Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-07, 11:28   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Flyturene hadde vært et savn. Men, JA til høyhastighetstog.

Ja, Hardangerbanen! Høyhastighet mellom Oslo og Bergen, det ville rett og slett vært kjappere enn å reise til Gardermoen, sjekke inn, vente, ta fly, vente, hente bagsje, reise inn til byen. 4 timer til Bergen skal visst være mulig!

Gammel 21-02-07, 11:29   #2
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Det ville faktisk hatt positivt innvirkning på livet vårt, utenom kanskje at ting hadde blitt veldig dyrt. Vi har ikke så stort forbruk, så det ville ikke blitt noe problem.

Huset kunne vi bygget ut 102 kvm faktisk. Vi bor ikke i byen, så bilen hadde vi kunnet beholdt. Jeg flyr vel kanskje sånn i gjennomsnitt 1 gang pr. tiende år. Fisk liker vi alle mann, heldigvis har frøkna vokst av seg allergien mot dette. Ellers hadde det jo blitt litt kjedelig for henne.

Gammel 21-02-07, 11:28   #3
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skavise:
-vi måtte fått et barn til, evt. ha ventet med å flytte til vi fikk nr. 2
-litt mindre kjøtt hadde nok gått greit
-det hadde ikke vært noe problem å ikke ha bil i uka, da bruker vi den sjelden og har mye kollektivt tilgjengelig. I helgene hadde det nok blitt mer problematisk, og vi ville sett mindre til familien utenfor byen.
-Klær er ikke noe problem. Jeg handler ikke så mye av det og foretrekker kvalitet fremfor kvantitet.
-Flyreiser hadde vært kjipt. Jeg elsker å reise langt, og da er jo ikke tog det beste transportmidlet.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 11:29   #4
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette hadde hatt enorme konsekvenser for vårt daglige liv. Vi måtte antakelig delt hus med en annen familie. Det ville vært helt forferdelig siden mannen min har hobbyer som tar veldig mye plass. Ca. 50 kvadrat har han bare til hobbyting nå. Alle daglige gjøremål ville tatt utrolig lang tid uten bil. Jeg måtte brukt 1,5 - 2 timer mer hver dag for å hente/bringe i barnehagen og komme til og fra jobb. Mannen min måtte ha basert seg på kollektivt og ville antakelig brukt minst 2 timer lengre på transport til og fra jobb.

Når det gjelder kjøtt så ville det vært et problem for den i familien som ikke kan spise noen form for fisk. Kanskje mye egg ville kunne erstatte proteinene som forsvinner om man tar bort kjøttet. Jeg vet ikke, men ser for meg at det hadde blitt enda mer vanskelig å finne mat til allergikeren som dekker behovet for næringsstoffer. Erter, bønner og linser er også utelukket.

Vi måtte brukt de samme klærne til de var utslitt, og det hadde gått helt fint for mannen min, men jeg ville nok syns det var ganske trasig. Vi handler ikke så mye unyttig utenom klær jeg og Vesla ikke trenger så jeg tror ikke jeg ville merket det sånn i det daglige at jeg ikke kunne kjøpe importerte, billige varer lenger.

Vi flyr omtrent aldri.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 21-02-07 kl 11:35.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 11:41   #5
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

La oss si at ingen får ha mer enn 30 m2 boligareal pr. pers. (1970-tallsstandard, jfr SSB), ingen som bor i byer eller i byers nabokommuner får ha bil. Det er kun lov til å spise kjøtt en gang i uka. Klær blir 4 ganger så dyrt. Flyprisene blir 5 ganger så høye. Alt som ikke er produsert i Norge blir dyrere jo lenger unna det kommer fra. Feks vil det på varer fra Australia og Kina lagt på en høy miljøavgift.

Hvordan ville disse fiktive kravene endret livet ditt?

Bolig str her måtte reduserers med litt over 30 kvm. Hadde ikke gjort noe. Jeg hadde ikke vært noen moteløve lenger akkurat da. Mat, kjøtt og flypriser ol hadde jeg overlevd. Bil har jeg ikke og jeg bor i byen.

