Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hvordan lager jeg kålrotstappe?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-10, 13:05   #1
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Hvordan lager jeg kålrotstappe?

Årets første pinnekjøtt på menyen i dag.
Men hvordan lager jeg kålrabistappe?
Jeg har kålrot, melk, smør og pepper. Trenger jeg noe mer?

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs

Sist redigert av amo : 07-11-10 kl 17:49.
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 13:07   #2
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lager jeg kålrotstappe?

Personlig så liker jeg å ha litt potet i. Og gulrot. Men du kan nok lage stappe av det du har.

Gammel 07-11-10, 13:12   #3
Señora

Señora sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker å lage hvit saus som jeg blander sammen med stappet kålrot og en liten gulrot, ha litt sukker i, samt en dæsj fløte også. Muskat, salt og pepper smakes til.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 14:48   #4
nicomama
Superaktiv

nicomama sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
nicomama er litt kul
Standard

En liten potet i er med på å gjøre smaken mildere. Dessuten er det godt med "ekte" smør i (les:meierismør) men det er noe vi sparer til julaften.

Kos deg med pinnekjøttmiddag.

nicomama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 14:51   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mye smør (ikke margarin, selvsagt, det ødelegger jo alt) er viktig, og litt sukker setter en spiss på smaken. Jeg har oppi et par poteter (gir bedre konsistens) og et par små eller en stor gulrot, som jeg koker ved siden av og moser før jeg har det oppi mosen til slutt så jeg slipper å få små gulrotbiter i mosen.

Gammel 07-11-10, 14:58   #6
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gulrotbiter i kålrabisatppe er jo det beste!

Jeg bare blander alt uten å bruke mål; har i smør, litt fløte, en kokt gulrot og en kokt potet. Smaker til med salt og pepper.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 16:13   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager også den typen som bare er kålrot (og gjerne en potet eller to og en gulrot) som stappes med litt smør og fløte. Den med hvit saus syns jeg ikke er så god.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 16:16   #8
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

.. og hvis man ikke ønsker å lage alt fra grunnen av (man er da ikke "en slik en" [TM]), så kan man drysse litt potetmospulver opp i stappen. Det gjør stappen mindre våt.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 16:17   #9
era

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Vi bruker kålrabi og potet og kraft fra pinnekjøttet litt fløte eller melk etter smak.Meeeengder smør.

( og ehm noen bruker poser med potetmos med melk)

Gammel 07-11-10, 16:36   #10
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Tusen takk for alle tips. Jeg brukte bare kålrot, smør,pepper og melk. Fant ikke den "stappetingen" så det ble stavmixer. Den ble litt bløt så jeg skulle nok brukt litt potet eller hvetemel oppi.
Nå er vi stappmette, og har funnet hver vår vannflaske.

Gammel 07-11-10, 17:10   #11
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg KAN finne på å bruke smør og/ eller fløte, men det beste er jo selvsagt å bruke pinnekjøttkraften. Gjør ikke "alle" det da, når de har kålerabistappe til pinnekjøtt?

Sist redigert av Hyacinth : 07-11-10 kl 17:33.
Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 17:31   #12
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Pinekjøtt - det var og noe å kalle det. Kanskje et passende uttrykk for min svoger som ikke er så glad i pinnekjøtt.

Kålrabistappa lager jeg med kålrabi som jeg lar koke lenge og vel, og moser et par-tre poteter oppi, litt smør, litt fløte og pinnekjøttkraft. Salt og pepper.

Gammel 07-11-10, 17:48   #13
amo

amo sin avatar

Standard

He,he skal fikse den! Søndag i dag. :P

Gammel 07-11-10, 17:52   #14
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Tusen takk for alle tips. Jeg brukte bare kålrot, smør,pepper og melk. Fant ikke den "stappetingen" så det ble stavmixer. Den ble litt bløt så jeg skulle nok brukt litt potet eller hvetemel oppi.
Nå er vi stappmette, og har funnet hver vår vannflaske.

Det var nok helst stavmikseren sin skyld at den ble blöt. Det blir nemlig en helt annen og "feil" konsistent paa allslags stapper naar man bruker stavmikser. Vanlig mikser gaar, men ikke stavmikseren.

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 20:38   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg KAN finne på å bruke smør og/ eller fløte, men det beste er jo selvsagt å bruke pinnekjøttkraften. Gjør ikke "alle" det da, når de har kålerabistappe til pinnekjøtt?

Det glemte jeg jo å skrive, pinnekjøttkraften MÅ med! Men smøret går det overhodet ikke an å sløyfe! Det blir som å sløyfe fyll på pizzaen.

Gammel 07-11-10, 21:02   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det glemte jeg jo å skrive, pinnekjøttkraften MÅ med! Men smøret går det overhodet ikke an å sløyfe! Det blir som å sløyfe fyll på pizzaen.

Nei, smør er viktig, men jeg synes strengt tatt det er nok med pinnekjøttkraft, for hvis man har nok av det, så er jo det det aller beste smaksmessig.

Fløte er en ting jeg liker godt, men det blir litt tamt i alle slags stapper, egentlig. Da må man i tilfelle krydre veldig godt.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 11:17   #17
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kålrot(eller kålrabi som jeg er vant med at det heter) kokes med litt aromat(det er vel kanskje fy, fy her inne, salt fungerer sikkert utmerket det også). Så stappes det sammen med masse smør, litt av kokevannet, pepper og litt kokt potet(eller potetmospulver om en ikke har kokte poteter).

Åhh...nå kjenner jeg at jeg gleder meg til jul! Må ut på jakt etter dampepølse tror jeg, ha litt førjulsmiddag!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:34.