|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Hva er definisjonen på "mat fra bunnen av"?Jeg kan bruke buljong, tomatpuré og noen grønnsaker fra boks eller fryser og fortsatt kalle det hjemmelaget mat.
|
|
|
#22 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Hva er definisjonen på "mat fra bunnen av"?Temaet er ikke nytt: |
|
|
|
|
|
#23 |
|
geskjeftig
|
Sv: Hva er definisjonen på "mat fra bunnen av"?Jeg kaller det mat fra bunnen av når det stort sett er ublandede ingredienser involvert. Hermetiske tomater og frosne grønnsaker er greit, når det bare er grønnsaker. Litt bearbeiding går med i dragsuget også, som f.eks. karbonadedeig eller helsekostbuljong. Selvkverning av kjøtt går litt over mitt tidsbudsjett.
|
|
|
#24 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er definisjonen på "mat fra bunnen av"?Jeg lager mye mat fra bunnen av, men langt ifra alt... |
|
|
|
|
|
#25 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er definisjonen på "mat fra bunnen av"?Matlaging 'fra bunnen av' er i mitt hode tillaging av mat med renest mulig råvarer og minst mulig tilsetningsstoffer. Rene kjøttstykker, frukt og grønnsaker, rene kornprodukter, melk, egg osv. Det forutsetter ikke at man plukker, kverner eller slakter selv.
|
|
|
#26 |
|
saftig
|
Sv: Hva er definisjonen på "mat fra bunnen av"?
I aller høyeste grad. Med unntak av Helios sin, som jeg egentlig ikke liker smaken på. Men kanskje noen kjenner til en annen type buljong uten masse dritt?
Jeg er enig i denne definisjonen. En pose fra Toro er ikke mat fra bunnen.
|
|
|
#27 |
|
geskjeftig
|
Vi bruker urtebuljong fra Vogel, og den nydelig. Kjøpes også på helsekost, men koster litt mer enn den fra Helios.
I like big books and I cannot lie. Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11 Sist redigert av Luftslottet : 04-11-10 kl 15:49. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Mother of Dragons
|
Enig, det er jo det som er absolutt hele poenget for meg med å lage mat fra bunnen av, at man får mindre tilsetningsstoffer og mindre salt.
|
|
|
#29 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er definisjonen på "mat fra bunnen av"?Tja, jeg lager jo mange supper og sauser selv, (uten pose) men bruker jo buljongterninger og sånt. Noen vil sikkert mene at det heller ikke er lov? |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Hva er definisjonen på "mat fra bunnen av"?Vanskelig å definere. Uttrykket "fra bunnen" er egentlig urteit. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
|
|
|
#32 |
|
saftig
|
Takk!
|
|
|
#33 |
|
Mother of Dragons
|
Mene at det er lov?
|
|
|
#35 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Hva er definisjonen på "mat fra bunnen av"?Saltinnholdet i toroposer og dets like er jo helt vanvittig. Det samme gjelder for frossenpizzaer og all mat som bare skal varmes opp. Da jeg var ung og fattig spiste jeg jo denne typen mat til stadighet og syntes det var helt ok.
|
|
|
#36 |
|
geskjeftig
|
Om det er blitt en sekt, vet jeg ikke. Men det er definitivt både PK og høystatus, og noe folk har dårlig samvittighet for. Bare det at hun der interiørblogger-hemmafru-tannlegen som var så mye omtalt for en tid tilbake tok seg bryet med å understreke at hun lagde all mat fra bunnen, og lagde opp store porsjoner pesto og aioli "et par ganger i uken" sier meg at det knyttes prestisje til det.
|
|
|
#37 |
|
can-jur
|
Sv: Hva er definisjonen på "mat fra bunnen av"?Hm, intressant lese hvordan dere definerer det.
|
|
|
|
#38 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Selvpining? |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig med deg. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
geskjeftig
|
Sv: Hva er definisjonen på "mat fra bunnen av"?Jeg syns heller ikke det er selvpining å lage mat fra bunnen av, og jeg kan ikke fordra å lage mat. Jeg syns det er like plagsomt åkke som, både i tid og krefter, men resultatet blir mye bedre.
|
![]() |
|
|