Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Katterevansj

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-10, 16:26   #21
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Katterevansj

Kattene mine må være inne. De får ut på terrassen som er inngjerdet. Med tak over. Allikevel hender det de har "uhell" inne som jeg ikke setter så stor pris på.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 16:39   #22
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

I -20 grader kan selv en liten vannstråle gjøre fryktelig vondt og føre til varmetap og frostskade.
Uansett mener jeg ingen har rett til å plage mine katter. Har noen et problem med kattene, må de komme til oss og snakke med oss om det, ikke la det gå utover dyrene. Det verste ville jo være å skylde på våre katter fordi de er synlige i nabolaget, for noe en omstreifer gjør.
Kastrering og sandkasse inne er ofte alt som skal til for å få til fredelig sameksistens i nabolag.

Våre katter har sandkasse inne, men bruker den kun om nettene når det ikke er noen våkne til å slippe dem ut.
Hva ville du gjort da, hvis naboen kom til deg og sa at katten din pleide å pisse på trappa hennes?
Man kan ikke akkuratt sette seg ned og ta en alvorsprat med katten, og fortelle ham at "dette må du ikke gjøre" ...

Jeg ville selvfølgelig sette pris på at eieren av støvlene/trappen eller hvor nå katten hadde tisset i første omgang prøvde å jage bort katten på andre måter (skriking og skråling feks ), men hvis det ikke nytter så ser jeg ikke noe galt i å kaste vann etter katten så lenge den er på steder den ikke har noe med å være. Gjør du det ett par ganger så lærer han snart!

Likevel: er det (noe særlig mer enn en) minusgrader ute så fryser vann raskt til is, så da bør man prøve å unngå dette...)

Gammel 07-11-10, 16:46   #23
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Vi bor i en hundegate. En nydelig gate med dresserte hunder og eiere. Nå har det flyttet inn en katt. Den har tatt med seg noen som leier en leilighet. Denne katten har nå tisset i støvlene til ungene. Dumme oss som satte støvlene til tørk utenfor inngangsdøren.

Det er selvfølgelig fristende å be om at katten erstatter støvlene, men ettersom at vi antar at katten er ubemidlet vurdere vi andre disiplinærtiltak.

Fungerer Katt deg vekk? Hva med appelsinskall? Er det ubarmhjertig å kaste vann på katten ved anledning - eller er det "lov"? Eller bør vi rett og slett vurdere coaching?

Tips mottas med takk.

Dere kan jo gå til anskaffelse av egen katt, helst hannkatt, da holder de andre seg gjerne unna

Men som katteier så synes jeg at det må være greit å kaste vann etter en katt som markerer på andres eiendommer.

En spruteflaske med vann og litt sitronsaft skal visst også være effektivt å sprute på katter med. Og så blir ikke katten våt av det (det er ikke nok vann til å trenge gjennom den vannavstøtende pelsen), så da er det ikke fare for frostskader i kulda heller.

Gammel 07-11-10, 17:15   #24
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Å strø pepper/pepperkorn/kverne pepper skal vist holde katten borte.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 17:16   #25
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eller du kan kaste en neve med harde erter etter den..

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 17:38   #26
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Masse nykvernet pepper på trappa gjorde susen for oss. Må gjentas med jevne mellomrom.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 20:41   #27
Frøken V
Passiv

Standard

Bergamot heter den eteriske oljen!
Bland ut litt med vann, og spray rundt det området katten er.
Eller drypp ublandet på en treflis og legg ved det stedet man vil holde katten unna.

Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 20:52   #28
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pepper tror jeg at vi forsøker først. Det hørtes jo veldig delikat ut!

Gammel 07-11-10, 21:13   #29
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Pepper tror jeg at vi forsøker først. Det hørtes jo veldig delikat ut!

Er hvertfall veldig enkelt å fjerne dersom det feiler.

