Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Katterevansj

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-10, 12:10   #41
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Katterevansj

Riktignok kan man bo hvor man vil, men jeg har ikke akkurat valgt å bo i dette landet. Jeg er et kattemenneske selv om jeg ikke har hatt katt på mange år nå. Men jeg må si meg enig i at det er noe spesielt at katter kan gå løse og gjøre omtrent hva de vil. Og nåde de som ikke godtar det liksom. Satt litt på spissen.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 12:17   #42
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Er det ikke bare å forholde seg til at katter finnes, og ikke legge opp til situasjoner (som å sette fra seg ting ute) som gjør at det skjer uhell? Kjenner jeg i denne tråden (som i flere andre her) overraskes veldig over den "kampånden" en del får når det er snakk om katter.

Så at naboens katter "koser" seg på terrassen min må jeg bare akseptere?

Gammel 08-11-10, 12:19   #43
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er tradisjon for kattehold her til lands. Kanskje er det en tradisjon som burde fjernes, men enn så lenge så er den nå her da. På samme måte som en rekke andre tradisjoner. Jeg for min del kan for eksempel gjerne ønske meg at det forbys å støyforurense på ettermiddager i helger. Det kan være plagsomt med gressklipperdur time etter time etter time.

Men greia er at jeg altså har valgt å bosette meg et sted der gressklippingen til naboene nødvendigvis vil irritere meg. Og katten min vil sikkert irritere noen. Gressklipperen og. Og ungene på trampolinen og jeg når jeg kjører bil.

Men trenger jeg å endre på alt jeg bedriver fordi det irriterer noen? Nei, jeg trenger faktisk ikke det. Sålenge jeg er noenlunde innenfor det sosialt aksepterte så er det greit nok. Og vil folk hensyntas forbi de hensyn man normalt kan forvente så er det opp til meg hva jeg gjør ut av det.

Med andre ord - trenger eller ønsker man hensyn utover normalen så kan det hende man må bosette seg annerledes selv. Innen rimelighetens grenser såklart - som nevnt ville jeg gått langt for å hjelpe naboene mine til å ikke plages av min katt. Sånn bortsett fra at jeg er så heldig å ha naboer med katt og katter som er lekevenner og går ut og inn her og der.

Dette var et unormalt ansvarsfraskrivende innlegg til deg å være, Smilefjes. Og sånn til opplysning så er det faktisk noe som heter lov om helligdagsfred, selv om de fleste driter i den.

Gammel 08-11-10, 12:33   #44
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ikke bare å forholde seg til at katter finnes, og ikke legge opp til situasjoner (som å sette fra seg ting ute) som gjør at det skjer uhell? Kjenner jeg i denne tråden (som i flere andre her) overraskes veldig over den "kampånden" en del får når det er snakk om katter.

For vår del dreide deg seg kun om at de tisset på utgangsdøra. De må gjerne ligge på trappa, men det illeluktende tisset orker jeg bare ikke. Hadde ikke sko eller støvler der ute heller.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 12:38   #45
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har tom kastet grus etter nabokattene jeg....
...Fordi dem banker min som bare er uskyldig og søt... og som bruker sandkassen sin til å tisse i, selv om den er utekatt for det meste. Godt oppdratt med andre ord! Og veldig hjemmekjær for den får så mye juling når den er på farten ser det ut til...

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 12:43   #46
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg som overhodet ikke liker katter kommer de i samme kategori som måker, skjærer, rotter og mus. Plagsomme dyr jeg ikke liker og som jeg hvertfall ikke liker når de invaderer meg og mitt, ved å ødelegge ting skjite og tisse rundtom, lage reder og hva har du, plukke istykker søpleposer og spre søppel, osv. Slike plagedyr som er ville er det vanlig å gjøre noe med for å hindre at de ødelegger ting. Dyr som dette som bor hjemme hos folk forutsetter jeg at de selv holder under kontroll - hvis ikke får eieren finne seg i at jeg selv finner en måte å løse problemet på. Når det er sagt er jeg ikke spesielt aggressiv av meg så så veldig slemt blir det ikke. Men noe hadde jeg foretatt meg.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 12:45   #47
safran
frakoblet

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er faktisk veldig glad i katter, men jeg vil ikke ha piss og drit på min eiendom, og jeg vil ikke ha dem inn. Her bor det allergikere.

