Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-10, 00:04   #10
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg skulle ønske NAV var forbeholdt ordentlig syke, slike som HI her. Jeg mener ikke at man trenger å være dødssyk for å få hjelp av NAV, men Norge i dag har utviklet seg til et krav-samfunn uten like. Alle har krav og rett på penger fra NAV, om man har valgt feil utdanning, frivillig sagt opp jobben sin, eller hva det måtte være. En ordning der kronikere, alvorlig syke og folk i virkelig økonomisk uføre gikk foran i køen og fikk penger det gikk an å leve av, hadde vært ideell. Så får heller vi andre klare oss som best vi kan, for det gjør vi jo.

Hæ? Det er da ingen som får attføring fra NAV bare for å ha valgt feil jobb? Tror du virkelig det?

Det som ofte skjer er at folk først blir syke. Kanskje av jobben. Så, etterhvert endrer det seg. De er fortsatt yrkesufør (altså arbeidsufør i forhold til yrket sitt), men begynner å bli arbeidsføre igjen. Og da hender det NAV kommer inn med attføring for et tiltak slik at arbeidsuførheten kan brukes på en måte som helsa tåler. Denne ordningen er et kortvarig grep som kan gi kanskje 20 yrkesaktive år til, fremfor at folk ramler ut av yrkeslivet helt. Spesielt når det er kroppen som streiker så er det lite muligheter som ufaglært. Derfor har vi som samfunn bestemt at det er en lur ting å heller støtte folk i inntil 3 år mens de skaffer kompetanse som igjen gjør arbeidslivet tilgjengelig, fremfor å skape kroniske sosialklienter.

Folk som benytter seg av de mulighetene ser ikke jeg på som "krav, krav, krav"-innstilte folk. Heller synes jeg de bruker de virkemidlene som er tilgjengelig for å komme ut av en mottakerrolle. Om noe, så stiller de vel mest krav til seg selv. "Ok, så kan jeg ikke være snekker mer, men med litt ekstra utdanning så kan jeg bli lærer på snekkerlinja". Eller "Ok, så kan jeg ikke jobbe i barnehage mer, men med utdanning kan jeg bli spesialpedagog". osv.

Det må da være vinn-vinn.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
arbeidsavklaringspenger, holdninger, kroniker, nav, syk, trygd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:15.