Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er du anti-Halloween?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-11-10, 15:46   #301
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?

Kanina: jeg er enig med deg i at kjøpepresset knyttet til halloween ikke er stort. Det er mye å få tak i, men det går ikke veldig mye penger, man skal gjøre veldig mye ut av det før det blir dyrt. Det som er spesielt med halloween etter at barna begynte å gå runde her i landet, er at deltagelsespresset er ganske stort. Man blir på et vis dratt inn i det enten man vil eller ikke, man må ta ganske bevisste valg for å la være. Det skjer ikke ved vårens karneval. Men jeg tror også halloween er kommet for å bli, i hvertfall en stund. Jeg merker bare på meg selv at jeg har blitt mer positiv, jeg har gått fra å synes hele greia var latterlig, styrt av forretningsstanden og ubehagelig tigging til å helt seriøst vurdere å invitere unger til halloweenfest. Og jeg vurderte heksekostyme til meg selv i år. Det har jo blitt en veldig koselig tradisjon i gata her med gresskarlykter og felles oppstæsjing av småhekser og demoner og runde til alle naboene.

Gammel 02-11-10, 15:46   #302
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

@amo: Den var jo hysterisk morsom.

Gammel 02-11-10, 15:50   #303
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Ingen problemer med å få brukt innmaten heller.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 15:54   #304
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Kanina: jeg er enig med deg i at kjøpepresset knyttet til halloween ikke er stort. Det er mye å få tak i, men det går ikke veldig mye penger, man skal gjøre veldig mye ut av det før det blir dyrt. Det som er spesielt med halloween etter at barna begynte å gå runde her i landet, er at deltagelsespresset er ganske stort. Man blir på et vis dratt inn i det enten man vil eller ikke, man må ta ganske bevisste valg for å la være. Det skjer ikke ved vårens karneval. Men jeg tror også halloween er kommet for å bli, i hvertfall en stund. Jeg merker bare på meg selv at jeg har blitt mer positiv, jeg har gått fra å synes hele greia var latterlig, styrt av forretningsstanden og ubehagelig tigging til å helt seriøst vurdere å invitere unger til halloweenfest. Og jeg vurderte heksekostyme til meg selv i år. Det har jo blitt en veldig koselig tradisjon i gata her med gresskarlykter og felles oppstæsjing av småhekser og demoner og runde til alle naboene.

Jeg synes ikke du bryter prinsippene dine ved å invitere til halloweenfest, altså. Det er jo ikke å presse seg på noen. Så lenge dere ikke går knask-eller-knep (evt avtaler med noen som vil ha besøk av dere, da). Jeg er også enig i at sånn det fungerer i praksis nå, særlig enkelte steder, er det ikke noe hyggelig hvis man ikke ønsker å feire, og bare vil være i fred for seg selv. Det burde være bedre retningslinjer for knask-eller-knep-skikk-og-bruk, som spesifiserte at folk aktivt må gi tegn til at de deltar i feiringen, f.eks. med gresskarlykt, eller bare en lapp på døra.

Jeg synes jo dessuten at andre feiringer og høytider kan bli litt vel påprakkede. Som f.eks. påske. Hvert år irriterer jeg meg grønn over påskeruter på t-banen og stengte butikker. Dog har jeg ikke noe ønske om at halloween skal bli like invaderende av den grunn.

Så for å konkludere: jeg synes det er helt OK å være imot halloween fordi man ikke liker hekser på døra støtt og stadig utover kvelden (og jeg håper det løser seg med tydeligere spilleregler), jeg kan derimot ikke forstå argumentene om at det er skapt av handelsstanden eller er preget av ny-åndelighet.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 17:34   #305
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke lest mer enn HI. Her i USA er Halloween veldig gøy, dels for at det er en folkefest og en måte å møte andre ute på gatene samt naboer. Alle husene er pyntet og alle koser seg. Og ikke minst det at mer eller mindre alle er utkledd, dvs også voksne. I New York der vi var på søndagen var det mest en fest for voksne, men å andre siden er jo ikke NY en spesiell barnevennlig by.

Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor man i Norge bare har fått over det at man skal kle seg ut til noe skummelt. Her er folk utkledde til hva som helst. I NY var det menn i sommerfuglekostymer, noen eldre damer som var utkledde i hjemmesnekre fuglekostymer (fjærboa snirklet rundt en hatt og så hadde de gjort nebb av papir og så ensfargete klær, de var fnisete blide), jenter som Super Mario osv osv. Det var skikkelig fest og veldig hyggelig!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 19:34   #306
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Macky, her.

Vi har høsttakke fest i bhg, den tradisjonen har holdt på i minst 20 år. Nå har vi ikke kalkun,men 5 åringene har fellessamling der høsten er fokus, også servere de hjemmelaga lapskaus.

Med fare for å gjenta meg selv; ja, jeg vet at høsttakkefesten markeres av mange her i landet. Poenget mitt var om den øyestraks skal kalles Thanksgiving og preges av typisk amerikansk thanksgivingmeny? På samme måte som allehelgensdag plutselig er Halloween og preges av typisk amerikansk feiremåte.

Gammel 02-11-10, 20:30   #307
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Kanskje du ender opp med en neo-druid.
Det passer vel godt i Esmeheimen.

Jeg kommer jo selvfølgelig til å få følerbarn som blir homeopater og chakramassører. Det blir jo det ultimate opprør.

Gammel 02-11-10, 20:33   #308
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

På samme måte som allehelgensdag plutselig er Halloween og preges av typisk amerikansk feiremåte.

