Sv: Bytte bil - max 100000,- og min. 7 seter
For Hiace, så bør man absolutt ha 4x4. Dette er en bil med bakhjulstrekk og omtrent ikke vekt bak sammenlignet med foran. Den er uten stabilitetskontroll, antispinn osv. Hiace blir slikt sett, sammen med en del andre biler i samme segment med bakhjulstrekk, noe herk på vinterføre.
90hk diesel uten turbo er heller ikke akkurat noe å rope hurra for - et helvete å kjøre med i en større bil, lastet, og uten aerodynamik.... 0-100? Jeg vil tro et sted godt over 30 sekunder!! (dagens Hiace med 95hk turbodiesel bruker 23 sekunder etter spesifikasjon, så vil godt tro at det kan være godt over 30 for en eldre med dårligere motor. Og husk at det er med tom bil. De ter stor forksjell med og uten turbo selv om antall hestrekrefter er det samme...).
Spesielt i en så stor bil må man med dieselmotor også sjekke at det er tilleggsvarmer (Eber eller Webasto) slik at man har en sjangs til å få varme i bilen om vinteren, samt at bilen faktisk holdes varm under bruk (f.eks. kan man ha kupevarmer før man starter, men så går temperaturen ned etter hvert - med påfølgende dugg osv).
Hiace og H1 er ikke akkurat komfort, og ei heller sikkerhet på en del områder, selv om størrelsen kan ha sine fordeler. Du kan imidlertid lettere havne i en situasjon der du setter sikkerheten på prøve.
Jeg kan i hvert fall ikke anbefale denne typen kassebiler uten at man virkelig trenger det. Da vil en større flerbruksbil gjerne være et langt bedre valg, både med tanke på kjøreegenskaper, sikkerhet og komfort.
Sist redigert av mrc : 04-11-10 kl 14:16.
|