Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Ski til en gutt på 2-2,5 år

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-10, 12:17   #1
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ski til en gutt på 2-2,5 år

Ja, som jeg fikk bekreftet i julegavetråden, Knerten som altså er 2 år og 4 mnd til jul, kan anses som gammel nok til å få sine første ski under juletreet.

Er det noe spesielt vi må tenke på da? Altså, han begynner jo å bli gammel nok til å skjønne litt, så muligens vil han stusse om vi tar ham med til sportsbutikken, prøver sko, måler skilengde og staver og styr, og kommer hjem, og hei, nei, har selvsagt ingen ski.... Men jeg føler han bør jo være med og prøve, så får han heller gå ut sammen med en av oss og se på noe spennende mens den andre kjøper og legger i bilen og bærer inn når han sover.

Men altså, vi må ha skisko i sånn ca rett størrelse. (sabla irriterende at han ikke bare kan vokse litt i foten, han har stått på stedet hvil lenge nå, jeg er nesten sikker på at han kommer til å måtte ha nye vintersko til nyttår, akkurat som han måtte i fjor, fordi denne karen her selvsagt har str 22 fra nyttår til september, kan til nød strekkes til 23 når vinterskoene kjøpes. I fjor fikk han sko str 20 i september og altså 22 i desember... så jeg risikerer å kjøpe skisko nå som ikke passer til påske!)

Og ski som skal være... hvor lange i forhold til gutten? Bruker de staver når de er så små? (til å bli dradd etter evt? eller ikke i det hele tatt?) Dette vet de sikkert på sportsbutikken ja. Det er der man kjøper ski til sånne små også? Noe stor forskjell på merker og sånn? Noe mer?

Om det er noe tvil, det er langrenn jeg tenker på, ingen av oss foreldrene står på slalom, så det får han vente noen år med å lære... Og på langrenn er det vel ikke behov for hjelm og sånn, vil jeg tro?

Gammel 08-11-10, 12:41   #2
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: ski til en gutt på 2-2,5 år

De minste skiene får du kjøpt med binding som passer til vanlige støvler. Veldig kjekt, for da trenger du ikke tenke på skostørrelsen. Pakken jeg kjøpte i fjor var merket med hvor lange barn den passet til, så den kjøpte jeg uten å ha med Lille Ville. Det fulgte med staver, men de har vi ikke tatt i bruk - det er visst best å lære å gå uten først.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 12:44   #3
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

så han skal ikke ha skisko, bare bruke de vanlige vinterskoene sine på der? sånn vet jeg vi hadde når vi var små, men jeg trodde det var "gammeldags".

Om det er en ferdig pakke utfra hvor store ungene er, så kan den vel kjøpes uten gutt ja, bare få peil på hvor lang han reelt ER (minner meg på at jeg bør etterlyse den toårskontrollen snart, de sa 2-3 mnd etter toårsdagen, da har de to uker på seg, så vi burde vel snart hørt noe. Men vi ksal nok klare å måle ham hjemme altså, til dette bruk.)

Gammel 08-11-10, 12:48   #4
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville ikke kjøpt ski med plass til vanlig sko.
Ordentlig ski ville jeg kjøpt, om jeg først skulle kjøpe noe.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 12:50   #5
Chablis
Drømmer

Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ski til en gutt på 2-2,5 år

http://www.gsport.no/informasjon/Gui...il-barnjunior/

Her kan du lese om lengde.

Gammel 08-11-10, 12:50   #6
Malama

Malama sin avatar

Standard

Så man får dem både med "til vanlig sko" og med skikkelig skisko, helt ned til skostørrelse 23 eller deromkring? (er det veldig fy å velge i alle fall 24 og såle, for å håpe samme sko kan brukes til påske?)

så på gsport.no at skiene skal være like lang som ungen, laveste angitt var 90 cm. Tror ikke min Knert er mer enn ca 85 da, mener han var 83-84 når vi målte ham hjemme for litt siden.

vi får tenke på saken, og ta en titt hva som finnes, tenker jeg.

Gammel 08-11-10, 12:51   #7
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville også kjøpt vanlige ski og bindinger til gutten, skiene har han i minst to sesonger og da kommer det vel et lillesøsken som tar over. Dersom du vet skostørrelsen så burde det holde å bare kjøpe uten at han prøver, spør om hjelp for å få riktig lengde på ski og størrelse på skoene. Staver trenger han ikke, så små barn har best av å gå på ski uten staver.

Gammel 08-11-10, 12:55   #8
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg vet at han bruker sandaler str 22, mer enn store nok, og har støvler og vintersko i 23, mye fordi jeg nektet å kjøpe str 22, det har han hatt lenge! (Og at jeg forventer et lite rykk etterhvert...)

G-soprt sine nettsider viste ikke skisko under str 35, men det må jo definitivt finnes mindre enn som så, vi får bare oppsøke en plass.

Han får jo ei søster som er 2,5 år yngre enn ham, så jeg tenker å ikke gå på "typisk guttefarger", og la henne arve etterhvert. (Dersom skoene er passe på rett tid av året da, slikt vet man jo aldri.)