Også må du fjerne all tisselukten ved å vaske først. Og IKKE bruk salmiakk når du vasker.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 10:25   #30
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Er det ikke bare å forholde seg til at katter finnes, og ikke legge opp til situasjoner (som å sette fra seg ting ute) som gjør at det skjer uhell? Kjenner jeg i denne tråden (som i flere andre her) overraskes veldig over den "kampånden" en del får når det er snakk om katter.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 10:28   #31
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Er det ikke bare å forholde seg til at katter finnes, og ikke legge opp til situasjoner (som å sette fra seg ting ute) som gjør at det skjer uhell?

Men hvorfor skal jeg måtte ta ekstra hensyn på min eiendom, når det er katteeiernes skyld? Jeg på min side skjønner ikke at katteeiere skal særbehandles og få lov til å ha dyr de ikke tar seg av skikkelig. Det finnes ingen andre dyr man bare slipper ut, og trekker på skuldrene av at ødelegger andres eiendom.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 10:33   #32
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det finnes ingen andre dyr man bare slipper ut, og trekker på skuldrene av at ødelegger andres eiendom.

Det har jeg aldri tenkt på, men det er jo veldig sant. Og egentlig ganske spesielt når man tenker over det.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 11:00   #33
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men hvorfor skal jeg måtte ta ekstra hensyn på min eiendom, når det er katteeiernes skyld? Jeg på min side skjønner ikke at katteeiere skal særbehandles og få lov til å ha dyr de ikke tar seg av skikkelig. Det finnes ingen andre dyr man bare slipper ut, og trekker på skuldrene av at ødelegger andres eiendom.

Helt enig i forhold til eiere. Men ikke i forhold til å "gå løs på" katter. Ikke på noen måter faktisk. De er uskyldige dyr. De gjør ikke folk vondt (som en løs hund f.eks. kunne gjort), og de handler på instinkt. Jeg ser absolutt at det kan være plagsomt på mange måter (vi fikk tisset i en vogn en gang), men likevel er det ingen sammenheng mellom at noe er plagsomt, og at det gjør det legitimt å gå til fysiske tiltak mot katt. Det er greit å spraye rundt hus eller sette ut ting som frastøter katten. Men man ser ofte folk som delvis går løs på katter (både i media og i andre tråder), og det er der jeg opplever at human etikk plutselig er en saga blott.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 11:15   #34
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ikke bare å forholde seg til at katter finnes, og ikke legge opp til situasjoner (som å sette fra seg ting ute) som gjør at det skjer uhell? Kjenner jeg i denne tråden (som i flere andre her) overraskes veldig over den "kampånden" en del får når det er snakk om katter.

Jeg har jo sett meg nødt til å forholde meg til at katter finnes, men jeg liker ikke at andres kjæledyr påvirker meg negativt på min eiendom! Er det virkelig så vanskelig å forstå at folk føler dette urettferdig??

Gammel 08-11-10, 11:17   #35
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De er uskyldige dyr.

Nuvel ...

Vi fikk nabokatten på besøk i sommer, inn gatedøren som sto åpen. Jeg nevnte det for naboen (nyinnflyttet sådan), som humret og sa at den visst hadde vært på besøk hos alle naboene. Vi har fugl, så den fulgte vel bare lukten og spetakkelet.
Vi har for øvrig ikke sett den siden, så det går så fint atte.
Men begynner den å reke plagsomt her, så får den seg en dæsj med vann. Det får for øvrig hunden til min bror også, når den fjoller seg.

Gammel 08-11-10, 11:18   #36
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er av dem som ikke er veldig begeistret for å ha 3-4 faste katter på besøk i hagen daglig. Jeg er ikke noen dyreelsker, og har bevisst valgt å ikke ha kjæledyr. Men det har jeg visst likevel.