Gammel 08-11-10, 12:46   #48
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Dette var et unormalt ansvarsfraskrivende innlegg til deg å være, Smilefjes. Og sånn til opplysning så er det faktisk noe som heter lov om helligdagsfred, selv om de fleste driter i den.

Det var mer ment som et innlegg om at det er sånn at kattehold med frittgående katt fremdeles er ansett som temmelig normalt. Det er mange som hisser seg såpass opp over katter at jeg syns det var på tide å si at kattehold ikke er personifiseringen av rendyrket ondskap.

Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 12:49   #49
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Vil påstå det er verre med kattetiss og kattedritt i hagen din, på møbler og klærne dine, enn f.eks. å høre en gressklipper i ny og ne. At enkelte katteeiere ikke innser de kan være til plage for andre, syns jeg er rart. Når noen endatil påstår det er naboene sin feil, bikker det over mot ansvarsfraskrivelse, frekt og dårlig naboskap. Ikke rart folk blir irritert av sånt.

Gammel 08-11-10, 12:49   #50
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Ikke rendyrket ondskap, men ofte rendyrket egoisme og ansvarsfraskrivelse.

Gammel 08-11-10, 12:50   #51
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men er det sagt noe sted at det er naboens feil her?
Om mitt kattehold er en plage for noen så vil jeg gjøre det jeg kan for å bedre situasjonen. Klart det.

Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 12:51   #52
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg kan komme på opptil flere eksempler på egoisme og ansvarsfraskrivelse som slår å holde seg med katt

Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 12:52   #53
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Her, sf:

Katter i tettbygd strøk er bra, de holder rotte- og musebestanden nede. Tror de fleste er for katter, men mot dårlige naboer.

Gammel 08-11-10, 12:55   #54
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Jeg kan komme på opptil flere eksempler på egoisme og ansvarsfraskrivelse som slår å holde seg med katt

Jøss.

Gammel 08-11-10, 13:05   #55
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Vil påstå det er verre med kattetiss og kattedritt i hagen din, på møbler og klærne dine, enn f.eks. å høre en gressklipper i ny og ne. At enkelte katteeiere ikke innser de kan være til plage for andre, syns jeg er rart. Når noen endatil påstår det er naboene sin feil, bikker det over mot ansvarsfraskrivelse, frekt og dårlig naboskap. Ikke rart folk blir irritert av sånt.

Ja, for det er jo det vi blir irritert over - at katteeierne ikke innser at deres katt faktisk er til sjenanse for andre. Og så fremstilles det som om det er fordi vi ikke-katteeiere er lite tolerante. Det er jo BARE å ikke legge putene ute, BARE å ha deksel over sandkassa, BARE å la være å ha sko ute, BARE å ha myggnettingdør på terrassedøra osv. Det innskrenker jo vår frihet på egen tomt, og jeg syns ikke det er bare jeg altså.

Naboen hos oss har 3-4 katter, de bæsjer under vår terrasse med påfølgende lukt, de gjør fra seg i sandkassa (har gitt opp å ha sandkasse, neste år skal den bort), de kommer inn i huset (veldig kjekt når vi har allergikere i hus) osv. Ja, vi har snakket med naboen om det, men så lenge hun holder på at det er katter som skal få være ute kan hun faktisk ikke fysisk hindre de i å drive på på vår tomt. Det vi gjør er at vi jager kattene (men det er ikke så trivelig å vise slik oppførsel mot dyr mens barna ser på heller syns jeg), enten med å trampe i bakken, rope til dem, eller hive vann på dem. Men de kommer tilbake, gang på gang.

