Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Gode fargeblyanter

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-10, 12:39   #1
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Gode fargeblyanter

Frøkna i huset skal bli designer *joda, tidlig krøkes* hun sitter og tegner HELE tiden og ønsker seg derfor tegnesaker til jul. Noen som har tips om gode fargeblyanter i skikkelig kvalitet? Hun nevnte noe om "hardhet" på blyantene?
*mor er fullstendig blånn på dette området*

Mulig jeg må i en kunstbutikk? Eller hvor kjøper man sånt?

Gammel 17-11-10, 12:49   #2
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode fargeblyanter

Hvor gammel er hun da?

Åtteåringen her har hatt de tykke Lyra-fargene i årevis. Vi bytter dem ut innimellom og man får kjøpt løse til 15,- pr stk. De er ikke de aller dyreste, men de har vært gode og hun har tegnet veldig mye. Vi kjøper dem på Norli.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 12:51   #3
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Lyra

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 12:52   #4
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Hvor gammel er hun da?

Åtteåringen her har hatt de tykke Lyra-fargene i årevis. Vi bytter dem ut innimellom og man får kjøpt løse til 15,- pr stk. De er ikke de aller dyreste, men de har vært gode og hun har tegnet veldig mye. Vi kjøper dem på Norli.

Hun er 11 år, og hun behandler tingene sine pent, så jeg ser for meg at hun får ett litt skikkelig skrin av noe slag - det fortjener hun. Hun er veldig kresen på blyanter så jeg ser for meg at jeg må på en "tegne" butikk?

Gammel 17-11-10, 12:54   #5
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Hun er 11 år, og hun behandler tingene sine pent, så jeg ser for meg at hun får ett litt skikkelig skrin av noe slag - det fortjener hun. Hun er veldig kresen på blyanter så jeg ser for meg at jeg må på en "tegne" butikk?

Det høres lurt ut å sjekke en fagbutikk da, ja. Når er så stor så må en vel kunne tenke at dette er en veldig stor hobby hos henne.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 12:54   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lyra sine er virkelig gode, og de er trekantet for godt grep. Knotten fikk noen til skolestart, og så har han arvet noen av mine.
I og med at de er så tykke knekker de ikke så lett, og de er jo en stor fordel.

Gammel 17-11-10, 12:55   #7
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med Panduro?
http://www.pandurohobby.no/pan/IboxS...*SL&VG3=203035

Gammel 17-11-10, 12:56   #8
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Faber Castell går vel for å være gode blyanter

Gammel 17-11-10, 12:57   #9
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Disse har guttungen ikke som akvarell men som vanlige farger og det er de beste fargene jeg noensinne har kjøpt og ABS virker utmerket ikke en eneste tupp har brukket.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 12:58   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trippel-/kvadruppelsignerer Lyra, subsisiært å gå på en kunstbutikk og be om tips. Ulike blyanter til ulikt bruk, tenker jeg, så det kan vel være greit å kjøpe et knippe hver av et par ulike sorter?

Gammel 17-11-10, 12:59   #11
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Lyra har veldig gode blyanter om man er ute etter den tykke varianten.

Faber-Castell har jeg god erfaring med fra eget bruk.

Det handler mye om hardhet på blyet, ja. Hardt = nesten ingen farge. Lyra har mykt bly og avgir mye farge ved lite trykk. Kjøper du billigblyanter på Nille vil du nok merke at blyet er mye hardere enn på de litt dyrere blyantene.

Gammel 17-11-10, 13:05   #12
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er et superprofft blyantsett:

Fant det her til 400,-. I linken står det om de forskjellige delene og hva det er. Men ellers kan man godt kjøpe blyanter enkeltvis. Til en nybegynner er det best med en skikkelig bløt (de er merket med B, jo høyere tall jo bløtere er de), en skikkelig hard (de er merket med H, jo høyere tall jo hardere er det) og en midt på treet i hardhet, altså en "vanlig skriveblyant" (merket HB).

Gammel 17-11-10, 13:10   #13
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Ahh - takk for link og svar!

Har tittet litt på www.kunstnerutstyr.no og ser de har endel sett der også. Hun bruker KUN Faber Castell gråblyanter på skolen, og de også koster en liten formue, så det er julekalenderfyll... Hun går på kulturskole med kunst og tegnefag, men der er det litt forskjellig tegneutstyr. Tror det er lurt å kjøpe litt forskjellige typer ser jeg - for hun bruker litt forskjellige teknikker. *må lete litt og forhøre meg litt rundt*

Gammel 17-11-10, 13:17   #14
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ikke ha kjøpt en mix. Grunnen til dette er at på maling så kan du blande deg frem til farger du ikke har, men hvis du feks tegner med pastellkritt, så blir det veldig vanskelig å "lage nye farger", så av den grunn ville jeg heller ha kjøpt et større sett innenfor en teknikk. (Men det er jo en smaksak, kommer an på hva man liker å lage, kan være greit å teste ut ting. )

Gammel 17-11-10, 13:18   #15
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Faber castell er jo veldig gode, ellers har jeg noen veldig bra akvarellfargestifter oppe... de kostet en liten formue i sin tid, men er verdt det. Og jeg har fått misunnelige blikk på dem, så jeg antar de er bra. *sjekker*

Staedtler heter de. Og så trenger hun sikkert gråblyantsett med ulike hardhetsgrader også hvis hun ikke har det, det er et must om man skal tegne.

Gammel 17-11-10, 13:19   #16
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg ville ikke ha kjøpt en mix. Grunnen til dette er at på maling så kan du blande deg frem til farger du ikke har, men hvis du feks tegner med pastellkritt, så blir det veldig vanskelig å "lage nye farger", så av den grunn ville jeg heller ha kjøpt et større sett innenfor en teknikk. (Men det er jo en smaksak, kommer an på hva man liker å lage, kan være greit å teste ut ting. )

Ok.. Stort sett it is - takk for svar. *uvitende mor som bruker kulepenn*

Gammel 17-11-10, 13:21   #17
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg er enig i at Faber Castell er gode blyanter. Selv har jeg brukt mye Derwent blyanter og fargeblyanter også, og liker de veldig godt.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 13:25   #18
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Jeg er enig i at Faber Castell er gode blyanter. Selv har jeg brukt mye Derwent blyanter og fargeblyanter også, og liker de veldig godt.

Ahh! Det var noe sånt jeg hadde tenkt meg: *men mor og datter har forskjellige oppfatning om at emballasjen må være fin også* Det ser jo litt "proft" ut da med en sånn fin kasse?

Gammel 17-11-10, 13:26   #19
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Eller! Denne var lekker!

Gammel 17-11-10, 13:28   #20
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det er tegneblyanter hun ønsker seg hadde jeg gått for en fargemix fra Faber Castell, kjøp på kunstbutikk, så får du den riktige kvaliteten. Blyanter i forskjellig hardhetsgrad, det settet him viser er veldig bra. En blokk med tegnepapir i god kvalitet, og en knettgummi.

Ellers hadde sikkert en pakke pastellkritt vært stas, og kullstifter, sånt er ikke så dyrt. Da trenger man fikserspray også, forresten.

Og staffeli!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:35.