Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Muslimsk rasisme i Norge

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-10, 16:13   #21
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Muslimsk rasisme i Norge

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men altså - ved å godta en fullstendig annerledeshet fra andre folkegrupper - begår vi ikke da en overbærende form for rasisme selv? Ved å akseptere at de bryter normer for minsteoppførsel fordi de har annen religion eller hudfarge så aksepterer vi jo annerledesbehandling.

Og i den ytterste konsekvens så deltar vi da i å få FrP opp på 25 % oppslutning fordi folk på et eller annet punkt blir lei og ikke lenger godtar at man ikke tar tak i problemområder på samme måte når adferdseieren er fremmedkulturell.

Jeg tror man bør ha samme krav til oppførsel fra innvandrere som fra tradisjonelle norskkulturelle.

(Milde - det er vrient å skrive sånne innlegg uten å snuble i puk-uttrykk. )

Det er jeg helt enig med deg i Smilefjes. Men samtidig tror skolen og det norske samfunnet kan jobbe livet av seg for å prøve å få endret slike holdninger, men det er vanskelig. Vi bør ikke gi opp, men jeg tror vi må tenke andre innfallsvinkler for å nå inn.

En måte å nå inn på er at mennesker fra disse miljøene som er bedre integrert jobber med holdninger i miljøene og at de er med i den offentlige debatten i media. Abid Raja som er venstre politiker er en person som blant annet kan påvirke. Det er også flere andre sterke personer.

En annen ting jeg tror er viktig er å få en imamskole i Norge der muslimer som har vokst opp i Norge får opplæring. Det er bedre enn at de reiser til fundamentalistiske miljø og får utdanningen sin der, der de fordømmer våre verdier. Det har vist seg at imamer som kommer fra f.eks. Iran er med på å bygge opp hatet mot oss vestlige. Det er ikke vi tjent med. Det er viktig at imamer kjenner sine medlemmers "verden".

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 16:16   #22
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Abid Raja som er venstre politiker er en person som blant annet kan påvirke. Det er også flere andre sterke personer.

Abid Raja er jo et glansbilde av en norsk-pakistaner. Et utrolig bra forbilde. Da han stilte opp på Wipeout uten å kunne svømme, for deretter begynnne på svømmekurs, så fikk jeg virkelig sansen for fyren. Et bra signal å sende etter at det druknet altfor mange minoritetsbarn i sommer.

Han bor også et sted hvor det er majoritet av etnisk norske, og han tar bussen som alle osv. Det er ikke alltid jeg er enig i det han sier, rent politisk. Men fyren er bra!

Måtte bare si det...

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 16:20   #23
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Helt enig med deg Joika.

Jeg tenker ikke politikk, men mennesket. Han står "støtt" og ser hvor viktig det er for hans barn at de som foreldre er gode rollemodeller i forhold til integrering. Han har også en positiv måte å være på slik at han lett får kontakt i ulike miljøer, tror jeg.

Mennesker som streber mot samfunnet deres barn skal leve i lager vanskeligheter for barna sine. Det er vanskelig å bli "vinnere" i et samfunn man tar avstand fra. Om dere forstår meg riktig Nå tenker jeg både i forhold til religion, men også i andre sammenhenger.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 16:44   #24
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men altså - ved å godta en fullstendig annerledeshet fra andre folkegrupper - begår vi ikke da en overbærende form for rasisme selv? Ved å akseptere at de bryter normer for minsteoppførsel fordi de har annen religion eller hudfarge så aksepterer vi jo annerledesbehandling.

Jo, jeg mener det, og jeg tror mange drar frem en misforstått form for respekt for diverse "annerledesheter" som fører til at man forstår og aksepterer normalt helt uakseptable handlinger. Jeg synes det å ikke stille krav til folk er respektløst, og til dels rasistisk, hvis vi først skal bruke den betegnelsen. "Rasistisk" dersom vi behandler folk med annen hudfarge som om de ikke tåler å bli behandlet som alle andre.

Mobbing, rasisme og generelt dårlig folkeskikk trenger ikke knyttes til kultur bare fordi det er fremmedkulturelle unger som driver med det. Det kan håndteres på akkurat samme måte som man ville håndtert det med norskkulturelle unger. Jeg mener ikke at man ikke skal diskutere integrering, men jeg tror det i mange tilfeller blir feil å hive seg på den store innvandrings-/kultur-/integreringsdebatten dersom det er problemer på individnivå, bare fordi noen av de involverte har annen kulturell bakgrunn. Årsaken ligger ikke alltid der.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 16:50   #25
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olive Oyl, her.

Mobbing, rasisme og generelt dårlig folkeskikk trenger ikke knyttes til kultur bare fordi det er fremmedkulturelle unger som driver med det. Det kan håndteres på akkurat samme måte som man ville håndtert det med norskkulturelle unger. Jeg mener ikke at man ikke skal diskutere integrering, men jeg tror det i mange tilfeller blir feil å hive seg på den store innvandrings-/kultur-/integreringsdebatten dersom det er problemer på individnivå, bare fordi noen av de involverte har annen kulturell bakgrunn. Årsaken ligger ikke alltid der.

Du sa det jeg har tenkt, men ikke klarte skrive ned uten at det hørtes ut som om jeg mener mobbing er ok. Det er aldri ok, men jeg syntes man er litt kjapp med å trekke konklusjoner om menneskegrupper, mens problemet kan være lokalt/individuelt.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:40.