Sv: Muslimsk rasisme i Norge
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Men altså - ved å godta en fullstendig annerledeshet fra andre folkegrupper - begår vi ikke da en overbærende form for rasisme selv? Ved å akseptere at de bryter normer for minsteoppførsel fordi de har annen religion eller hudfarge så aksepterer vi jo annerledesbehandling.
Jo, jeg mener det, og jeg tror mange drar frem en misforstått form for respekt for diverse "annerledesheter" som fører til at man forstår og aksepterer normalt helt uakseptable handlinger. Jeg synes det å ikke stille krav til folk er respektløst, og til dels rasistisk, hvis vi først skal bruke den betegnelsen. "Rasistisk" dersom vi behandler folk med annen hudfarge som om de ikke tåler å bli behandlet som alle andre.
Mobbing, rasisme og generelt dårlig folkeskikk trenger ikke knyttes til kultur bare fordi det er fremmedkulturelle unger som driver med det. Det kan håndteres på akkurat samme måte som man ville håndtert det med norskkulturelle unger. Jeg mener ikke at man ikke skal diskutere integrering, men jeg tror det i mange tilfeller blir feil å hive seg på den store innvandrings-/kultur-/integreringsdebatten dersom det er problemer på individnivå, bare fordi noen av de involverte har annen kulturell bakgrunn. Årsaken ligger ikke alltid der.
|