Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Legemiddelregning

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-10, 00:55   #21
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legemiddelregning

Tja.... Som en som har undervist sykepleiere og vernepleiere i dette faget, kan jeg ikke si annet enn at dette er flinke studenter som virkelig ØNSKER å lære. Sjelden jeg ble pepret med så mange spørsmål og vinklinger som under forelesningene i medikamentregning/legemiddellære.

Når det er sagt, så merket jeg også ganske kjapt at bare fordi dette faget nærmest er opplest og vedtatt som skummelt og umulig, ble de enkleste regneoppgaver fort frykelig vanskelig. Hadde jeg snakket om kiloprisen på epler derimot, eller %vis avslag i forbindelse med klespriser e.l., tror jeg ikke dette hadde føltes så vanskelig.

5 mg i 100 ml = 5000 mcg i 100 ml = 50 mcg i 1 ml

100 % = 1 mg/ml = 1000 mcg/ml,

50 mcg/1000mcg = 5/100 = 5 %

Gammel 17-11-10, 18:34   #22
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

5 mg i 100 ml = 5000 mcg i 100 ml = 50 mcg i 1 ml

100 % = 1 mg/ml = 1000 mcg/ml,

50 mcg/1000mcg = 5/100 = 5 %

Øh, stemmer dette? I såfall må jeg gjøre oppgaven på nytt.

Vi har nemlig fått beskjed om at formelen er 1% = 10 mg/ml
(Kilde: Notevarp og Reinertsen, Legemiddelregning)

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 18:46   #23
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er ikke 100% 1g/ml?

Gammel 17-11-10, 18:51   #24
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg må virkelig holde meg unna slike innlegg.
Jeg har nok angst for legemiddelregninga som det er

Robyn: 1% = 10mg/ml. Det er jeg ihvertfall ganske sikker på.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 18:56   #25
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Er ikke 100% 1g/ml?

Joda, det stemmer.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 18:58   #26
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Er ikke 100% 1g/ml?

1 % = 10 mg/ml
Ganger man 10 mg/ml med 100 for å få 100% får vi 1000 mg/ml.
Siden det er 1000 mg/g regner jeg da med at vi er enige?

-Pippi
Gammel 17-11-10, 18:58   #27
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker aldri prosenter når jeg regner med medikamenter bortsett fra glukoseløsningene (det er egentlig et utrolig forvirrende mål, snakker man om mål eller vekt på et vis), men der er glukose 5%=50mg/ml, 25% er 250mg/ml.

Når det gjelder vekt av vann, veier 1L 1kg (=1000g) og 1ml 1g. 1g=1000mg, ergo er 100% 1000mg/ml og 1%10mg/ml.

Gammel 17-11-10, 18:59   #28
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Når skal dere ha eksamen Robyn?

Og finnes det flere oppgaver på nettet enn de som er linket til fra HiO sine sider?

Gammel 17-11-10, 19:01   #29
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

Jeg kan aldri tenke meg at vi kommer til å regne om styrke til prosent når vi kommer ut i jobb, men det er vel for at vi skal forstå logikken i det at vi må regne disse oppgavene nå.

-Pippi
Gammel 17-11-10, 19:01   #30
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Og hvis det er noe trøst, kan jeg komme fullstendig bakpå ei vakt hvis jeg får servert ei flaske med et halvveis ukjent medikament dosert i % på et språk jeg ikke kjenner, og jeg skal regne om dosen på medikamentet vi brukte å ha inntil forrige uke, men som hadde en helt annen konsentrasjon. Det er ikke noe hokus-pokus, men man må på et vis treffe blink på første forsøk. Og det burde være forbudt for sykehusavdelinger å importere medikamenter uten å sørge for oversettelse av teksten på flaska til et språk vakthavende forstår, helst også lage en brukbar doseringstabell.

Gammel 17-11-10, 19:02   #31
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Når skal dere ha eksamen Robyn?

Og finnes det flere oppgaver på nettet enn de som er linket til fra HiO sine sider?

Tror det er 13. januar om jeg ikke husker helt feil, i januar i allefall.
Skal du ha den før jul eller etter jul? Vet 1A skal ha den nå før jul siden de går ut i praksis etter jul.

-Pippi
Gammel 17-11-10, 19:04   #32
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Standard

Rett over jul.
Vi er i praksis nå.

Gammel 17-11-10, 19:05   #33
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og det burde være forbudt for sykehusavdelinger å importere medikamenter uten å sørge for oversettelse av teksten på flaska til et språk vakthavende forstår, helst også lage en brukbar doseringstabell.

What? Har dere legemidler som er merket med fremmede språk?

Kan du gå inn i SPCen og sjekke om det er en doseringstabell der?

Gammel 17-11-10, 19:07   #34
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

What? Har dere legemidler som er merket med fremmede språk?

Kan du gå inn i SPCen og sjekke om det er en doseringstabell der?