Syntes ikke det hadde vært så ille jeg.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 11:58   #6
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ligger langt under gjennomsnittet, ser jeg.
Men nå har vi vært oppdradd til å spare miljøet siden slutten av 80-tallet.
Huset er stort, men vi er mange som bor her. Det er bygd etter Enøk-prinsippet og har varmegjennvinningsanlegg. Kullovnen ble skiftet ut for noen år siden til en miljøvennlig, men vi fyrer lite. Bilen blir nesten ikke brukt. Jeg reiser stort sett bare en gang i fly i året, til syden.
Klær; jeg sliter ut klær før jeg kjøper nye. Mitt skal er ikke fullt av ting jeg ikke trenger.
Når det gjelder kjøttvarer, holder jeg med til en lokal produsent. Litt dyrt, men kvalitet foretrekkes.

Gammel 21-02-07, 12:00   #7
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har jaktrettigheter. Kunne det gått an å bytte viltkjøtt mot sau og ku ?

Jeg tror kanskje vi hadde overtatt huset til besteforeldrene mine og startet gårdsdrift igjen. :smart:

Gammel 21-02-07, 12:20   #8
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

La oss si at ingen får ha mer enn 30 m2 boligareal pr. pers. (1970-tallsstandard, jfr SSB)
Nå bor vi 5 stk i et 70 talls hus på ca 150m2, da da passer det sikkert akkurat.

Ingen som bor i byer eller i byers nabokommuner får ha bil.
Da sliter vi nok mer ja. Kunne kuttet den ene bilen, men da hadde jeg nok blitt stuck på hjemmekontoret mitt evt brukt mye tid om jeg skulle rundt på møter osv. Mannen hadde nok brukt 1- 1 1/2 time hver vei på å kommet seg til og fra jobb om det i det hele tatt hadde korrespondert med buss og tog(og ja på våre kanter er det mye...). Selv om vi bor 12min kjøring fra Stavanger sentrum så er kollektivtilbudet ikke noe å skryte av.

Det er kun lov til å spise kjøtt en gang i uka. Det skulle vi vel ha klart

Flyprisene blir 5 ganger så høye. - da hadde nok jeg vært uten jobb

Klær blir 4 ganger så dyrt. - det passer jo veldig dårlig når jeg ikke har jobb lenger.

Alt som ikke er produsert i Norge blir dyrere jo lenger unna det kommer fra. Feks vil det på varer fra Australia og Kina lagt på en høy miljøavgift. - om norske varer da hadde hatt en overkommenlig pris så skulle vi vel overlevt dette.

Gammel 21-02-07, 12:27   #9
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

SÅ lenge jeg kan spise kylling uten å ha "dårlig" samvitighet hadde jeg ikke hatt noen problemer med å spise okse/fårekjøtt en gang i uka.
Er ikke så glad i fårekjøtt, så det blir til at jeg lager får i kål til gubben til bursdagen hans og kanskje en gang til i løpet av et år.
Vi har den siste tiden gått bort fra vanlig kjøttdeig og bruker mye kyllingkjøttdeig i steden. Det smaker jo mye bedre.
(når jeg kom over at det så ut som kjøttt ble fordervet i panna)
Taco med kyllingkjøttdeig anbefales forresten på det varmeste.

Gammel 21-02-07, 13:52   #10
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

La oss si at ingen får ha mer enn 30 m2 boligareal pr. pers. (1970-tallsstandard, jfr SSB)
Nå bor vi 5 stk på 150 kvm + uinnredet kjeller. Måtte leid ut kjelleren da. Ville vel gått det også.
Det hadde blitt en stor endring i friheten vår når det gjelder besøk av familie som bor i 15-50 mils avstand. Vi måtte tatt buss eller tog (mye styr med 5 stk med all bagasje det omfatter). men vi ville spart masse penger på dette da, bil er svært dyrt!
Det ville blitt tungvindt å handle, nærbutikken har dårlig utvalg, lite økologisk og det er forholdsvis dyrt. Ville kanskje endret seg hvis de fleste ble tvunget til å handle nære hjemme.
Jeg ville måtte gå og sykle til jobb, ville gått helt greit, men jeg hadde nok redusert arbeidstiden noe for å ha mer tid til barna mine. (sparer tid på å kjøre til jobb)
Det er kun lov til å spise kjøtt en gang i uka. Det skulle vi vel ha klart greit, hvis vi fikk spise fjærkre og svin et par dager i uka. Eneste problemet her er lillegutt som er allergisk mot fisk, melk og egg. Han spiser jo kjøtt en del flere ganger i uka enn vi andre. Men det hadde vel latt seg løse det også.