Gammel 08-11-10, 12:56   #9
Malama

Malama sin avatar

Standard

Men veldig fint om dette kan kjøpes uten at han er med. I fjor var han med og kjøpte egne julegave, og ble likevel veldig overrasket når han åpnet den, men det var før han skjønte konseptet med at man kunne kjøpe ting som er på butikkene...

Gammel 08-11-10, 13:07   #10
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå lette jeg ikke mer enn et par steder, men i fjor fant jeg ikke skiko i mindre enn 25.

Gammel 08-11-10, 13:15   #11
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvorfor skal de ikke ha bindinger som passer til vanlige støvler? Det gjør det jo mye enklere å ta på skiene når man allerede er ute og leker. En 2/3-åring er sjelden på lange turer, og skistøvler er ikke særlig behagelige å gå i uten ski...

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 13:16   #12
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Nå lette jeg ikke mer enn et par steder, men i fjor fant jeg ikke skiko i mindre enn 25.

Det kan jeg egentlig se for meg er høyst relevant. Mindre enn 35 forventer jeg at finnes, men under 25 er meget mulig ikke finnes ja. Men det blir vel i største laget for min Knert som altså har vintersko str 23, så da spørs det om det få¨r bli sånne som passer vanlige sko likevel, av ren nødvendighet?

Gammel 08-11-10, 13:17   #13
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Det kan jeg egentlig se for meg er høyst relevant. Mindre enn 35 forventer jeg at finnes, men under 25 er meget mulig ikke finnes ja. Men det blir vel i største laget for min Knert som altså har vintersko str 23, så da spørs det om det få¨r bli sånne som passer vanlige sko likevel, av ren nødvendighet?

Poden brukte 22/23 i vanlige sko da han fikk ski, han fikk skisko i str 25.
Vi puttet oppi ekstra såler bare.

Gammel 08-11-10, 13:18   #14
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Hvorfor skal de ikke ha bindinger som passer til vanlige støvler? Det gjør det jo mye enklere å ta på skiene når man allerede er ute og leker. En 2/3-åring er sjelden på lange turer, og skistøvler er ikke særlig behagelige å gå i uten ski...

Det er ikke anbefalt, derfor unngikk vi det.
Like greit å kjøpe ordentlig når man først skal kjøpe noe, synes jeg.
Å vi gikk flere lange turer når han var 3 år.

Gammel 08-11-10, 13:22   #15
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Putt i ekstra soler, og en tykkere sokk.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 13:22   #16
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes skisko i mindre størrelser, men skistøvler er ikke spesielt store på størrelsen og det er greit at det er plass til både såler, ullsokker og luft.
Jo kortere skiene er jo fortere mestrer han å bruke de, så om du kjøper ski som er ca en meter kan han bruke de både i år og neste år.

Gammel 08-11-10, 13:25   #17
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjøpte skisko i str 24 på finn. Kjøpte alt på finn til lillesøster jeg. To par skisko og ski + staver til 350 kr. Nøgd med det!

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 13:25   #18
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Hadde forresten glatt kjøpt 24 i skisko og hatt noe bomull i tuppen.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 13:31   #19
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Det er masse fine barneskipakker med Rottefella sitt NNN system. Jette barneskisko (http://www.gjoviksko.no/) fra Gjøvik skofabrikk, varm og god. Og prisen for skikkelig utstyr er ikke vestentlig mye høyere enn de der hvor man snører på med vanlige sko. Der er ofte tungvint og blir slarkete under bruk og.

Gammel 08-11-10, 13:32   #20
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tror også de minste skiskoene er str 25, men husk disse er oftere smalere og kaldere enn vanlig vintersko, så du kan med fordel beregne en god såle og gode, tykke sokker inni. Så lenge de kan festes godt (snøring eller borrelås) og sitter godt uten å kippe, så gjør det ikke noe om de er litt for store. Regner ikke med at det blir lange skiturer på han når han er så liten. Mine to prøvde seg også på ski fra de var henholdsvis 2 og 2 1/2 år gamle. Det var stor stas, men tålmodigheten var ikke stor, så det ble mye av og på av ski.....Har satset på godt forede skisko når de var små og det har fungert veldig bra.....de lekte en stund med skiskoene på (men uten ski), siden de ikke var stive/kalde.

Jeg ville ha tatt ham med til en sportsbutikk og prøvd sko, fått litt anbefalinger. Så kan dere jo kjøpe skiene etterpå uten at han ser på .

Staver ble knapt nok brukt, det var jo litt stas, men ble litt mye å holde styr på. Dessuten er det best om de først lærer seg å holde balansen på ski uten staver.....så kan heller stavene komme etterhvert, når behovet er der.

Det finnes en slags rumpetaske (Swix) med "snorer" som barnet kan holde seg i og bli dratt etter på tur. Det finnes også en annen variant med snorer man fester til skituppene på barnet. Men begge disse løsningene krever at barnet har balanse på ski og jeg regner med at det blir litt for vanskelig for en 2 åring.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:37.