Ja, vi har flere medikamenter som ikke har norsk tekst. *barneavdeling*. Flere av dem kjenner vi jo etterhvert godt så det ikke er noe problem, ulempen er når det plutselig kommer et nytt.

Jeg finner det som regel ut ved å gå inn på sidene til produsenten. De har ganske ofte dokumentasjon på et språk jeg forstår. Og når jeg så har funnet ut hvordan medikamentet forholder seg mhp virkestoff i forhold til det vi normalt bruker og har dobbeltsjekket styrken på blandingen, tør jeg begynne å regne.

Gammel 17-11-10, 19:11   #35
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Standard

Ja, vi har flere medikamenter som ikke har norsk tekst. *barneavdeling*. Flere av dem kjenner vi jo etterhvert godt så det ikke er noe problem, ulempen er når det plutselig kommer et nytt.

Jeg finner det som regel ut ved å gå inn på sidene til produsenten. De har ganske ofte dokumentasjon på et språk jeg forstår. Og når jeg så har funnet ut hvordan medikamentet forholder seg mhp virkestoff i forhold til det vi normalt bruker og har dobbeltsjekket styrken på blandingen, tør jeg begynne å regne.

Jøje meg. Godkjenningsfritak da, ikke sant? Enig med deg i at de burde importere noe som er merket på et forståelig språk.

Og det burde være forbudt for sykehusavdelinger å importere medikamenter uten å sørge for oversettelse av teksten på flaska til et språk vakthavende forstår, helst også lage en brukbar doseringstabell.

Gammel 17-11-10, 21:50   #36
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Prosentregningen skjønner jeg er forvirrende. første del av oppgaven er noe annet.

utenlandsk medisin uten oversatte papirer, den er jo rent ekkel.
(Ja, har fått med meg medisin hjem fra apoteket med vedlegg på italiensk. Dog, styrken var fint oppgitt med mg/ml som jeg lett så var det samme som den norske, og apoteket hadde dobbeltjekka at 2mg/5ml ble det samme som 0,4mg/ml, så doseringen var i det minste ikke skummel da.)

Skjønner at Katta synes dette er ekkelt. Det er jo en langt mer skremmende problemstilling hun står ovenfor, og mer komplisert enn hva oppgaveteksten HI spørr om er. Det burde vært obligatorisk med en norsk, eller minimum engelsk, tekst til medisiner dere må forholde dere til!

Gammel 17-11-10, 22:01   #37
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Prosentregningen skjønner jeg er forvirrende. første del av oppgaven er noe annet.

utenlandsk medisin uten oversatte papirer, den er jo rent ekkel.
(Ja, har fått med meg medisin hjem fra apoteket med vedlegg på italiensk. Dog, styrken var fint oppgitt med mg/ml som jeg lett så var det samme som den norske, og apoteket hadde dobbeltjekka at 2mg/5ml ble det samme som 0,4mg/ml, så doseringen var i det minste ikke skummel da.)

Skjønner at Katta synes dette er ekkelt. Det er jo en langt mer skremmende problemstilling hun står ovenfor, og mer komplisert enn hva oppgaveteksten HI spørr om er. Det burde vært obligatorisk med en norsk, eller minimum engelsk, tekst til medisiner dere må forholde dere til!

Det går fint altså, det er ingen grunn til å føle seg utrygg på disse medikamentene, og vi er vant til å håndtere det da vi er helt avhengige av importerte legemidler. Det bare tar så skrekkelig lang tid hver gang.

Gammel 17-11-10, 22:20   #38
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Okey, nå er jeg seriøst redd for å havne på sykehus, kjenner jeg.

Gammel 17-11-10, 22:29   #39
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Okey, nå er jeg seriøst redd for å havne på sykehus, kjenner jeg.

Fordi leger må regne ut konsentrasjoner? Næh, det er ikke noe vanskelig, men tenk på alt hva siv.ingeniører har beregnet som vi må stole på at de kan, fly og broer og alt sånn, og så tenker vi på at de brukte all tiden sin på Samfundet og var i bakrus halvparten av tiden! Hm? Hm?

Gammel 17-11-10, 22:36   #40
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Nei, jeg er ikke redd for å komme på sykehus. Så lenge de som trenger det lærer å regne fra x/100 til y/1 uten å spørre på forum

Jeg bare vet at jeg pleier trøste meg med en ting når jeg sliter på jobb. Jeg er ikke lege. Jeg jobber med tall, men det er bare tall. Dersom jeg gjør feil, så kan jeg bare føre tallene tilbake, og prøve på nytt. Ingen dør. Godt for meg. (som senest i dag korrigerte en feil jeg korrigerte på mandag...)

Jeg velger å stole på at de som har en jobb som innebærer ansvar for liv og helse for meg og de jeg er glad i, klarer regne ut hvor mye medisin vi trenger. Og at de som bygger broer har regna rett der også...

(Dog kunne enkelte av de legene hatt godt av en time i kommunikasjon... Sånn at man slapp bruke google for å tolke prøveresultatene de sender i posten...)

Emneord
legemiddelregning

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:06.