Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Et godt hverdagsservise

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-10, 14:16   #20
Ma Dalton
Hupp!

Ma Dalton sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Ma Dalton er litt kul
Standard

Sv: Et godt hverdagsservise

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

NB! NB! Det er normalt bestikket og ikke serviser som lager stygge, svarte striper. Det betyr som oftest at du bør bytte bestikket før du bytter serviset (eller i alle fall samtidig). Bestikk skal helst være merket med 18/10. (Det angir mengden krom/nikel i stålet, hvis jeg ikke minnes aldeles feil.) Det er alle kvalitetsbestikk av typen Hardanger, Maya osv. Jeg lærte dette the hard way, da IKEA-bestikket mitt laget svarte striper i de nye Royal Copenhagen-tallerknene mine. Heldigvis kan man skure helhvitt kvalitetsporselen med skure-Jif, så jeg fikk bort stripene etter hvert.

Dette er vel litt så som så... Vi har hatt et ikea-bestikk i flere år. Sammen med billige Ikea tallerkener laget det striper. Da jeg kjøpte Pillivuyt-servise, laget det ikke striper. Så det har nok både med stålkvalitet (ikea har jo ulike kvaliteter), og kvalitet på porselen å gjøre. Selv innen 18/10-stål er kvalitetene ulike. Noen porselen er brent ved høyere temperatur og har en bedre overflateglasur, og tåler følgelig mer. Pillivuyt er en av dem. (ja, jeg er litt fan! ) Alle deler er ildfaste bl.a.

Ulike produsenter har ulike egenskaper, rett og slett. Iittala Orgio (som også er et kvalitetsservise) får derimot striper av Ikeabestikket vårt.

Men altså; Pillivuyt er fantastisk. Pent til hverdags og fest, holder leeeenge (har hatt middagstallerkener i 7 år, og ikke knust en), er enkle og fine, og finnes i ulike varianter, så du finner en type du liker..

Ma Dalton er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:33.