hva du mener. Nei, det trenger egentlig ikke være noe tabu å omfavne en tradisjon selv om den skulle være skapt av handelsstanden. Jeg tror behovet for å gjøre noe med andre i fellesskap er så stort, at når reklamen kan fungere som budbringer eller markør for at noe skal skje som man kan dele med mange andre mennesker, er det forsåvidt greit for meg. Men man velger jo selv hva man vil bruke pengene på, og jeg mener fortsatt at halloween er en av de feiringene vi har som har minst kjøpepress knyttet til seg (ikke dermed sagt at ikke tilbudet er stort).

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:43.