Allehelgensdag er ikke det samme som Halloween.

Gammel 02-11-10, 20:38   #309
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg synes er rart er at mennesker som er veldig redde for all religiøs påvirkning av barn ikke ser at halloweenfeiring og bruk av andre religiøse symboler også kan påvirke.

Jeg er jo religiøs og har et veldig åpent forhold til å la ungene bli påvirket av våre buddhistiske naboer, av å besøke moskeer og vi snakker om symbolikken i halloween.

Nå tror jeg du blander hvem som mener hva her. Jeg synes at barn skal ha kjennskap til mange religioner og at de godt kan være med på kirkebesøk og sånt.

Og nei, jeg skal love deg at Halloween ikke påvirker mer enn påskefeiringen i barnehagen sønnen min går i altså. Overhodet ikke.

Gammel 02-11-10, 20:43   #310
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Allehelgensdag er ikke det samme som Halloween.

Halloween = All Hallow's Eve, engelsk for allehelgensdag. Markert i Norge første søndagen i november (mange kirker har minnegudstjenester for pårørende denne søndagen, med tenning av lys på gravene etc. Amerikansk Halloweenfeiring skjer på 31. oktober. Utkledningen stammer fra den keltiske Samhainfeiringen.

To forskjellige måte å markere samme "dagen" på. Og som jeg har sagt tidligere i tråden; noen av oss synes markeringen uten gresskarene og monsterkostymene fungerer helt fint!

Gammel 02-11-10, 20:57   #311
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Halloween = All Hallow's Eve, engelsk for allehelgensdag. Markert i Norge første søndagen i november (mange kirker har minnegudstjenester for pårørende denne søndagen, med tenning av lys på gravene etc. Amerikansk Halloweenfeiring skjer på 31. oktober. Utkledningen stammer fra den keltiske Samhainfeiringen.

To forskjellige måte å markere samme "dagen" på. Og som jeg har sagt tidligere i tråden; noen av oss synes markeringen uten gresskarene og monsterkostymene fungerer helt fint!

Jeg trodde Halloween var allehelgens-aften, og at allehelgensdag er dette med å tenne lys på gravene osv. Allehelgensaften er natta før allehelgensdag.

Gammel 02-11-10, 21:00   #312
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke redd for religiøs påvirkning. Hjemmet vårt er fyllt av religiøs kunst faktisk. Mest hinduistisk og katolsk. Også Elvis-Jesus da.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 21:05   #313
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg trodde Halloween var allehelgens-aften, og at allehelgensdag er dette med å tenne lys på gravene osv. Allehelgensaften er natta før allehelgensdag.

Blir det ikke litt ett fett når i løpet av døgnet dagen markeres? Om noen begynte å åpne julegavene om morgenen 1. juledag, slik som i mange andre land, så er det jo likevel julefeiring vi snakker om?

Gammel 02-11-10, 21:07   #314
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blir det ikke litt ett fett når i løpet av døgnet dagen markeres? Om noen begynte å åpne julegavene om morgenen 1. juledag, slik som i mange andre land, så er det jo likevel julefeiring vi snakker om?

Joda, men det heter fremdeles julaften og juledag. Dagene har jo også ulik betydning.

Gammel 02-11-10, 21:09   #315
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Nja, det blir jo ikke helt det samme når feiringen av allehelgensdag kanskje er en hel uke etter Halloween (siden den feires første søndag i november) og folk blander disse to dagene og tror man skal feire Halloween 7. februar, feks. Nei, jeg vet ikke jeg.

Gammel 02-11-10, 21:36   #316
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jepps. Navnet Halloween stammer naturlig nok fra allehelgensdagsbegrepet.

Nei, Iset har rett. Halloween = All Hollows Eve, altså Allehelgensaften. Dagen før Allehelgensdag, på samme måte som julaften er dagen før juledag. Sån bortsett fra i Norge og et par andre sære land, som bestemte seg for å flytte Allehelgensdag til første søndag i november.

Gammel 02-11-10, 22:42   #317
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer til å jobbe hardt for å få "neo-druide" som en naturlig del av ordforrådet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 10:50   #318
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Ja, men du kan ikke hevde at dette er noe som har bred utberedelse. Å feire allehelgensdag på den måten er en del av den trendy åndelighetsbølgen vi har hatt de siste ti åra. Samme som flørtingen med katolsk effektbruk og annet kråkesølv for å få mer folk i til gudstjenestene. Gjerne med lesbiske prester og andre avvik som skal fronte den nye politiske korrektheten innen kirken.

Gammel 03-11-10, 11:17   #319
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Ja, men du kan ikke hevde at dette er noe som har bred utberedelse.

Jo, det er det. Hvis du er i nærheten en kirkegård på allehelgensdag så vil du se at flesteparten av gravene har lys på seg. Det er absolutt utbredt og vanlig å feire på denne måten.

Gammel 03-11-10, 12:13   #320
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Ja, men du kan ikke hevde at dette er noe som har bred utberedelse. Å feire allehelgensdag på den måten er en del av den trendy åndelighetsbølgen vi har hatt de siste ti åra. Samme som flørtingen med katolsk effektbruk og annet kråkesølv for å få mer folk i til gudstjenestene. Gjerne med lesbiske prester og andre avvik som skal fronte den nye politiske korrektheten innen kirken.

Jeg vet Hattifnatten allerede har sitert denne, men den var for god til å bare postes to ganger altså. Vår egen Hildegunn.

Ben "has actually attended All Saints mass officiated by a lesbian priest" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:02.