|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
Se resultatene: Hadde du dratt i spaken? | |||
Jeg hadde nok dratt i spaken uten å være stresset, TV-folkene vet nok hva de gjør |
![]() ![]() ![]() ![]() |
2 | 1,40% |
Jeg tror jeg hadde avbrutt med det samme forsøkspersonen sa nei |
98 | 68,53% |
Jeg hadde dratt i spaken og jukset med å si det riktige svaret ekstra høyt |
1 | 0,70% |
Jeg hadde dratt i spaken, jeg hadde hele tiden tenkt at det bare var tull |
9 | 6,29% |
Jeg hadde dratt i spaken, men jeg hadde ikke likt det |
2 | 1,40% |
Jeg aner ikke hva jeg hadde gjort |
31 | 21,68% |
Deltakere: 143. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Er du ulydig?
Seriøst? Du hevder å være 100 % sikker på at du aldri ville kunnet skade et annet menneske i et forsøk, men du er villig med et glis til å drepe noen ved et tastetrykk når det er noen du ikke liker?! |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Borte
|
![]() Sv: Er du ulydig?Er ikke disse undersøkelsene allment kjente? Det virker som om det er mange som ikke har hørt om Milgrams eksperiment. Jeg trodde det var pensum i videregående. Jeg har iallefall lært om dette på skolen.
![]() |
#83 |
Mmm, skeptisk
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Grunnfag psykologi. Husker ikke om jeg kunne noe om dette før da.
![]() |
#84 |
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg hadde ikke hørt om det før jeg tok grunnfag i psykologi.
![]() |
#85 |
Bedreviter
|
Å for å svare på spørsmålet: nei. Jeg dreper ikke med overlegg. Jeg skal ikke hevde at jeg ikke kunne drept i selvforsvar, men som en bevisst handling, nei. Målet helliger aldri middelet når det gjelder drap. Jeg hadde ikke drept Saddam. Heller ikke Hitler. Selv gymlæreren min på ungdomsskolen skulle fått gå i fred. Under sterk tvil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Er du ulydig?Jeg hadde aldri hørt om dette før... Jeg fant disse på you tube nå.. gu kor skummelt.. (Kilde: youtube.com) (Kilde: youtube.com) (Kilde: youtube.com)
![]() |
#87 |
Mmm, skeptisk
Jeg veit ikke. Med alt jeg vet i dag om holocaust, så kan det pinadø hende jeg hadde trykka på knappen i '39 for å ta livet av Hitler. Men dette blir jo ekstremt teoretisk og egentlig ganske meningsløst.
![]() |
#88 |
Bedreviter
|
Men det du vet i dag hadde du ikke visst i 1939, og du kan heller ikke vite sikkert at Hitlers bortgang hadde hatt noen signifikant effekt på de historiske hendelsene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() |
#90 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Er du ulydig?Jeg er sterkt imot dødsstraff og hadde ikke drept noen med overlegg uansett hva de hadde gjort. Dog er det mulig at jeg hadde drept i selvforsvar, men det er en helt annen sak.
![]() |
![]() |
#91 |
Sviiisj!!
|
Nei, det er klart man ikke kan det. Men det kan altså være en medvirkende faktor. Ikke dermed sagt at man skal unnskylde alle nazister og tyskere for hva de gjorde under krigen. Men lære av det, og være på vakt mot at vi kan bli slik selv. "Vi må aldri glemme" sies det om krigen. Man glemmer fort.
![]() |
#92 |
Leser
|
Generelt sett er dette med å gjøre grusomme ting mot andre, noe som kan forsvares ovenfor en selv ved å feks demonisere de andre. Dette gjøres jo også i "småskala" når voldtektsoffer "får som fortjent, når de var ute og valset om natta i miniskjørt". Det må dannes en markant grense mellom dem og oss.
![]() |
#93 |
Mmm, skeptisk
Dette er litt komplisert fordi det viser seg at det gjennom historien faktisk er veldig vanskelig å få soldater til å drepe "fienden". Det er egentlig bare i de siste par tiårene at militærvesenet har blitt skikkelig flink på å lære folk til å ta liv, og det er _mange_ som sliter veldig tungt psykologisk etter noe slikt. Det er flere amerikanske veteraner som har begått selvmord etter vietnamkrigen, enn det var soldater som ble drept i kamp.
![]() |
#94 |
Leser
|
Vietnamkrigen var spesiell fordi at det ikke var støtte til krigen hos "folk flest" (en helt annen situasjon enn i 2.verdenskrig for eksempel) og de som tjenestegjorde i Vietnam ble jo dårlig behandlet da de kom hjem. Så det var vel ikke bare traumer etter krigshandlingene. Selve krigsføringen betyr også mye for traumer i ettertid. Krigsseilerene er jo et typisk eksempel på en gruppe som har fått traumer i ettertid uten at de selv har deltatt i krigshandlinger.
![]() |
#95 |
Travelt opptatt
|
Jeg tror du kan sette veldig mye på kontoen for "bare litt til". Som f.eks. de bildene fra Irak. Det begynte sikkert relativt uskyldig, litt tøys oss soldater i mellom, og så ble grensen for hva som er uskyldig stadig hevet.
![]() |
#96 |
Prettiest mess ever seen
|
Åh! Åh! Making History av Stephen Fry, en fantastisk bok om akkurat dette. Anbefales på det sterkeste. NB! Spoilers i linken.
![]() |
#98 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Er du ulydig?Hvis du liker surrealistisk, humoristisk og elegant skrevet alternativvirkelighet, kommer du til å elske den, Divine.
![]() |
#99 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
(Kilde: youtube.com) (Kilde: youtube.com) |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Med nebb og klør
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
![]() ![]() |
![]() Sv: Er du ulydig?For en interessant tråd! Jeg tror nok jeg må fordøye den mens jeg går meg en kveldstur med hunden i kveld.. Aner ikke hva jeg ville gjort, er enig med SP og Teofelia - jeg har respekt for autoriteter, men får meg ikke til å ta livet av insekter en gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|