Gammel 08-11-10, 13:07   #56
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Det er vel ingen her som har sagt at kattehold er den aller verste egoistiske handlingen som noensinne finnes?

Gammel 08-11-10, 13:21   #57
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Det er vel ingen her som har sagt at kattehold er den aller verste egoistiske handlingen som noensinne finnes?

Det var nettopp det som ble sagt, ja.

Og det er der det blir virent å ta diskusjonen helt på alvor.

Selvsagt mener jeg ikke at det er greit at naboene skal legge opp livet etter mitt kattehold. Jeg mener også at katt er helt uegnet som kjæledyr der det er veldig tett mellom folk. Men å hate katter på generell basis kan man ikke realistisk forvente at folk kommer til å rette seg etter. Jeg bor feks i en rimelig diger hage omgitt av andre digre hager og med skog nært ved. Kattene til andre var aldri noe problem mens jeg ikke hadde katt, jeg tviler på at min katt er et stort problem for naboene han heller. Det er ikke det samme som at jeg mener folk skal finne seg i ødelagt eiendom. Det er en nyanse her.

Og den nyansen drukner nesten bittelitt i utsagnet om at kattehold er ren egoisme og ansvarsfraskrivelse.

Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 13:23   #58
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var nettopp det som ble sagt, ja.

Det var ikke det som ble sagt altså...

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 14:47   #59
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det vi gjør er at vi jager kattene (men det er ikke så trivelig å vise slik oppførsel mot dyr mens barna ser på heller syns jeg), enten med å trampe i bakken, rope til dem, eller hive vann på dem. Men de kommer tilbake, gang på gang.

Jeg ser poenget ditt, det er ikke det man vil lære barn.
Men jeg tror jeg ville prøvd å forklare til barna at sånn er ikke greit å gjøre på andre steder en hjemme, men at i ens egen hus/hage så har man lov til å bestemme hvem som får komme på besøk. Og også at det er sånn katter "snakker sammen": ved å jage hverandre bort fra steder som er "eid" av andre katter, og at derfor er det slik vi også må "snakke" til dem.

Gammel 08-11-10, 17:20   #60
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Katter er jo særdeles frittgående dyr, som også desverre finnes i halv-ville eksemplarer. Mulig jeg er litt inhabil som katteeier selv, da jeg sjeldent ser på andres katetr som noe problem. Med katter i området så kan det av og til hende at man finner en kattebæsj i blomsterbedet.
Jeg ville personlig aldri finne på å gå til nærmeste nabo med katt og forlange opprydding og oppreising og hvem vet hva for det.
Mulig det er verre for dere som bor veldig tett, i borettslag ol. Jeg skjønenr at kattebæsj på terassen ikke er så kult. Men er det ikke ofte innekatt-påbud på slike steder?

Det eneste som av og til kan plage meg med andres kattehold er at de ikke kastrerer kattene sine. Det er jo ingen andre enn hannkatter som markerer heftig og stinkende på uskyldige gummistøvler til tørk?
Jeg tror ikke kastrater og hunnkatter har for vane å pisse ned folks støvler,dører, hageputer og lignende.
Og den hannkattlukta lukta er jeg enig i at er grusom, og vanskelig å få bort.
Vi har en nabo som har flere ukastrerte hannkatter, og jeg passer på å slippe ut hundene eller skremme dem selv om jeg ser dem hos oss, for å lære dem at hos oss er det skummelt å være.

Jeg har to steriliserte hunnkatter, begge liker å være ute og er på tur hos mange naboer rundt oss. De som føler seg plaget må gjerne jage dem vekk fra tomta si. Enig i at ei bøtte med vann er i overkant brutalt nå i vintersesongen, men det går fint an å skremme katter på andre måter.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:33.