|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fjellpiper
|
![]() Likestilling? Tårnfrid eller muffinsblogging?Litt vanskelig å finne en passende overskrift. Jeg har lyst til å dra opp en diskusjon om rammene og drømmene for kvinner og menns hverdagsliv Litt i lys av tidligere tråder og bloggdiskusjoner om bl.a. deltidsarbeidende mødre, økonomisk likestilling i parforhold og ikke minst "Tårnfrid-idealet". Jeg har inntrykk av at mange forholder seg til Tårnfrid-karakteren både som en slags ekstremvariant av hvilke drømmer de egentlig har/hadde for seg selv, og som et skrekkbilde av hvor galt det kan gå når kvinner skal ha både karriere og være mor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
heimføing
|
![]() Sv: Likestilling? Tårnfrid eller muffinsblogging?Jeg skulle ønske jeg var mer karrierekvinne enn jeg faktisk er, for øyeblikket. Det er enda lang, lang vei til Tårnfrid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Off the map.
|
![]() Sv: Likestilling? Tårnfrid eller muffinsblogging?Jeg ligger veldig midt mellom tårnfrid og muffinsbloggeren. Jeg vet ikke hvilken variant som høres verst ut for meg.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Likestilling? Tårnfrid eller muffinsblogging?Hverken et liv som hjemmeværende eller "gift med jobben" appellerer. Det er to ytterpunkter som de fleste, både menn og kvinner befinner seg imellom på en skala. Jeg og mannen befinner oss på samme sted og ville ideelt sett jobbet 80 %, noe som ikke går av økonomiske hensyn. Rent jobbmessig har jeg ambisjoner og drømmer om en karriere hvor jeg får utrettet ting jeg synes er bra og viktig. Jeg drømmer derimot ikke om en jobb i det private karriere-, makt og pengejaget.
![]() |
#5 |
Pauset
|
![]() Sv: Likestilling? Tårnfrid eller muffinsblogging?Jeg kan bare snakke for meg selv... men jeg tror ikke jeg hadde vært så oppsatt på å komme meg et sted hvor jeg kan tjene nok til å bo bra i Oslo, med mindre vi bodde i svinedyre Oslo. Jeg har flere ganger tenkt på muligheten til å flytte til em kommune som er billigere å bo i, men da mister vi hele nettverket vårt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Likestilling? Tårnfrid eller muffinsblogging?Jeg mener fortsatt at "noe er galt" når mange damer med små barn og 100 % jobb knekker sammen i ullne sykemeldinger som skyldes utbrenthet, depresjonsfølelse som følge av høyt press og generell mistrivsel med tilværelsen.
![]() |
#7 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Likestilling? Tårnfrid eller muffinsblogging?Jeg mistenker at fler kvinner ville klart å jobbe fullt, dersom husarbeidet ble fordelt likere. Eventuelt at mennene slapp til mer hjemme, det er vel ikke alle som synes det er så lett å gi fra seg ansvaret og kontrollen.
![]() |
#8 |
Pauset
|
![]() Sv: Likestilling? Tårnfrid eller muffinsblogging?
Kan det være at følelsen "jeg gjør alt husarbeidet, han ingenting", er noe som gjør en mer sliten? Kan det være følelsen av å måtte ha et perfekt hjem og perfekt liv, som gjør en sliten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
villende
|
![]() Sv: Likestilling? Tårnfrid eller muffinsblogging?Jeg trodde nok at jeg skulle være mye mer Tårnfrid da jeg var i 20-årene, men det var rett og slett fordi jeg ikke visste bedre. Jeg innså rett og slett ikke hvor stort behov jeg kom til å ha for å bruke mye tid sammen med barna mine. Mannen, derimot, uttykte helt klart at han skulle gjøre seg ferdig med karriereklatringen før barna kom slik at han fikk tid til å være pappa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Likestilling? Tårnfrid eller muffinsblogging?Jeg tror mange vil få bedre helse av å vaske litt mindre, eller ihvertfall å tenke litt mindre på hvor reint og ryddig det burde være.
![]() |
#11 |
villende
|
Alternativt finner en partner som anser det å rydde å vaske som terapi og avslapning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Likestilling? Tårnfrid eller muffinsblogging?Så forresten en artikkel som refererte en undersøkelse om husarbeid. Et av funnene var at der mannen tok en større del av husarbeidet hadde parene mer sex. Det burde vel motivere noen og enhver?
![]() |
#13 |
har tatt seg sammen
|
Det er dessverre litt for seint, både for mannen og meg. Men han skal ha for at jeg virkelig merker det når han er borte fra familien.
![]() |
#14 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Likestilling? Tårnfrid eller muffinsblogging?Tårnfrid kommer jeg aldri til å bli, til det er jeg alt for arbeidssky. Og siden jeg skyr kjøkkenet også, så blir det lite muffinsblogging.
![]() |
#15 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Likestilling? Tårnfrid eller muffinsblogging?Jeg er mer muffinsblogger en karrierekvinne. Rett og slett fordi jeg liker bedre å bake enn å være lærer. Ikke liker jeg husarbeid heller, så jeg har selvsagt valgt meg en mann som jeg gjør sin del og mer til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Likestilling? Tårnfrid eller muffinsblogging?Som ungjente ble jeg oppfattet som rødstrømpe; en som var opptatt av at kvinner og menn skulle ha like rettigheter, og gjerne diskuterte det høylytt. Jeg valgte en utdanning langt fra kvinnetradisjonelle utdanninger. Vel, virkeligheten innhentet meg, om man kan si det sånn. Jeg ble (uplanlagt) gravid før jeg rakk å komme meg ut i arbeidslivet. Dermed fikk mannen et forsprang i karrieren sin. Jeg endt opp med å være hjemme til jenta var 2 - og kom meg ut i yrkeslivet da.
![]() |
#18 |
Impulsiv innimellom
|
![]() Sv: Likestilling? Tårnfrid eller muffinsblogging?Jeg liker å ha tid sammen med ungene, liker tid til meg selv, liker å ha middag i god tid før ungene skal på diverse treninger, jeg liker tid i hverdagen.
![]() |
#19 |
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Likestilling? Tårnfrid eller muffinsblogging?Jeg har slitt veldig med å føle meg dratt mellom ønsket om å ha jobb og egen inntekt, og ønsket om å ta meg litt ekstra av barna mine.
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Likestilling? Tårnfrid eller muffinsblogging?Jeg og mannen jobber begge 100 prosent og jobbene våre krever ca lik mye. Jeg ser at situasjonen vi er i idag gjør det litt vanskelig å gjøre den karrieren jeg egentlig ønsket, men det er ikke mangel på likestilling som gjør det. Jeg trives med å jobbe og synes egentlig at den vanskeligste overgangen da vi fikk barn var at jeg ikke lenger kunne "gi jernet" på jobb når jeg følte behov for det. Når jeg får barn som blir større så kommer jeg nok til søke meg tilbake til den sektoren jeg begynte i. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|