Flyprisene blir 5 ganger så høye. -vi flyr svært sjelden, så dette er ikke noe problem

Klær blir 4 ganger så dyrt. - pengene vi sparer på bil kan være med å bidra litt til klesbudsjettet da. Ellers hadde vi kanskje klart oss uten 15 par sko, ørti bukser og gensere, alle mulige ytterplagg osv. Om alle måtte prioritere ned ville presset på moteklær m.m bli mindre. De færreste ville hatt råd til å flotte seg med nye fine klær til stadighet, men det ville vel vært likt for de fleste.

Alt som ikke er produsert i Norge blir dyrere jo lenger unna det kommer fra. Feks vil det på varer fra Australia og Kina lagt på en høy miljøavgift. - er glad i norske varer, så dette tror jeg skulle gått bra. Men spørsmålet er om vi ville hatt nok arbeidskraft i norge til å produsere alle produktene nordmenn ville kjøpe??

Jeg synes kanskje du glemte bruk av kraft/energi? Skal vi ikke spare der??

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 13:27   #11
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi måtte ofret bilen, men hadde fått mye større plass. Vi bor nemlig ni stk på 150 kvadrat nå. Vi hadde klart oss helt fint.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 13:42   #12
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøper ikke så mange ting, liker ikke bruk-og-kast-mentaliteten og vi spiser lite kjøtt allerede, så det hadde gått greit å gå ned på det materielle.

Det som hadde vært det store problemet for meg er at jeg jobber mye og har generelt lite tid. Jeg hadde rådårlig råd i mange år, og det gikk greit det, men tid tar det, tid til å vedlikeholde klær og sko, tid som går med fordi man går mye mer, tid til å følge med på salg, etc.

Så for oss hadde en nedkutting i levestandarden først og fremst gjort at vi hadde fått mindre tid, tror jeg.

Gammel 21-02-07, 13:55   #13
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi bor 3 stk på 119,8kvm så vi måtte fått litt mindre plass og med da to rullestolbrukere i huset så måtte den plassen vært maksimalt utnyttet.

Da hadde vi ikke kommet langt for ingen busser her har heis.
Det er kun lov til å spise kjøtt en gang i uka.
Da måtte vi spist mye mere kylling, and, rype, etc.
Flyprisene blir 5 ganger så høye. -
flyr ikke nå så det ville ikke vært noe savn.

Klær blir 4 ganger så dyrt. - Strikker endel nå og lapper klær så da måtte jeg begynt å sy våre klær noe jeg har gjort for ikke så mange årene siden allikevel.
Alt som ikke er produsert i Norge blir dyrere jo lenger unna det kommer fra. Feks vil det på varer fra Australia og Kina lagt på en høy miljøavgift. - om norske varer da hadde hatt en overkommenlig pris så skulle vi vel overlevt dette.

Så helhetlig for oss så ville det ikke blitt så veldigt mye verre bortsett fra hus og ingen bil.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 14:03   #14
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

[/u]La oss si at ingen får ha mer enn 30 m2 boligareal pr. pers. (1970-tallsstandard, jfr SSB), ingen som bor i byer eller i byers nabokommuner får ha bil. Det er kun lov til å spise kjøtt en gang i uka. Klær blir 4 ganger så dyrt. Flyprisene blir 5 ganger så høye. Alt som ikke er produsert i Norge blir dyrere jo lenger unna det kommer fra. Feks vil det på varer fra Australia og Kina lagt på en høy miljøavgift.

