Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ble du slått som barn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-10, 14:53   #161
Maysen
Nyter et nytt liv

Maysen sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Sv: Ble du slått som barn?

Jeg blir veldig trist og lei meg på deres vegne, som har opplevd dette i barndommen

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Nei, det kan jeg ikke huske. Husarrest, derimot. Og jeg fortjente det noe så inderlig.

Signerer denne. Husarrest var den hardeste "straffen" jeg fikk i min oppvekst. Og det var jo ikke før jeg kom i tenårene at den svidde. Men jeg led nok ingen nød. Vi var/er også en mer slik "prate om det" familie. i alle fall jeg,mamma og pappa. Som jeg forøvrig har et fantastisk forhold til.

Jeg slår aldri barna, men ja....Jeg kan finne på å rope til dem når jeg blir "adrenalinsint", og har ved et par anledninger knipset dem på handa,når de har vært for flinke til å klå og ikke så flinke til å høre etter.

Gammel 15-09-10, 15:01   #162
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, en gang eller to av moren min. Det gjorde ingenting for forholdet. Det var verre med drikkingen som faren min begynte med i tenårene mine.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 18:43   #163
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det ble et par dask såvidt jeg husker. Veldig godt forhold til mine foreldre idag.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 23:29   #164
Ambivalentica
Nybegynner

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Nordland
Ambivalentica har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg fikk ris med flathanda, ble løftet opp etter hendene og dratt inn på rommet, osv. Det var likevel aldri det fysiske som var tøffest å takle, ei heller i ettertid, men den konstante engstelsen en gikk rundt med. Ydmykelsen, følelsen av å ikke strekke til, mangelnde anerkjennelse, usikkerhet og ikke-eksisterende trygghet i sitt eget hjem.. Og i ettertid erkjennelsen av å ha en mor som lot dette skje, som i tillegg har forsvart hans oppførsel med å vise til at han ble slått av sin far. En ting er i allefall sikkert - mine barn skal aldri oppleve å være redd sine egne foreldre. Respekt, ja takk. Men aldri redsel.

Forholdet til foreldrene mine er relativt bra i dag, begge har forandret seg mye. Vi har til nå ikke snakket om barndommen, men jeg vet (og gruer meg) til den samtalen jeg er nødt til å ha med dem, når det gjelder hvordan mine barn skal bli møtt av sine besteforeldre. De vil aldri slå dem i dag, men det er viktig for meg at de alltid skal føle seg trygg hos dem.

Ambivalentica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 23:49   #165
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine foreldre praktiserte klaps på baken med flathanda. Jeg opplevde det ikke som ydmykende eller noe tilsvarende, oppfattet det egentlig ikke som vold heller. Det var ikke noe som påvirket mitt forhold til dem. Men jeg husker jeg tenkte at når de kunne reagere slik mot meg, kan jeg også reagere med å slå hvis jeg blir sint på andre, eksempelvis mine småsøsken. Med andre ord ikke akkurat det de ønsket å lære bort.

Det som har såret meg mye mer enn dette, er de gangene jeg har opplevd at voksne har løyet, snakket meg rundt og manipulert for å få meg til å føye meg og gå med på noe. Det har jeg opplevd som et mye større svik og mye mer ydmykende.

Jeg har forøvrig et helt greit forhold til mine foreldre idag. Ikke veldig nært forhold til min mor, men det skyldes forskjeller i personlighet mer enn oppdragelsen.

Gammel 17-09-10, 08:47   #166
Alias
Med nebb og klør

Alias sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Ja..og det har preget forholdet vårt i dag.

Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 00:53   #167
girl77
Nybegynner

Medlem siden: Nov 2010
girl77 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Mamma gav meg en skikkelig omgang ris en gang, etter det trengte hun kun å nevne ris så var jeg snill som et lam

girl77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:56.