Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Egypt en uke i begynnelsen av desember

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-11-10, 09:30   #23
Frøken V
Passiv

Standard

Sv: Egypt en uke i begynnelsen av desember

Ikke bestandig det er toalettpapir der. men at det står en person utenfor å selger papir... Så en pakke klenex i vesken har reddet meg, og andre nordmenn flere ganger
Det er vanlig å gi tips. Men hold deg unna å gi 1 pund (EGP-egyptiske pund) til andre en toallettpapir selgerene. Disse 1 pund sedlene går på folkemunne som dopenger. Og er da "møkkete penger".
Og så er det vanlig å prute. Er du inne på butikker/sentre hvor det er pris på varene, skal det ikke prutes, og du kan se på dette som en riktig pris om du skulle finne noe tilsvarende på "gata". F.eks skulle jeg kjøpe med et par t-skjorter til lillefrøkena. Priset til 30 EGP i supermarkedet. Gikk så til disse butikkene i gata hvor det ikke er priser og man alltid må prute til det kjedsommelige. Ble presantert en pris på 300 EGP for 2 t-skjorter :s Jeg ble sint, kalt han uforskammet som trodde jeg var dum og uvitende og så gikk jeg ut. Dro litt lengre bort i en tilsvarende butikk og betalte 25 egp per helt like t-skjorter. Ruslet tilbake hvor den første selgeren nå står og sier jeg skal betale 30 EGP per t-skjorte. Så PRUT! Som regel kan man hvertfall prute ned til den halve prisen. Men er du nordmann er du automatisk RIK, og får pressantert en unormal høy pris. Og når dem spør hvor mange ganger du har vært i Egypt, er det for å sjekke ut hvor uvitende du er eller ikke Pruting er en del av kulturen der nede. Og det hører til på en handel. Hvis du nesten får kastet varene etter deg, har du gjort en god deal Hvis dem blir "sur" For så å glise etter at du har betalt. har du ikke gort en fult så god handel.
Anbefaler deg å være med på det velkommen møtet reiseopratøren har dagen etter ankomst. Man får en del tips ang tipsing, pruting og hvordan møte den egyptiske selgeren.

Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:06.