Hvordan ville disse fiktive kravene endret livet ditt?

Leiligheten min ville vært for stor - litt over 100 m2 nå, og jeg og Ihne tilsammen ville vel bare hatt krav på 60?

Alt annet går helt fint. Hadde nok slitt litt med klærne, men er ikke den mest shoppeivrige uansett....Har flyskrekk, og lar gjerne bilen stå, kjøtt spiser jeg ikke så mye (og har vært vegetarianer og vet at jeg fint trives med det... )

Men at varer fra fjerne land blir dyrere, vil vel kanskje ha betydning for den "sunne" handelen fra andre land - ikke "dingsebomshandelen", men feks "fair trade" - handel ol? Det ville jo i såfall vært trist....

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 14:19   #15
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi måtte hatt en litt mindre leilighet (eller evt. fått et barn til ). Som hos så mange andre er det samboeren min som ville få størst problemer med å klare seg med kjøtt en gang i uka. Bilen hadde vi fint greid oss uten. Den står bare der likevel.

Jeg hadde blitt lei meg om flyprisene hadde gått så mye opp. Jeg liker lange togturer jeg også, så for å besøke familien min på østlandet f.eks hadde det ikke vært noe problem, men jeg liker godt de feriene vi har hatt i utlandet. Jeg liker forsåvidt også godt å feriere i Norge, men her begrenser det seg fort når man ikke har bil (og det har jeg ikke i dette scenariet). Men hensynet til klimaet er selvfølgelig viktigere, så jeg kunne godt ha greid meg med å heller spare, slik at vi kunne unne oss en utenlandsferie med fly med noen års mellomrom. På den måten blir det kanskje mer stas også, når man har gledet seg i flere år ...

Det med klærne skulle jeg fikset. Det med utenlandske varer også. Jeg hadde greid meg med lokale varer og færre, men dyrere klær (hvis klærne hadde vært av god kvalitet).

Jeg synes dette hadde vært et spennende eksperiment

Gammel 21-02-07, 14:14   #16
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://www.foreldreportalen.no/forum...obal+footprint

Gammel 21-02-07, 14:21   #17
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ingen får ha mer enn 30 m2 boligareal pr. pers.
Vi har ca 20m2 for mye.... måtte vel skaffe oss en leieboer da.

Vi bruker bilen stort sett til handling og andre bekvemmeligheter, så det hadde ikke vært noe problem. Spesielt ikke når man ikke kan handle så mye. Ellers så måtte vi kanskje skaffet oss en tralle... (Vi bor forresten ikke i by eller nabokommune heller, tror jeg).

Det er kun lov til å spise kjøtt en gang i uka.
Det skulle vi greid fint, spesielt når dette kun gjelder ku og sau. Det spiser vi max 1-2 ganger i uka allerede.

Klær blir 4 ganger så dyrt.
Hadde nok blitt et litt annet budsjett enn i dag.

Vi kjøper allerede det meste av barneklær brukt og det måtte vi bare har fortsatt med. Vi voksene kjøper lite klær og bruker dem tida ut, så vi hadde nok merket denne økingen.

Jeg er litt usikker på hvordan vi skulle unngå denne. Sy selv selvfølgelig, men da kunne ikke prisen på stoff øke tilsvarende prisen på klær - for pt lønner ikke det seg.

Flyprisene blir 5 ganger så høye.
Har ikke flydd på over 5 år, så det hadde vært det minste problemet.

Alt som ikke er produsert i Norge blir dyrere jo lenger unna det kommer fra.
Dette ville vært der værste tenker jeg. En ting er alle "duppeditt-tingene" , men det kunne vi jo greid oss uten. Men maten da! Jeg er jo sikker på at 75% av det vi spiser kommer fra utlandet... Tenk på frukt og grønnsaker, og all "middehavsmaten" vi har vant oss til de seinere åra. Er ikke glad for å gå tilbake til poteter, gulrøtter og brun saus...

Ellers kan det da ikke stemme at man bruker 10% av inntekten til mat?! Vi er to voksene og ett barn - og vi bruker da 20-25%. Kanskje inntekten er for liten....

