|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere
Ja, nettopp. Det er medisinske årsaker som ligger til grunn.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Mother of Dragons
|
Nei, det er faktisk mange som faller ut av yrket sitt på grunn av mistrivsel altså. Jeg tror at om man hadde stått på grensen til å bli utbrent, har begynt å få muskelsmerter og mistrives i jobben og det hadde vært mer vanlig å gå til arbeidstilsynet på grunn av dårlig arbeidsmiljø istedet for å sykemelde seg, (og at arbeidstilsynet kunne ha fungert som det burde gjøre, noe som det ikke helt gjør i dag) så hadde vi hatt mange færre sykemeldte på grunn av muskelsmerter i hvert fall.
![]() |
#3 |
weird
Jeg snakker om sykmeldinger. Mistrivsel i jobben er vel ikke en sykmeldingsårsak? Like lite som graviditet i seg selv er det. Det er helseplagene som følger med som man blir sykmeldt for.
Jusekspert advarer mot varsling
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Mother of Dragons
|
Somatisering av mistrivsel er en svært utbredt sykemeldingsgrunn ja. Og om man får smerter på grunn av mistrivsel så er det nå mistrivselen som er hovedproblemet. Og jeg tror virkelig at man burde ha et mer aktivt arbeidstilsyn som man kunne tilkalt ved elendig arbeidsmiljø. Og det ser man jo også, at når miljøet blir dårlig, så blir folk sykemeldt.
![]() |
#5 |
weird
Jeg tror vi snakker forbi hverandre. Jeg er jo enig i at dårlig arbeidsmiljø er sykdomsfremkallende. Jeg vil bare frem til at det er helseplagene som er sykmeldingsgrunn og ikke arbeidsmiljøet i seg selv.
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Mother of Dragons
|
Men det er jo ikke sånn det blir sagt, det er jo folk som kommer fordi de er utslitte og må hente seg inn igjen og har vondt fordi de er slitne. Jeg kan sikkert finne 50 tråder her på Foreldreportalen hvor folk forteller om hverdagen og at de er slitne eller mistrives på jobben og så blir de sykemeldt. Nå sier jeg ikke om jeg synes det er rett eller feil i alle eller noen av tilfellene altså, jeg bare påpeker at man kan bare ikke være en aktiv bruker her inne og så ikke vite at folk sykemelder på grunn av andre årsaker enn sykdom.
Enig i mye av det, at vi må på et eller annet vis få gjort noe med trivselfaktoren på arbeidsplasser, at det blir identifisert som en veldig viktig årsak til sykemeldinger og ikke minst, uansett om man blir så dårlig av miljøet at man blir sykemeldt eller ei, at man kan få varslet om dårlig arbeidsmiljø før det går så langt at man "må" somatisere for å komme seg unna. For sånn er det med kropp og psyke, har man det fælt psykisk så gjør kroppen det som skal for å beskytte en, og om man blir psykisk dårlig av et miljø, så sørger kroppen for at man ikke trenger å gå dit.
![]() |
#7 |
weird
Ja, og per i dag så gjør varsling ofte folk enda sykere, så man må gjøre noe med det også. Egentlig burde man kanskje kunne "sykmelde" arbeidsplasser. Altså tydeliggjøre behov for "behandling" av arbeidsmiljøet.
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Her tar du veldig, veldig feil, Kie. I dag er det jo til og med nærmest stuerent å bruke sykemeldinger som en aksjonsform. (les politiet) og det er svært naivt å tro at ikke sivile også benytter denne lett tilgjengelige utveien når ting går litt trått på arbeidsplassen. Jeg vet at du ikke er fan av historier fra virkeligheten som "bevis", men jeg vet om mange. Mer enn fem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Ekvilist
|
Det er sannelig sant. Jeg kunne ha droppet å plotte inn ordene innvandrer. Det som sto der var FRP nok i seg selv. Jeg synes det å bruke FRP sin logikk som et eksempel er faktumbasert (hvilke andre partier driver med jevnt nedlatende generaliserende uthengninger av svakere stilte grupper i samfunnet (uføre, trygdede, innvandrere, samer, alenemødre, homoer etc.), opplys meg gjerne!), ikke en hersketeknikk. Det er iallefall ikke intensjonen.
![]() |
#10 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg foreslår at du leser det nekete innlegget mitt en gang til, jeg har qoutet det under her. (Det var et svar på Kies innlegg om at alle syke ble mistenkeliggjort, for øvrig.)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Mother of Dragons
|
Tja, Frp har vel egentlig skiftet til at alt skal staten ordne for folk og er alltid enig i at folk har Rett og Krav til alt mulig.
![]() |
#12 |
weird
Hehe. Jeg har da omtrent oppført meg som om jeg sendte innlegg til "Det Sanne" her i tråden, så jeg skal ikke rope så høyt om historier fra virkeligheten akkurat her, kjenner jeg.
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
arbeidsavklaringspenger, holdninger, kroniker, nav, syk, trygd |
|
|