Det koker kanskje ned til hva slags syn man har på naboskapet. Vi gjør vårt beste for at våre barn ikke skal være til sjenanse for andre, for eksempel er vi litt strenge med skrik og rop utendørs. (Vi er ikke så nazi som jeg kanskje høres ut nå altså. ) Det jeg prøver å si er at jeg ønsker å ikke forstyrre andre, men til gjengjeld vil jeg heller ikke ha merarbeid eller utgifter som direkte resultat av andres valg.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 11:31   #37
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt enig i forhold til eiere. Men ikke i forhold til å "gå løs på" katter. Ikke på noen måter faktisk. De er uskyldige dyr. De gjør ikke folk vondt (som en løs hund f.eks. kunne gjort), og de handler på instinkt. Jeg ser absolutt at det kan være plagsomt på mange måter (vi fikk tisset i en vogn en gang), men likevel er det ingen sammenheng mellom at noe er plagsomt, og at det gjør det legitimt å gå til fysiske tiltak mot katt. Det er greit å spraye rundt hus eller sette ut ting som frastøter katten. Men man ser ofte folk som delvis går løs på katter (både i media og i andre tråder), og det er der jeg opplever at human etikk plutselig er en saga blott.

Human etikk? Jeg syns det er helt greit å skremme bort ethvert dyr som beveger seg inn på min eiendom og ødelegger. Det er da virkelig ikke skadelig for en katt å bli skremt av lyder, bevegelser eller lukter, eller bli splæsjet vann etter. Det er da virkelig ingen som snakker om å fysisk mishandle dyr.

Gammel 08-11-10, 11:40   #38
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

To av våre nærmeste naboer har katt, og begge har sagt at det å sprute vann på kattene er helt ok. Det praktiseres aktivt her i heimen, og ærlig talt ville jeg gjort det uten katteeiernes velsignelse også. Dette er mitt hjem - her skal jeg kunne ha barnevogner utenfor, ungenes sko på trappa, puter i utemøblene på sommerkvelder, og blomsterbed der det måtte passe meg, uten å tilrettelegge for at naboens katt skal kunne komme og ta seg til rette. DE har valgt å ha katt, ikke jeg.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 11:57   #39
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er tradisjon for kattehold her til lands. Kanskje er det en tradisjon som burde fjernes, men enn så lenge så er den nå her da. På samme måte som en rekke andre tradisjoner. Jeg for min del kan for eksempel gjerne ønske meg at det forbys å støyforurense på ettermiddager i helger. Det kan være plagsomt med gressklipperdur time etter time etter time.

Men greia er at jeg altså har valgt å bosette meg et sted der gressklippingen til naboene nødvendigvis vil irritere meg. Og katten min vil sikkert irritere noen. Gressklipperen og. Og ungene på trampolinen og jeg når jeg kjører bil.

Men trenger jeg å endre på alt jeg bedriver fordi det irriterer noen? Nei, jeg trenger faktisk ikke det. Sålenge jeg er noenlunde innenfor det sosialt aksepterte så er det greit nok. Og vil folk hensyntas forbi de hensyn man normalt kan forvente så er det opp til meg hva jeg gjør ut av det.

Med andre ord - trenger eller ønsker man hensyn utover normalen så kan det hende man må bosette seg annerledes selv. Innen rimelighetens grenser såklart - som nevnt ville jeg gått langt for å hjelpe naboene mine til å ikke plages av min katt. Sånn bortsett fra at jeg er så heldig å ha naboer med katt og katter som er lekevenner og går ut og inn her og der.

Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 12:05   #40
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Smilefjes, det finnes ingen steder, innen rimelighetens grenser, man kan bosette seg uten å plages av katt. Vi bor i Oslo sentrum, i en bygård, og vi plages av katter. Vi bor i fjerde etasje, og en dag fant vi en katt inne i leiligheten. Forskjellen på kattehold og gressklipping er også graden av nødvendighet. Gressklipping er vedlikehold, katter er underholdning. Det er veldig mye jeg finner meg i av naboer som en følge av at jeg bor her jeg bor, men jeg syns det er skikkelig irriterende at våre vogner, bed, uteleker, sandkasser, presenninger og what not skal ødelegges av andres katter. Katter som det er umulig å finne ut hvem eier, men som noen syns det er hyggelig å kose med inne og er helt til hva de kattene egentlig gjør når de er ute.

Og jeg er ikke spesielt kattevond altså, jeg syns de er søte, jeg har hatt katt selv, men jeg vil helst kunne bestemme selv når jeg skal "ha" kjæledyr.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:08.