Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Reima Tec og skyllemiddel

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-10, 17:30   #1
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Reima Tec og skyllemiddel

En velmenende sjel har vasket Reima-dressen til storesøster. Med skyllemiddel. Det står jo på vaskelappen at det ikke skal brukes, men hva er konsekvensen egentlig? Har det noe med pusteegenskapene å gjøre? Og er det noe å gjøre med det? Hjelper det å vaske den igjen?

Gammel 07-11-10, 17:41   #2
Stikka
...

Stikka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Reima Tec og skyllemiddel

Det tetter slik at stoffet ikke puster ja. Men ikke sikkert en runde skader så mye.

Gammel 07-11-10, 17:42   #3
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Konsekvensen er at vanntettheten blir dårligere. Du kan fikse det ved å vaske den en gang til og deretter sette den inn med techwax eller hva det nå heter..

Gammel 07-11-10, 17:59   #4
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Konsekvensen er at vanntettheten blir dårligere. Du kan fikse det ved å vaske den en gang til og deretter sette den inn med techwax eller hva det nå heter..

Det rekker jeg ikke før bhg i morgen, men jeg får ta en vaskerunde med impregnering neste helg. Men jeg skjønner ikke helt hvordan det kan påvirke vanntettheten? Det virker mer logisk at det tetter noen porer slik at stoffet ikke slipper ut fuktighet, synes jeg.

Gammel 07-11-10, 20:16   #5
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Det var ihvertfall det jeg fikk vite av Troll da "en" her vasket dressen med skyllemiddel.

Gammel 07-11-10, 20:16   #6
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg lærte også på P.O.P at man ikke skal bruke Milo,for det er det skyllemiddel i. Der lærte jeg noe nytt.

Gammel 07-11-10, 20:28   #7
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Jeg lærte også på P.O.P at man ikke skal bruke Milo,for det er det skyllemiddel i. Der lærte jeg noe nytt.

Ja, der lærte jeg noe nytt i dag.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 20:59   #8
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har også lært at man ikke skal bruke Milo.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 21:19   #9
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Har også lært at man ikke skal bruke Milo.

Samme her, jeg lærte det også på Po.P.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 21:21   #10
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Alt man lærer på FP altså.....

Jeg som virkelig trodde på det at "alt som tåler vann tåler milo".Hvilket vaskemiddel bruker dere på dressene da?

Jeg har aldri brukt skyllemiddel, men ørlite Milo.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 21:22   #11
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg bruker Techwash ( eller hva det nå heter, kjøpes på sporten).

Gammel 07-11-10, 21:26   #12
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Jeg bruker Techwash ( eller hva det nå heter, kjøpes på sporten).

Jeg har alltid brukt Techwash spray. Om man bruker vaskemiddelet imprignerer man vel på et vis innsiden også?

Gammel 07-11-10, 21:30   #13
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Standard

Nei, det er et eget vaskemiddel..mulig det ikke heter akkurat Techwash..nei det heter nok noe annet *korrigerer meg selv*. Men det er spesial vaskemiddel for teknisk bekledning, kjøpes iallefall på sporten.

Gammel 07-11-10, 21:32   #14
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Milo har vel ikke skyllemiddel i seg? Det finnes jo eget Milo-skyllemiddel.

Uansett bruker jeg bare Tech-wash til å vaske i. Har også kjøpt en tilsvarende til impregnering som jeg skal teste på en bukse som ikke er helt tett.

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Jeg har alltid brukt Techwash spray. Om man bruker vaskemiddelet imprignerer man vel på et vis innsiden også?

Det er jo laget for å impregnere mens man vasker så regner virkelig med at det bare impregnerer der det skal. Hvis ikke ville det jo vært ganske teit.

Gammel 07-11-10, 21:40   #15
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Det heter Tech Wash ja. ( Nikwax )

Gammel 07-11-10, 21:45   #16
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Milo har vel ikke skyllemiddel i seg? Det finnes jo eget Milo-skyllemiddel.

Uansett bruker jeg bare Tech-wash til å vaske i. Har også kjøpt en tilsvarende til impregnering som jeg skal teste på en bukse som ikke er helt tett.

Det er jo laget for å impregnere mens man vasker så regner virkelig med at det bare impregnerer der det skal. Hvis ikke ville det jo vært ganske teit.

Tror du det? Jeg er rett og slett litt usikker på kkurat det. Det er jo forskjell på f.eks en regnjakke som er relativt lik på innside og utside, og en foret vinterdress? Jeg skjønner ikke annet enn at imprigneringen da også vil legge seg på innsiden av foret? Det kan jo hende at det ikke har noen praktisk betydning, men jeg har ihvertfall alltid fått anbefalt spray og ikke vask til dressene.

Gammel 07-11-10, 21:52   #17
Stikka
...

Stikka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Tror du det? Jeg er rett og slett litt usikker på kkurat det. Det er jo forskjell på f.eks en regnjakke som er relativt lik på innside og utside, og en foret vinterdress? Jeg skjønner ikke annet enn at imprigneringen da også vil legge seg på innsiden av foret? Det kan jo hende at det ikke har noen praktisk betydning, men jeg har ihvertfall alltid fått anbefalt spray og ikke vask til dressene.

Det er jo ikke beregnet på regntøy. Dette står det på flasken jeg har kjøpt:

Sitat:

Gjenoppretter og forbedrer impregneringsevnen i plagg med pustende membraneruten å trekke inn i foret.

Det er NIKWAX TX.DIRECT Wash-in.

Gammel 07-11-10, 21:58   #18
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Det er jo ikke beregnet på regntøy. Dette står det på flasken jeg har kjøpt:

Det er NIKWAX TX.DIRECT Wash-in.

Du har helt sikkert rett. Jeg tenkte ikke på sånn type regntøy som ungene bruker, der bruker man vel neppe imprignering. Tenkte på egne regnjakker, type Bergans etc.

Da er igrunnen konklusjonen at jeg kan slippe å styre med dryppende sprayer, og heller bruke middel i maskinen. Takk!

Gammel 08-11-10, 09:42   #19
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ikke milo?

Jeg har aldri brukt milo på altså, jeg bruker de der nikwask/techwash-greiene, men vi arvet en dress der forrige eier har skrevet på lappen at den bare skal vaskes med milo. Jeg hadde for all den tenkt å uansett bruke det jeg pleire bruke altså, men ksal jeg da regne med at den milovaskede reimadressen ikke er til å stole på da? (Vi ksal bare ha den som reservedress altså, men selv reservedresser er jo kjekke om de holder ungen tørr...)

Men hvorfor har milo laget eget skyllemiddel (ubrukelig for oss, de lager det jo bare med parfyme. Jeg vasker ikke først i parfymefri milo for så å dynke ulla i parfyme da, men det er en annen sak...) dersom det er skyllemiddel i den?

Gammel 08-11-10, 09:57   #20
Stikka
...

Stikka sin avatar

Standard

Jeg brukte Milo tidligere og bruker det hvis jeg tilfeldigvis må skylle opp dress og ikke har techwash. At noen har hørt at det er skyllemiddell i Milo er for tynt for meg. Kjapp googling fører ikke til noen bekreftende resultater. Noen som har mer sikre kilder å vise til ang. dette?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:45.