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 14:25   #18
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Har ikke lest hele tråden.
For oss ville forandringene betydd et sunnere liv med mindre fokus på luksus og comfort, vi hadde spist bedre og hatt det bedre rent generelt.
Mer fisk, grønt, bønner og linser osv.
Mer mosjon. Vi bruker bilen daglig, så å parkere den betyr at vi må gå til/fra bussen, butikken osv.
Alternative ferier ville blitt hytte/båtturer.
Å holde seg unna kleskjøp ville vært litt kjedelig, samtidig hadde jeg blitt nødt til å lære meg å sy, noe jeg egentlig har veldig lyst til.

For øvrig kunne vi ha kjøpt oss større hus.

Gammel 21-02-07, 14:26   #19
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

La oss si at ingen får ha mer enn 30 m2 boligareal pr. pers. (1970-tallsstandard, jfr SSB), ingen som bor i byer eller i byers nabokommuner får ha bil. Slik har vi det pr i dag, faktisk mindre. Vi har 60 kvadratmeter på 3-4 pers. Jeg bor et sted med bystatus, men det er så absolutt behov for bil her. Jeg har det ikke.

Det er kun lov til å spise kjøtt en gang i uka. Med dagens priser på god fisk og grønt, hadde denne blitt vanskelig å etterleve på min inntekt.

Klær blir 4 ganger så dyrt. Helt umulig. Hadde ikke hatt nubbesjans til å hatt en normal garderobe med de prisene. Vi har LITE klær i forhold til de fleste andre fra før.

Flyprisene blir 5 ganger så høye. Ville ikke hatt så mye å si. Det går generelt år mellom hver gang jeg flyr. Måtte vel bare prioritert annerledes.

Alt som ikke er produsert i Norge blir dyrere jo lenger unna det kommer fra. Feks vil det på varer fra Australia og Kina lagt på en høy miljøavgift. Så lenge man kan få kjøpt norskproduserte varer til en normal pris, vil ikke dette ha så mye å si. Om bedrifter flagger inn igjen er jo det positivt for Norge.

Gammel 21-02-07, 14:37   #20
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror skilpadda har rett i at dette ikke ville blitt opplevd så fælt om alle måtte det. Når det gjelder det praktiske, så tror jeg feks størrelseskravet til hus/leiligheter måtte gjelde nybygg, det ville vært vanskelig å flytte fru Widsteen Smith ut av 6-romsen på Frogner og inn i en toroms på Galgeberg, selv om det ikke er fornuftig at den nevnte (fiktive) fruen sitter med den digre leiligheten.

Matforbruket er et snitt, og jeg tror alle vi som er småbarnsforeldre/tenåringsforeldre bruker mer eller mye mer på mat. Og jo sunnere og mer økologisk man spiser, jo mer bruker man. Urettferdig, men sånn er det.

Kollektivtrafikktilbudet hadde måttet øke i omfang og hyppighet, og man hadde måttet subsidiere billetter i begynnelsen, før det ville lønne seg. Jo flere som bruker kollektivtilbudet, jo mer vil det lønne seg og jo lavere billettpriser kan man ha. Dobbeltsporede jernbaner, ekspressbusser, hurtigtog, avganger hele tiden osv ville gjort det mye lettere.

Dersom det blir umulig for de fleste å reise langt avgårde for å storhandle, ville man fått mange flere nærbutikker.

Å la frakt, etikk og miljøhensyn avspeiles i prisen ville gitt snedige utslag i fht dagens standard. Å handle mindre ville sikkert bare vært bra for de fleste av oss. Unger trenger ikke 600 leker hver, eller hva nå det absurde snittet er.

Jeg tror helt sikkert det ville latt seg gjøre å finne et system som gjorde det mulig å besøke familie i utlandet på den ene siden, men kutte mye unødvendig jobbreising på den andre siden. Hvorfor har man video/telefonkonferanser? Det burde jo være mulig å finne gode alternativer til å fysisk flytte seg rundt omkring hele tiden.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:23.